Research group
Opplevelses- og reiselivsforskning
Forskningsgruppen ble etablert våren 2008 og var i samarbeid med andre forskningsinstitusjoner og næringsliv sentral i utviklingen av søknad, ledelse og forskning innen det 8-årige prosjektet «Northern insight» (Opplevelser i Nord).
Forskningsgruppen hører til faggruppen for marked, organisasjon og ledelse, men har også forskere fra andre fakultet, institusjoner og organisasjoner. Primære kontekstuelle områder er bl.a. naturbaserte opplevelser, kulturelle opplevelser og mat/måltider som del av turisme og fritid. Temaene har gradvis endret seg siden forskningsgruppen ble etablert, og de fleste områder er tverrfaglige.
Medlemmene av forskningsgruppen arrangerer forskningsseminarer med drøftinger av artikler og ideer, administrerer og utvikler søknader, arbeider og administrerer forskningsprosjekter, formidler forskning i høyere utdanning, deltar på forskningskonferanser, utvikler bransjerelasjoner, nettverk og aktiviteter, samt bidrar til utvikling av næringer og samfunn for øvrig.