Nord universitet tar høsten 2021 i bruk digital løsning for klage på karakterfastesetting. Dette gjelder for de fleste emner. Unntaket er hovedsaklig gruppeinnleveringer.
Studenten kan klage på karakteren inntil tre uker etter at karakteren ble kunngjort i Studentweb / begrunnelsen ble gitt / svar på ev. klage på formelle feil ble behandlet.
Saksgang:- Studenten sender inn sin klage via Studentweb.
- En klagesak opprettes automatisk, og kandidaten fordeles til klagekommisjonen.
- Klagesensor får et automatisk e-postvarsel fra FS.
- Varsel sendes én gang i døgent, forutsatt at det har kommet nye klager. Emnekoden er oppgitt i varselet.
- Administrasjonen i seksjon for eksamen og vitnemål sender e-post til klagesensorer med informasjon om prosessen.
- Sensorene sensurerer besvarelsene i Inspera og setter ny karakter.
- Administrasjonen verifiserer sensuren i Inspera, karakteren overføres til FS og studenten får automatisk varsel på e-post.
Behandlingstid:
Behandling av klagesaker skal skje uten ugrunnet opphold, det vil si
så raskt som mulig. Se
forvaltningsloven §11a.
Avvik med to eller flere karakterer: Dersom karakter ved ny sensur avviker med to eller flere karakternivå fra opprinnelig sensur, skal det foretas ytterligere en vurdering før endelig karakter fastsettes, jf.
UH-loven §5-3 (7). Infomasjon sendes da på e-post til både opprinnelig kommisjon og til klagekommisjon for en tredje vurdering.
Frist for svar på tredjegangs vurdering er to uker.