Disputas: Tone Rove Nilsen

Disputas: Tone Rove Nilsen
Ph.d.-kandidat Tone Rove Nilsen skal holde prøveforelesning og disputas for graden Ph.d. i profesjonsvitenskap ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet.

Om kandidaten:

Tone Rove Nilsen (f.1984) har en mastergrad i pedagogikk med spesialisering i utdanning og oppvekst fra NTNU (2009). Nilsen har blant annet bakgrunn som studieveileder, som universitetslektor i pedagogikk og fra arbeid med barnehage- og skoleutvikling. Nilsen var under stipendiatperioden ansatt ved Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager (NKFB), og var tilknyttet nærings-ph.d.-ordningen, støttet av Norges forskningsråd.

Tone Rove Nilsen.

Avhandlingens tittel:

Children’s Opportunities for Play in Early Childhood Education and Care: A multimethod study of practices facilitating children’s play through play materials in physical indoor environments.

Norsk tittel: Barns lekemuligheter i barnehagen: en multimetodisk studie av barnehagers praksis med å tilrettelegge for barns lek med lekemateriell i fysiske innemiljøer.

Tittel på prøveforelesning:

Hva er barns lek og hvordan påvirker historiske og aktuelle problemstillinger barnehagens innhold og praksis og dermed barns muligheter for lek?

Bedømmelseskomite:

  • Førsteopponent: Professor Anne Greve, OsloMet
  • Andreopponent: Universitetslektor (førsteamanuensis) Torben Næsby, University College Nordjylland (UCN), Danmark
  • Leder: Førsteamanuensis Kathrin Olsen, Nord universitet

Veiledere:

  • Hovedveileder: Professor Bjørg Mari Hannås, Nord universitet.
  • Medveileder: Professor Elisabeth Bjørnestad, OsloMet.

Om avhandlingen:

Avhandlingen undersøker barnehagers praksis med å tilrettelegge for barns lek med lekemateriell i fysiske innemiljøer. Studien er tilknyttet forskningsprosjektet Gode barnehager for barn i Norge (GoBaN), og har et multimetodisk forskningsdesign. Resultater fra undersøkelser av 205 barnegrupper med det kvantitative observasjonsverktøyet Early Childhood Environment Rating-Scale (ECERS-R) benyttes for å gi et overordnet bilde av kvaliteten i barnehagers fysiske innemiljø. Resultater fra kvalitative semideltakende observasjoner i åtte barnegrupper benyttes for å gi et innblikk i variasjoner i utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell, samt hvordan dette kan påvirke barnas lek. Resultater fra kvalitative semistrukturerte intervjuer med tretten barnehagelærere i de samme åtte barnegruppene benyttes for å forstå barnehagelæreres erfaringer med å tilrettelegge for barnas lek. Studien er forankret i sosiokulturell teori, men benytter også teorien om affordances og praksisteorier for å få innblikk i hvordan barnehagers praksis med lekemateriell påvirker barnas lekemuligheter.

Oppsummert viser resultatene at mange barnegrupper har mye lekemateriell, men at det er store forskjeller i hvordan materiellet gjøres tilgjengelig for barna i lek. Noen barnegrupper tilbyr et variert utvalg av leker, mens andre barnegrupper har flere tomme hyller eller restriktive praksiser som kan begrense barnas lekemuligheter. Et variert og tilgjengelig utvalg av lekemateriell kan bedre tilpasses barnas behov og bidra til at flere barn finner noe de har lyst til å leke med. Dette kan fremme inkludering og gi barna økt medvirkning i lek. Resultatene viser også at barnehagelærerne er opptatt av lek og har en sentral rolle som tilretteleggere av det fysiske miljøet. Likevel er mange usikre på hvordan miljøet kan tilrettelegges. Det oppdages ulike forståelser av begrepet tilgjengelighet, noe som gir forskjeller i praksis. Dessuten ser det ut til at pedagogiske intensjoner om å ha lekemateriell tilgjengelig ofte overstyres av praktiske hensyn som å unngå rot og kaos. Tid til å utforske erfaringer, reflektere i felleskap og samarbeide om ideer, synes å utvikle en større bevissthet hos barnehagelærere rundt det fysiske miljøets rolle i barns lek. Avhandlingen resultater viser at utformingen av det fysiske miljøet kan få følger for barnehagetilbudets helhetlige kvalitet.

Tidspunkt for prøveforelesning: 6. september 2024 kl. 10.00
Tidspunkt for disputas: 6. september 2024 kl. 12.00
Sted: Nord universitet, Bodø, A5 Petter Thomassen

Disputasen ledes av professor og prodekan Wenche Rønning.

Kontaktperson: Tone Rove Nilsen, tlf. 41416984.

Prøveforelesning og disputas er offentlig. Avhandlingen er tilgjengelig for gjennomsyn hos seniorrådgiver Geir Fjeldavli – geir.o.fjeldavli@nord.no

Strandryddeaksjon for 9. klasse
Forskningsdagene
13.22. sep. 2024

Strandryddeaksjon for 9. klasse

Bodø
11:00
14:00
Nord inviterer 9. klassar i Bodø til å rydde strender – med høve til å vinne 15 000 kroner til klassen.
Øvelse Nord Miljø
Øvelse Nord
18. september 2024

Øvelse Nord Miljø

A5 Petter Thommassen, Campus Mørkved
09:30
15:30
Beredskap og innsats ved akutt forurensning står på agendaen under fagdagen, onsdag 18. september.
Kunstutstilling: Kvinners syn på havet
Forskningsdagene
18.27. sep. 2024

Kunstutstilling: Kvinners syn på havet

Noatun, Campus Mørkved
11:00
15:00
Ti kvinnelege kunstnarar syner fram måleri, skulpturar og digital kunst inspirert av marin forsking gjort av kvinner.
Offisiell åpning av Kreativt bygg
Studiestart
18. september 2024

Offisiell åpning av Kreativt bygg

Kreativt bygg, Nord universitet, Levanger (Høgskolevegen 27)
12:00
14:00
Kreativt bygg er Nord universitets nyeste tilvekst på campus Levanger. 18. september blir det offisiell åpningsseremoni.