Bjørg Mari Hannås
Professor Emeritus
Faculty of Education and Arts
Bakgrunn:
Cand.polit m/hovedfag i pedagogikk/skoleforskning (UiT) og doktorgrad i sosiologi m/ADHD som tema (FSV/NORD Universitet). Mange års erfaring som allmennfaglærer i nnorsk og spesialpedagog fra videregående opplæring og leder for Pedagogisk-psykologisk tjeneste. Ansatt ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag siden 2010.
Kompetanseområder:
Tilpasset opplæring, spesialpedagogikk, kommunikasjon, inkludering, tidlig innsats.
Undervisning og veiledning:
Hovedveileder v/Ph.D-utdanningen i profesjonsvitenskap. Veileder v/master i tilpasset opplæring m/fordypning i spesialpedagogikk og master i logopedi.
Undervisningserfaring fra lærerutdanningen, barnehagelærerutdanningen, praktisk pedagogisk utdanning, master i tilpasset opplæring og master i logopedi.
Kurs:
Har utviklet og vært fagansvarlig for følgende mastermoduler/kurs (30 sp) i tilpasset opplæring/spesialpedagogikk:
- Mulighet og vekst i barnehage og skole
- Tilpasset opplæring og spesialpedagogiske tiltak i barnehage og skole
- Inkludering og spesialpedagogikk i barnehage, grunnskole og videregående opplæring.
Har også vært ansvarlig for kurs i kommunikasjon, språk, språkutvikling, språkvansker etc.
Forskning:
ADHD, spesialundervisning, inkludering, tidlig innsats, tilpasset opplæring m.m.
Leder for forskningsgruppen i spesialpedagogikk og logopedi 2011-2018.
2022
Utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell og barns lekemuligheter i det fysiske innemiljøet i barnehagen 2022, Nordisk barnehageforskning (NBF): Volum 19 s. 171-191 Nilsen, Tone Rove; Bjørnestad, Elisabeth; Hannås, Bjørg Mari
2021
Samundervisning i møte med elevmangfoldet i klassen Tilpasset opplæring og tidlig innsats
i ordinær undervisning og i spesialundervisning 2021, s. 131-147 Hannås, Bjørg Mari; Sundqvist, Christel
2020
Same vision - different approaches? Special needs education in light of inclusion in Finland and Norway 2020, European Journal of Special Needs Education: Sundqvist, Christel; Hannås, Bjørg Mari
2019
2017
Tidlig innsats, økt lærertetthet og tolærersystem Pedagogikk, trender og politikk i klasserommet. Empiriske og teoretiske studier av pedagogisk praksis 2017, s. 86-114 Hannås, Bjørg Mari; Strømsvik, Clara Luckner
2014
Musikkaktiviteter og språkutvikling i barnehagen 2014, Psykologi i kommunen (PIK): Volum 49 s. 33-47 Hannås, Bjørg Mari; Hanssen, Natallia Bahdanovich
2024
To what extent is co-teaching being used in elementary schools and lower secondary schools in Norway? 2024, Hustad, Bent Cato; Jacobsson, Anna Katharina; Løken, Trygve Kvåle; Bjørk-Åman, Camilla; Hannås, Bjørg Mari
2018
Manglende spesialpedagogisk hjelp i barnehagen 2018, Vetuva. Forskning og ny kunnskap om barnehage: s. 20-21 Hanssen, Natallia Bahdanovich; Hannås, Bjørg Mari
Same vision - different approaches?
Special needs education and teacher competence in light of inclusive education in Finland and Norway 2018, Hannås, Bjørg Mari; Sundqvist, Christel
2017
2015
Prosjekt "Tidlig innsats i oppvekst" i Asker kommune. En følgeevaluering. 2015, Nordlandsforskning AS: Bliksvær, Trond; Hannås, Bjørg Mari; Hustad, Bent-Cato; Strømsvik, Clara Luckner
ADHD 2015, Store Norske Leksikon (Nettutgaven): Hannås, Bjørg Mari
2006
