IKT og læring 1

Se studieprogram

Høst 2024 (1. semester)

IKT1014
7.5 sp

Vår 2025 (2. semester)

IKT1016
7.5 sp

Studiet er et nettbasert og asynkront etter- og videreutdanningstilbud for undervisere/ instruktører, uten verken digitale eller fysiske samlinger. Studiet benytter universitets digitale læringsplattform Canvas. Her legges informasjon om studiet, timeplaner, litteraturoversikt, årsoversikt, forelesningsnotater, innleveringer av obligatoriske arbeidskrav og eksamen. All kommunikasjon mellom studenter og undervisere skjer via meldingssystemet i Canvas eller via e-post. Studiet har ikke et fysisk studiested, men administreres fra studiested Stjørdal.

Ved Nord universitet gis det anledning til å ta begge halvårsenhetene (IKT og læring 1 og IKT og læring 2) samtidig som en årsenhet. Studiet har formalisert individuelt ansvar (se Retningslinjer for mappevurdering), med i noen emner vektlegges samarbeid i virtuelle team. Mappevurdering og studentenes eget arbeid står sentralt i studiet. Det er obligatorisk å levere arbeidskrav til veiledning. Arbeidskravet trenger ikke å være fullt utarbeidet, men minimum en fyldig disposisjon kreves innlevert innen fastsatt veiledningsfrist.

De ulike emnene gjør greie for vurdering og eksamensform. Studentens kunnskaper og kompetanse skal vurderes i samsvar med beskrivelsen av forventet progresjon og læringsutbytte i emneplaner og programplan.

Etter endt studie i IKT og læring 1 skal studenten selv kunne anvende digitale verktøy i instruksjons- og opplæringssammenhenger og se forbindelser mellom læringssyn og bruk av digitale medier. Studenten skal også kjenne til føringer fra teori og forskning i forhold til utvikling av digital kompetanse.

Kunnskaper

Ved gjennomført studium skal studenten:

  • Ha innsikt i utviklingen av digital teknologi
  • Ha forståelse for hvordan digitale læringsplattformer fungerer
  • Ha utviklet forståelse for hvordan instruksjonsdesign kan støttes ved utnyttelse av digitale medier
  • Ha utviklet forståelse for begrepene digitale ferdigheter, digital kompetanse og digital dannelse

Ferdigheter

Ved gjennomført studium skal studenten:

  • Kunne forklare forskjeller og likheter mellom mobile enheter og klassisk datamaskin
  • Kunne administrere og anvende digital læringsplattform i egen virksomhet
  • Kunne designe og utvikle egne digitale læringsressurser for å støtte læring og instruksjon
  • Kunne analysere, formulere og strukturere faglige resonnementer knyttet til begrepene digital kompetanse og digital dannelse

Generell kompetanse

Ved gjennomført studium skal studenten:

  • Ha forståelse for hvordan datamaskiner og mobilteknologi er oppbygd, og deres virkemåte
  • Kunne utføre elementære tiltak for god læring i virtuelle klasserom
  • Kunne gjennomføre opplæring og instruksjon ved hjelp av digitale læringsressurser
  • Ha utviklet egen digital dannelse og kompetanse i forhold til bruk av digitale ressurser i en virksomhets opplærings- og instruksjonsarbeid.

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse

Realkompetanse

Søkere som ikke har generell studiekompetanse og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse

I tillegg til de generelle kravene for realkompetanse gjelder følgende krav for dette studieprogrammet:

Relevant yrkeserfaring: Lønnet arbeid tilfredsstiller kravet om yrkeserfaring

Passende for lærere og instruktører, samt andre med ansvar for opplæring innen offentlig og privat virksomhet. Fullført studium gir mulighet for enten økt ansvar for opplæring og instruksjon ved hjelp av digitale medier i studentens egen organisasjon, eller til stillinger innen opplæring og instruksjon med krav til kunnskap om bruk av digitale medier i læringssituasjoner.

Studiet kan også kombineres med IKT og Læring 2. De to studiene er uavhengige av hverandre og kan tas i rekkefølgen man ønsker.
Det er ikke lagt opp til utveksling på studieprogrammet.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Vurderingsformen i programmet, herunder samtlige emner, er mappeevaluering.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.