Emnebeskrivelse for studieåret 2021/2022

De nordiske samfunn (SA212S)

De nordiske samfunn

SA212S

Beskrivelse av emnet

Dette kurset vil fokusere på de Nordiske samfunn - på hvilke verdier og kulturelle særtrekk, ideer og idealer de organiserer sine samfunn etter.  Hva er de viktigste institusjonene i disse samfunnene, og hvordan kategoriseres menneskene? Hvordan møtes sosiale utfordringer, og hvordan kommer man frem til beslutninger som angår familieliv, utdanning, arbeidsliv, kjønn, minoriteter, religion, sosiale og kulturelle forskjeller og andre aktuelle problemstillinger i nordområdene?

Kostnader

Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur. 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten skal:

  • har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor studier av nordiske samfunn fra et samfunnsvitenskapelig perspektiv.
  • kjenner til forskningssarbeid om nordiske samfunn.
  • kan oppdatere sin kunnskap om nordiske samfunn.
  • har kunnskap om Nordens historie, kulturer, tradisjoner og egenart, samt hvordan de nordiske samfunnene finner løsninger på sosiale problemer. 

Ferdigheter

Studenten skal:

  • Kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskningsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
  • Kunne reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • Kunne finne, vurdere og henvise til fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • Kunne beherske relevante faglige uttrykksformer.

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • Ha kunnskap om relevante faglige problemstillinger innenfor studier av nordiske samfunn og kulturer.
  • Kunne planlegge og gjennomføre studentoppgaver med faglig relevant innhold
  • Kunne formidle sentralt fagstoff som teorier og forskningsresultater knyttet til de nordiske samfunnene i skriftlig form.
  • Kunne utveksle synspunkter og erfaringer innenfor fagområdet.
  • Kjenne til nytenkning innenfor studier av de nordiske samfunn.

Type emne

Obligatorisk for Bachelor i nordområde og nordiske studier. Mulig valgemne for andre bachelorgrader ved Nord universitet.

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.

Undervisningsform

Ordinære forelesninger på campus eller nettbasert undervisning (fjernundervisning) via Canvas

Læringsaktiviteter og undervisningsmetoder

Ordinære forelesninger på campus eller nettbasert undervisning (fjernundervisning), seminarer, obligatoriske skriftlige innleveringer (svar på modulspørsmål).

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales ett år høyere studier (samfunnsvitenskapelig), eller grunnemnene fra Bachelor i nordområdestudier (førsteåret).

Emneevaluering

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis- og sluttevaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem

Eksamensbeskrivelse

Skriftlige innleveringsoppgaver og hjemmeeksamen

For å få uttelling av studiepoeng for gjennomført eksamen må følgende være bestått:

  • Skriftlige innleveringer (svar på modulspørsmål)
  • Individuell skriftlig hjemmeeksamen

Godkjente modulspørsmål er gyldig kun til og med de påfølgende to semestrene

Eksamen er en skriftlig hjemmeeksamen:

Det gis karakter (A-F).

Eksamen besvares på engelsk

Vurderingsordning

Sammensatt vurdering, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F
  • Arbeidskrav - 10 modulspørsmål, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent - Ikke godkjent.
  • Hjemmeeksamen - individuell, 6 sider, 4 dager, teller 100/100 av karakteren, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Overlappende emner

SA212S-2v2 Northern Scandinavian Societies - 10 studiepoeng.
SA212S-001v2 Northern Scandinavian Societies - 4 studiepoeng.
SA212S-002v2 Northern Scandinavian Societies - 6 studiepoeng.
SA212S-001v2 Northern Scandinavian Societies - 10 studiepoeng.

Pensumlitteratur

Pensum består av kompendier.

I kompendiene inngår følgende artikler:

Bangstad, Sindre 2014: ¿1: Human Terror¿ in Anders Breivik and the rise of Islamophobia. London : Zed Books (33s)

Bjerrum Nielsen, H & Rudberg, M (2007) Fun in Gender ¿ Youth and Sexuality, Class and Generation. NORA 15(2-3): 100-113 (14 p.).

Blom, Ida (2004). ¿Widows, widowers and the Construction of the Norwegian Welfare Society, c. 1900-1960s¿ Scandinavian Journal of History. 29:3-4, pp. 263-275.

Brannen, J. & Nilsen, A. (2005) Individualisation, choice and structure: a discussion of current trends in sociological analysis. The Sociological Review 53(3): 412-428(17p.).

Borchorst, Anette and Birte Siim 2008: ¿Women friendly policies and state feminisms: Theorizing Scandinavian gender equality¿ in Feminist Theory 2008 9:207

Dolton, P., Asplund, R. and Barth, E. (2009). "Education, wage inequality and the labour market", in Dolton, P., Asplund, R. and Barth, E. (eds.) Education and Inequality Across Europe, pp. 1-23. Cheltenham, UK: Edward Elgar. (23 pages).

Dølvik, Jon Erik; Bråten Mona; Longva, Frode; and Steen, Arild H. (1997). ¿Norwegian Labour Market Institutions and Regulations¿ Making Solidarity Work? The Norwegian Labour Market Model in Transition. Jon Erik Dølvik and Arild H. Steen (eds.) Oslo: Scandinavian University Press.

Eidheim, Harald 1998: ¿Ethno-Political Development among the Sami after World War II. The Invention of Selfhood¿ in Gaski, Harald (ed.) Sami Culture in a New Era: The Norwegian Sami Experience. Karasjok: Davvi Girji 33p

Eythórsson, Einar 2013: The Coastal Sami; a `Pariah Caste' of the Norwegians Fisheries? A Reflection on Ethnicity and power in Norwegian Resource Management. In: Jentoft, Svein. Minde, Henry, Nilsen Ragnar: Indigenous Peoples: Resource Management and global Rights. Eburon Delft 2003 13 p

Ellingsæter, A.L. (2013) Scandinavian welfare states and gender (de)segregation ¿ trends and processes. Economic and Industrial Democracy 34(3): 501-518 (18 p.) 

Engebrigtsen, Ada I. (2011). ¿Ali¿s Disappearance: The Tension of Moving and Dwelling in the Norwegian Welfare Society¿ Journal of Ethnic and Migration Studies, 37:2, pp. 297-313.

Eriksen, Thomas Hylland 2005: ¿Keeping the recipe: Norwegian folk costumes and cultural capital¿ Focaal, 2005

Esping-Andersen, G. 2000: Socal Risks and Welfare States. Ch 3 in Esping- Andersen, G. Social Foundations of Postindustrial Economies, Oxford, University Press 15 p

Fangen, Katrine (2010) "Social Exclusion and Inclusion of Young Immigrants ¿ Presentation of an Analytical Framework", Nordic Journal of Youth Research, 18(2): 133-156 [23 pages] 

Flemmen, Anne Britt and Lotherington, Ann Therese 2008: Transnational marriages : politics and desire / Mobility and place : enacting northern European peripheries / edited by Jørgen Ole Bærenholdt, Brynhild Granås

Førde, Anniken 2009 Creating "The Land of the Big Fish" A study of Rural Tourism Innovation i T. Nyseth & A. Viken Place Reinvention Northern Perspectives Surrey: Ashgate (11. s.

Gullestad, Marianne 2006: Invisible fences: reinventing sameness and difference; Chapter VI in Gullestad, Marianne: Plausible Prejudice, Oslo, Universitetsforlaget, 2006

Hansen, Jorid Krane 2012: `My Rainbow Family¿¿Discomfort and the Heteronormative Logics in Young August 2012 vol. 20 no. 3 19 p

Hasselgård, Anders (2015). ¿Norwegian Sports Aid: Exploring the Norwegian `Sport for Development and Peace¿ Discourse¿ Forum for Development Studies. 42:1, pp. 1-25.

Holter, Øystein Gullvåg (2011). Unravelling the Maze: Gender Equality and Men's Practices in Norway, In  Men and Masculinities Around the World: Transforming Men's Practices.  Palgrave Macmillan.  ISBN 023010715X.  Kapittel.  s 85 - 96

Lotherington, Ann Therese: "Innovative Women and Gender-Power in Norwegian Regional Development Policy" in NORA, 2005. Routledge. pp 101-114.

Lundberg, Urban and Åmark, Klas (2001). ¿Social Rights and Social Security: the Swedish Welfare State, 1900-2000¿ Scandinavian Journal of History Vol. 26:3, pp. 157-176.

Løken, Espen and Stokke, Torgeir Aakvaag 2009. Labour Relations in Norway. Oslo: Fafo report 2009-33 (76 p)

Mjøset, Lars (2003). "Norden in the European state system. A presentation of Einar Maseng¿s forgotten analysis", in Ralf Eriksson, Markus Jäntti & Johan Willner (eds.) Att förstå och förändra världen: En festskrift för Jan Otto Andersson, Åbo Akademis Förlag, Turku 2003, (46 pages).

Overland, Indra & Berg- Nordlie, Mikkel 2012: ¿Chapter 5: Educational Reorientation¿ in Bridging Divides. Ethno-Political Leadership among the Russian Sámi. New York: Berghahn

Paulsgård, Gry 2002: Local Identities in a "Globalizing World". Young- Nordic Journal of Youth Research, Vol. 10 (2002), no ¾,. 13 p

Fjær, Eivind Grip; Pedersen, Willy; von Soest, Tilmann & Gray, Paul (2015). When is it OK to be drunk? Situational and cultural variations in the acceptability of visible intoxication in the UK and Norway . International journal of drug policy.

Prieur, A., Rosenlund, L., Skjott-Larsen, J. (2008) "Cultural capital today. A case study from Denmark." Poetics, Vol. 36 (1), 26p

Røhting, Åse and Bang Svendsen, Stine Helena (2010). ¿Homotolerance and Heterosexuality as Norwegian Values¿ Journal of LGBT Youth 7:2, pp. 147-166.

Sandberg Audun: (2009): Constituting a new Order in the European North (In) The practice of constitutional Development. ed. Sabatti F, Allan B. Sproule-Jones M. Lexington books, Rowman & Littlefield publishers, New York, UK

Skevik, A. (2006) ¿Absent fathers¿ or ¿reorganized families¿? Variations in father-child contact after parental break-up in Norway. The Sociological Review 54(1): 114¿132 (18 p.)

Telhaug, Alfred O., Odd A. Mediås & P. Aasen, 2006. ¿The Nordic Model in Education: Education as part of the political system in the last 50 years¿, Scandinavian Journal of Educational Research, 50:3, July 2006, pp. 245-283

Zhao, Yan 2012: ¿Chapter 5: `Where are you (really) from?¿ Transnational adoption and the production of difference in relation to Norwegianness¿ in Negotiating Differences. Transnational adoption, Norwegianness and Identity Work. Ph.D Thesis, University of Nordland

Wiborg, Agnete (2003). ¿Between Mobility and Belonging: Out-migrated Young Students¿ Perspectives on Rural Areas in North Norway¿ Acta Borealia No. 2, pp. 147-168.

Widerberg, Karin (2006) "Embodying Modern Times: investigating tiredness." I Time & Society, 15: 105-120 (16 sider).

Wiik, K.A. et al. (2009) A study of commitment and relationship quality in Sweden and Norway, Journal of Marriage and Family 71(3): 465-477. (13p.) 

Emneansvarlig
Studiepoeng 10,0 Studiested Bodø Ansvarlig fakultet
Fakultet for samfunnsvitenskap