Om prosjektet

Ifølge Europakommisjonen forventes persontransporten å øke med 42 % innen 2050, og godstransporten med opptil 60 %. Dette legger selvsagt et enormt press på transportnettverkene og miljøet vårt. Sammenlignet med andre transportformer – som ofte lider av kø og kapasitetsproblemer – kjennetegnes transport på innlands vannveier av pålitelighet, energieffektivitet og et potensial for økt bruk. Mer enn 37 000 km med vannveier forbinder hundrevis av byer og industriregioner i Europa. I EU deler 13 land et sammenkoblet nettverk av vannveier, noe som viser potensialet for å øke andelen av transport på innlands vannveier. Dette vil imidlertid ikke skje med mindre vi gjør denne transportformen økonomisk konkurransedyktig. Ettersom mannskapskostnader utgjør 60 % av de totale kostnadene, representerer autonome innlandsfartøy en spennende og banebrytende teknologi.

AUTOBarge handler om å gripe en mulighet. Europas vannveier er en verdifull ressurs som i stor grad har vært underutnyttet det siste århundret. Nå, med muligheten for autonom skipsfart i stor skala, tilbyr disse kanalene og elvene et nettverk vi kan utnytte uten å skade miljøet i samme grad som ved bygging av nye veier og rullebaner. Men for å få dette til trenger vi nye mennesker med nye ferdigheter. Disse innovatørene må være eksperter på fjernstyring, overvåkning, smart logistikk, regelverk og en rekke andre områder knyttet til kompleksiteten ved innlands skipsfart. De 15 forskerne som rekrutteres til AUTOBarge vil være med på å starte denne transportrevolusjonen.