IKT og læring 2

Se studieprogram

Vår 2025 (2. semester)

IKT1023
7.5 sp
IKT1024
7.5 sp

Studiet er et nettbasert og asynkront etter- og videreutdanningstilbud for undervisere/ instruktører. Studiet benytter universitets digitale læringsplattform Canvas. Her legges informasjon om studiet, timeplaner, litteraturoversikt, årsoversikt, forelesningsnotater, innleveringer av obligatoriske arbeidskrav og eksamen. All kommunikasjon mellom studenter og undervisere er via meldingssystemet i Canvas eller via e-post.

Ved Nord universitet gis det anledning til å ta begge halvårsenhetene (IKT og læring 1 og IKT og læring 2) samtidig som en årsenhet. Studiet har formalisert individuelt ansvar (se Retningslinjer for mappevurdering), med i noen emner vektlegges samarbeid i virtuelle team. Mappevurdering og studentenes eget arbeid står sentralt i studiet. Det er obligatorisk å levere arbeidskrav til veiledning. Arbeidskravet trenger ikke å være fullt utarbeidet, men minimum en fyldig disposisjon kreves innlevert innen fastsatt veiledningsfrist.

De ulike studieemnene gjør greie for vurdering og eksamensform. Studentens kunnskaper og kompetanse skal vurderes i samsvar med beskrivelsen av forventet progresjon og læringsutbytte i emneplaner og programplan.

Etter endt studie for IKT og læring 2 skal studentene kunne anvende teoretiske føringer i praktiske opplegg for opplæring og instruksjon. Studentene skal se sammenhengene mellom digital kompetanse og medieteori. Studentene skal anvende sosiale medier som verktøy i opplæring og instruksjonsøyemed. Gjennom eget prosjektarbeid skal studentene anvende digitale prosjektverktøy i utviklingsarbeid knyttet til digitale medier i opplæring og instruksjon. Studentene vil ha erfaring fra det å anvende digitale medier i virtuelle team.

Kunnskape

Ved gjennomført studium skal studenten:

  • Ha innsikt i sentrale temaer relatert til medieteori og kommunikasjonsteori
  • Kunne sette sosiale medier i en læringsmessig sammenheng
  • Kunne benytte digitale prosjektverktøy i prosjektutvikling
  • Ha forståelse for læringspotensiale i dataspill

Ferdigheter

Ved gjennomført studium skal studenten:

  • Kunne analysere eksisterende teorier relatert til media og kommunikasjon
  • Kunne anvende sosiale medier i instruksjons- og opplæringssituasjoner
  • Kunne utvikle prosjekt i virtuelle team ved hjelp av relevante digitale verktøy
  • Kunne analysere læringsmessige aspekter ved dataspill

Generell kompetanse

Ved gjennomført studium skal studenten :

  • Kunne knytte medieteori til kommunikasjonsprosesser
  • Kunne vurdere sosiale medier i forhold til organisasjoners behov for opplæring og instruksjon
  • Kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i virtuelle team
  • Kunne analysere og formulere faglige problemstillinger med utgangspunkt i sosiale, kulturelle og etiske aspekter ved ulike digitale medier

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse

Realkompetanse

Søkere som ikke har generell studiekompetanse og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse

I tillegg til de generelle kravene for realkompetanse gjelder følgende krav for dette studieprogrammet:

Relevant yrkeserfaring: Lønnet arbeid tilfredsstiller kravet om yrkeserfaring.

Passende for lærere og instruktører, samt andre med ansvar for opplæring innen offentlig og privat virksomhet. Fullført studie gir mulighet for enten økt ansvar for opplæring og instruksjon ved hjelp av digitale medier i studentens egen organisasjon, eller til stillinger innen opplæring og instruksjon med krav til kunnskap om bruk av digitale medier i læringssituasjoner.

Studieprogrammet kan også kombineres med IKT og Læring 1. De to studieprogrammene er uavhengige av hverandre og kan tas i rekkefølgen man ønsker.
Ingen.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Vurderingsformen er angitt på de ulike emnene. På dette programmet brukes i hovedsak mappeevaluering.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.