This page is not available in English

Inkludering og spesialpedagogikk i teori og praksis

Gruppas generelle fagprofil og forskningsinteresse er knyttet til spørsmålene: - Hva kjennetegner en inkluderende spesialpedagogikk - og hvordan implementere den i praksis? - Hvordan kan spesialpedagogen - gjennom ulike roller og funksjoner - bidra i arbeidet med inkludering i skole og barnehage? - Hvilken kompetanse trenger lærerne og skolene/barnehagene jf. temaene inkludering og spesialpedagogikk og hvordan kan utdanningsinstitusjonene bidra til å utvikle denne?

Forskningsgruppa er en del av Faggruppe for pedagogikk og spesialpedagogikk​.​​
​​​​​​​
Flere av forskningsgruppas medlemmer deltar i ulike arbeidspakker ved Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims)​.

Pågående forskningsprosjekter

  • Forskningsprosjektet om den spesialpedagogiske praksis i skolene. Formålet med prosjektet er å få bedre kunnskap om den spesialpedagogiske praksisen i skolene. Målgruppen for studien er alle ansatte i skolene som gjennomfører eller har andre oppgaver knyttet til spesialundervisning ved deres skole. Studien ser på hvilken kompetansebakgrunn personalet som gir spesialundervisning har, hvilke undervisnings- og arbeidsoppgaver de har, samt hvem og hvordan samarbeid og veiledning med interne og eksterne fagfolk og tjenester foregår.. Datainnsamlingen er basert på en landsomfattende spørreskjemaundersøkelse til et stratifisert utvalg av kommuner.

  • Forskningsgruppa undersøker bruken av samundervisning/co-teaching i grunnskolene i Norge. Prosjektets problemstilling er å finne ut i hvilken grad co-teaching som samarbeidsform benyttes i norske grunnskoler. Videre ser prosjektet på hvilke former for co-teaching som benyttes, hvor ofte co-teaching forekommer og hvilken spesialpedagogiske kompetansenivå som inngår i co-teaching. Studien er basert på data fra spørreskjemaundersøkelse om spesialpedagogisk praksis i norske skoler. Undersøkelsen blir presentert på ECER 2024.

  • Forskningsprosjekt i samarbeid på tvers mellom forskningsgruppen Spesialpedagogikk og inkludering i teori og praksis og forskningsgruppa KIBB, og Oslo Met. Formålet er å undersøke hvilke faktorer som bidrar positivt til studenters oppmøte og deltakelse i undervisning.

Avsluttede forskningsprosjekter

  • En forskningsstudie av lærernes samarbeid med andre profesjoner. Studiens formål er å presentere intensjonene bak «laget rundt barnet», hvordan samarbeid organiseres, og hvilken kompetanse som kjennetegner de ulike aktørene rundt lærerne. Funnene viser i hvilken grad lærere samarbeider med ulike sentrale profesjoner i og utenfor kommunene, og gir en kritisk diskusjon knyttet til fordeler og begrensninger knyttet til det multi-profesjonelle samarbeidet.

    Publisering: Hustad, B-C. (2023). Laget rundt barnet – læreres samarbeid med andre profesjoner. i; B. Forsbakk, T. Lekang, N.O. Nilsen (red.). Kompetanse for profesjonalitet og skoleutvikling. Universitetsforlaget.

  • En forskningsstudie av bemanning i og organisering av PP-tjenesten i samarbeid med Nordlandsforskning. Studien er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsforbundet. Den sentrale problemstillingen er knyttet opp mot hvordan PP-tjenestene er organisert, og hvordan bemanningen er i ulike PP-tjenester og hva som ligger til grunn for valgt bemanning. Datamaterialet er hentet fra en spørreskjemaundersøkelse, kvalitative intervju med utvalgte ledere for PP-tjenestene, supplert med registerdata om PP-tjenesten. Et av de mest fremtredende funnene i undersøkelsen er at bemanningen i PP-tjenesten ikke er tilstrekkelig for å ivareta de oppgavene som forventes av PP-tjenesten.

    Andrews, T. & Hustad, B-C. (2022). Bemanning av PP-tjenesten: Tilstrekkelig for å oppfylle tjenestens mandat? Bodø: NF-rapport nr. 12/2022.