FRU tilhører faggruppen Pedagogikk, men er en tverrfaglig forskningsgruppe.
Forskningsgruppen ser skolens/barnehagens rolle i lokalsamfunnet som viktig der skolen/barnehagen kan bli forstått som en sentral bidragsyter til stedsutvikling og opplevelsen av stedets attraktivitet. Dette må også sees ut ifra barnas/elevers ståsted. Forskningsgruppen ser også på alternative undervisningsformer inkludert bruk av digitale verktøy for å styrke skoler i rurale områder, som for eksempel små og fådelte skoler. Det særegne ved rurale utdanningslandskap er også interessant med tanke på utvikling av profesjonsrollen, lederrollen og forutsetningene for internt og eksternt samarbeid.
Forskningsgruppen har søkelys på følgende temaområder:
- Regionalt, nasjonalt, internasjonalt samarbeid i et ruralt perspektiv
- Skoler/barnehager og oppvekstsenter i distriktene/rurale strøk
- Trepartssamarbeid; student, utdanningsinstitusjon og barnehage/skole
- Profesjonsrollen i samarbeid og kollektive prosesser
- Læringsarbeid i aldersblanda grupper/fådeltskole
- Overgang barnehage-skole
- Utdanning for bærekraftige distrikt/lokal forankring/ hvordan barnehagen og skolen i rurale strøk bidrar til stedsutvikling og opplevelsen av stedets attraktivitet. Hvilken betydning har en god skole for bolyst og trivsel og hvordan kan skolen bidra til å øke steders attraktivitet. Skolen er en viktig kulturinstitusjon i barns liv. Hvilke muligheter har skolen til å bidra på det området?
- Stedsbasert læring
- Praktisk estetiske læreprosesser
- Uteskole
- Identitet/tilhørighet, barnas/elevers ståsted
- Pedagogisk bruk av digitale verktøy
- Didaktikk og didaktiske utfordringer i små barnehager og fådelte skoler
- Regionalt, nasjonalt, internasjonalt samarbeid i et ruralt perspektiv
Forskningsgruppen arbeider for å styrke og synliggjøre utdanning i rurale strøk ved hjelp av ulike målsettinger:
- Forskningsgruppen ønsker å styrke kvalitet i rurale utdanningslandskap gjennom å finne forskningsbaserte løsninger på aktuelle utfordringer på området, i samarbeid med praksisfeltet. Prosjektene vil utvikle kunnskap om status og behov, prøve ut nye arbeidsmåter, didaktiske løsninger og organiseringer gjennom innovasjonsprosjekter.
- Forskningsgruppen ønsker å fremme rurale utdanningskontekster og gjøre dem mer attraktive for framtidige lærere og familier.
- Forskningsgruppen skal bidra til å gjøre utdanningene mer relevant for lærere som skal undervise/arbeide i barnehager og skoler i rurale strøk.
- Forskningsgruppen vil knytte til seg stipendiatstillinger for å styrke forskning der det rurale perspektivet blir ivaretatt.
- Forskningsgruppen ønsker å styrke kvalitet i rurale utdanningslandskap gjennom å finne forskningsbaserte løsninger på aktuelle utfordringer på området, i samarbeid med praksisfeltet. Prosjektene vil utvikle kunnskap om status og behov, prøve ut nye arbeidsmåter, didaktiske løsninger og organiseringer gjennom innovasjonsprosjekter.
Agnieszka B. Jarvoll (leder)
Kristina Ström (nestleder)
Kathrin Olsen
Anne Meek
Berit Oksfjellelv
Kathrine Fosshei
Tsehaye Kahsu Araaya
Renate Karin Nordnes
Oddbjørn Knutsen
Anne Mette Bjørnvik Rosø
Inger-Lise Valstad
Duarte Nuno Farbu Pinto
Frida Langseth
Sylvi Bratteng
Ingeborg Herset
Emmelin Øwre Lyngås
Raymond Lillevik
Anna Pauliina Maapalo
Hallvard Andre Kjelen
Knut Lyng Hansen
Wenche Sørmo
Alf Schei Martinsen
Mette Gårdvik
Karin Stoll
Forskning
Forskningsprosjekter vil rettes mot å øke kunnskap om læring, samarbeid og organisering av barnehage og skoler i rurale strøk.
Samarbeidet med det nordiske nettverket Gemensamma Vägar er forankret i forskningsgruppen.