Kristin Anne Østrem Fløtten
Førstelektor emeritus
Fakultet for lærerutd., kunst og kultur
Office
Bodø, Hovedbygning 342813
Areas of expertise
Intercultural competence, Democracy and education, Cultural diversity, Pedagogy, Sami
Førstelektor pedagogikk. Arbeidet på barnehagelærerutdanningen siden 1993. Hovedfag førskolepedagogikk.Bevissthet om og føringer for barnehagens innhold før årsplanpålegget av 1984. En studie av Barnas Hus barnehage fra 1941 til 1984.
Førskolelærer fra Bodø lærerhøgskole, barnehagekonsulent Bodø, styrer. Arbeidet privat Røde Kors- og kommunal .
Førskolelærer fra Bodø lærerhøgskole, barnehagekonsulent Bodø, styrer. Arbeidet privat Røde Kors- og kommunal .
Undervisning og koordinering ved Høgskolen i Bodø fra 1993 Praksisleder. Kompetansearbeid sammen med fylkesmannen i Nordland innenfor mangfold, samisk-lulesamisk fra 2006 - 2016.. Ledet Nordlandsdelen av NAFO sitt barnehageprosjekt fra 2006-2010. Har bl.a. har hatt faglig ansvar fordypning i BLU småbarnspedagogikk og 'mangfold og mestring i barnehage og skole'. Forsterkning i BLU 'samisk-lulesamisk barnehagelærerkunnskap. Undervisning og veiledning førskolelærer- & barnehagelærerstudiet. Undervisning og nettverk mangfold og samisk-lulesamisktilknyttet virksomhet.
Særlig interesse undervisningsorganisering, undervisningsreise, mangfold, synlig samisk-lulesamisktilknyttet virksomhet på Nord og i barnehagene.
Underviser i fordypningen i BLU, 'mangfold og mestring i barnehage og skole' (MaMe). Er opptatt av potensialet i eksterne samlinger i studiene, for studenter, lærere og kvaliteten i profesjonsutdanningen.
Underviser på forsterkningen 15stp 'samisk-lulesamisk barnehagelærerkunnskap i BLU.
Har vært tett knyttet til undervising i BLU kunnskapsområde SRLE. Har arbeidet med profesonsutvikling og -kunnskap i BLU. Har bidratt med og i seminarer om 'barnehagelærerens kunnskap og ansvar om sorg- og krise', 'den gode samtalen', kollegaveilednings som utgangspunkt for 'kullingveiledning'. Har vært delaktig i eksamensformer som 'barnehagelærerens kunnskap om og ansvar for flerkulturell forståelse', 'fagdag for barnehagefolk' med inviterte gjester fra barnehagene.
Forskningsprosjektet «Barnehagelærerutdanningens integrering av samiske perspektiver som synlige og grunnleggende deler av læreplanene.»Intervjuer av et utvalg av studenter, lærere. Dokumentanalyse. NSD Prosjektnr: 60940
ECERA2019 Thessalonoki . Poster 2019. Perspectives on indigenous curricula contents what may be the further steps to secure and develop a Saami perspective, indigenous knowledge in the ECEC Teacher education. Kristin A. Ø. Fløtten EC Teacher education, Bodø, the Faculty of Education and Arts , Nord University, Norway .
Forskningsprosjektet European Quality Seal (EQS). Part of the European Quality Seal study (EQS)Led by prof Wolfgang Tietze and PädQUIS® gGmbH ,13 participating countries. A survey study for educators, parents, students and administrations.
Prosjektdeltager. Prosjektet i Norge ledes av Elisabeth Bjørnestad. EECERA presentation, 2nd presenter med Ellinor Myrvang. Saami content in teacher education ECEC-parents view on diversity and indigenous culture as a prerequisite for curricula making.Presenters: Ellinor Myrvang & Kristin A. Ø. Fløtten Nord University , Faculty of Education and Arts, EC teacher programme, Bodø, Norway.
Kulturelt og språklig mangfold i barnehager og skoler i Trøndelag og Nord-Norge.2014-2015. €¢Prosjektet er en del av Kompetanse for mangfold - et nasjonalt kompetanseløft i regi av Utdanningsdirektoratet (2013-2015).Universitetet i Tromsø €“ Norges arktiske universitet, Universitetet i Nordland, Høgskolen i Nesna og Dronning Mauds Minne Høgskole i Trondheim. Prosjektleder professor Hilde Sollid ved UiT. Dokumentasjon av praksiser og refleksjoner i barnehager og skoler som allerede har erfaring med flerspråklige og flerkulturelle barn. Flerstedlig teametnografi: Intervju, guided walks, observasjoner, bilder, dokumenter, feltnotater og refleksjonsnotater.
EECERA 2016. Proposal ID: 2168.Integrating Sami perspectives into kindergarten curriculum €“ opportunities for professionals to share good practice (INDIVIDUAL PAPER PRESENTATION)
KRISTIN A. Ø. FLØTTEN Nord University, Mørkved, , BODØ, Norway
PoMBiN. Samarbeid med Södertörns högskola, pilot . Hvilke praksiser omkring mangfold kommer til uttrykk i barnehagefeltet i nord? (PoMBiN).Prosjektet har som formål å forstå hvordan studenter, barnehagelærerutdannere og øvrige i barnehagefeltet ser på mangfoldsperspektiver i barnehagen og barnehagelærerutdanningen, noe som kan styrke kvalitets- og utviklingsarbeidet i barnehagelærerutdanningen i Norge og Sverige. Eier: Cathrine Bjerknes, partner Kristin A. Ø. Fløtten
2022
In the ECEC's;
What do parents highlight as most important related to diversity and indigenous culture?
– and what does the EC teacher education do with this knowledge?
2022,;Fløtten, Kristin Anne Østrem; Myrvang, Ellinor
Flerstemt brobygging og arbeidsplassbasert
barnehagelærerutdanning med samisk profil (ABLU s)
2022,;Fløtten, Kristin Anne Østrem
2021
Parents’ view on diversity and indigenous culture in Norwegian ECEC. Connections between ECE research and curricula opportunities in the EC teacher education 2021,;Fløtten, Kristin Anne Østrem; Myrvang, Ellinor
Barnehagefeltet; utfordringer og muligheter i og med samisk tematikk. 2021,;Fløtten, Kristin Anne Østrem
2020
Om å lytte til barns stemmer og opplevelser i utfordrende hverdager.
Et utviklingsprosjekt for å få frem barnas stemme – på tvers av sperrebånd, såpe og smittevern. Barns helsefremmende medbestemmelse, perspektiv og rettigheter i en global pandemi.
2020,;Fløtten, Kristin Anne Østrem; Bjerknes, Cathrine; Olsen, Kathrin; Bjørnestad, Elisabeth
The mandatory studyvisit - a curricula approach to enable a successfull EC-Teacher Education, accepted abstract EECERA 2020
2020,;Fløtten, Kristin Anne Østrem; Bjerknes, Cathrine
2019
Saami content in teacher education;
ECEC-parents view on diversity and indigenous culture as a prerequisite for curricula making.
2019,;Fløtten, Kristin Anne Østrem; Myrvang, Ellinor
«Hva tenker foreldre og personale om ‘samisk i barnehagen?’». Vi på BLU Bodø er med i en Europeisk studie – European Quality Seal – ved prof. Wolfgang Tietze og PädQUIS®gGmbH. Vi tar utgangspunkt i det vi ser foreløpig i noen av spørsmålene ‘om samisk og mangfold’, og vil gjerne høre hva dere tenker om våre funn. 2019,;Fløtten, Kristin Anne Østrem; Myrvang, Ellinor
Sáme vahkko Nuortta universiehtan, Bådådjon 2019
Samisk kulturuke, Nord universitet Bodø (uke 6/2019)
2019,;Fløtten, Kristin Anne Østrem; Ráhka, Sandra Nystø; Myrvang, Ellinor
"Early Effort as an Important Mean for Sami Language Revitalization" by lecturer Kristin Fløtten 2019,;Fløtten, Kristin Anne Østrem
2018
Competence, Knowledge and Experience in Kindergartens and Primary Schools in the Lule- & Pitesámi Regions: What Do We Possess and What Do We Need for Further Development, in View of the National Framework and Guidelines?
2018,;Eggen, Renate W. Banschbach; Fløtten, Kristin Anne Østrem
Bidrag «barnehagefolk i samspill» 2018,;Fløtten, Kristin Anne Østrem
2017
Mangfold og mestring i barnehage og skole. På søk etter gode praksiser. 2017,;Bottenvann, Reidun; Fløtten, Kristin Anne Østrem
- om å ha kompetanse til å kunne utvikle flerstemt pedagogisk virksomhet 2017,;Fløtten, Kristin Anne Østrem
Brobygging mellom kulturer
- om å ha kompetanse til å kunne utvikle flerstemt pedagogisk virksomhet
2017,;Fløtten, Kristin Anne Østrem
Exploring how the Barnehage learning environment for diversity manifests itself.
2017,;Fløtten, Kristin Anne Østrem
Kompetanse for mangfold - Nordland 2015/2016 2017,;Flatraaker, Lisbeth; Fløtten, Kristin Anne Østrem; Hartman, Margrete Regine
2016
2015
Developing professional competence in the field of kindergarten teacher education through interaction between educational establishments and kindergartens 2015,;Eggen, Renate Waltraud Banschbach; Fløtten, Kristin Anne Østrem
Samarbeid og samspill mellom barnehage og universitet. Kjennetegn for samspill?
2015,;Fløtten, Kristin Anne Østrem
neei, leker og utstyr tas bare frem den 6.februar 2015, Bårjås: s. 62-75;Fløtten, Kristin Anne Østrem
2010
Mangfold i Nordland - hva nå? 2010,;Fløtten, Kristin Østrem
2008