Barnevernpedagogutdanningen skal gi læringsutbytte i tråd med kravene i Forskrift om nasjonal retningslinje for barnevernspedagogutdanning kapittel 2 til 5 under de fire følgende kompetanseområder:
Barnevernfaglig kompetanse
Oppvekst og familieliv
Yrkesrolle, etikk og samarbeid til barnets beste
Innovasjon, kritisk tenkning og kunnskapsbasert praksis
Læringsutbytte for kompetanseområde 1 - Barnevernfaglig kompetanse
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om barnevernets samfunnsmandat, samarbeidspartnere, ansvars- og oppgavefordeling i velferdsforvaltningen
- har bred kunnskap om gjeldende norsk og internasjonal rett som er relevant for barnevernsfeltet, og relevant juridisk metode, deriblant kunnskap om FNs barnekonvensjon art. 3, 12 og 30
- har kunnskap om samiske barns rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges
- har bred og flerfaglig kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer, problemstillinger og prosesser
- har bred kunnskap om omsorgssvikt, overgrep og vold; mulige årsaksforhold, uttrykk og konsekvenser
- kan oppdatere sin organisasjonsteoretiske kunnskap
- kan oppdatere sin kunnskap om barnevern som fagområde
- har kunnskap om ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk og annet barnevernsfaglig arbeid
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foreldre som grunnlag for kunnskapsbasert praksis i møte med barn, unge og familier i egne tjenester, og henvise videre ved behov
- kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide systematisk og målrettet med barn
- kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid d) kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse e) kan anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bruke kunnskaper og erfaringer til å undersøke, tilrettelegge, gjennomføre, dokumentere, analysere, vurdere og evaluere barnevernsfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte
Læringsutbytte for kompetanseområde 2- oppvekst og familieliv
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling, med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
- har bred kunnskap om familie- og nettverksarbeid
- har bred kunnskap om samspill og utviklingsstøttene omsorg
- har bred kunnskap om rus, psykisk helse, mulige problemskapende sammenhenger, uttrykk og konsekvenser
- har kunnskap om urfolk, etniske minoriteter og flyktningers livssituasjoner og rettigheter. Kandidaten skal også kjenne til samers rettigheter, og ha kunnskap om og forståelse for samenes status som urfolk
- har kjennskap til ulike former for familieliv og familiepolitiske føringer
- kan oppdatere sin kunnskap om sammenhenger mellom helse, utdanning, arbeid, sosioøkonomiske faktorer, levekår, både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
- kan oppdatere sin kunnskap om helse- og sosialpolitikk
- kan oppdatere sin kunnskap om barns digitale hverdagsliv
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap og skjønn til å veilede barn, unge, deres foreldre og foresatte i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- kan anvende forsknings-, praksis- og erfaringsbasert kunnskap for å utrede barn og unges omsorgssituasjon og atferd og tilrettelegge hensiktsmessige tiltak
- kan anvende relevante tiltak som bidrar til at unge vanskeligstilte inkluderes i arbeid
- kan beherske forebyggende og helsefremmende arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere, evaluere og formidle tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i barnets beste
Læringsutbytte for kompetanseområde 3 - Yrkesrolle, etikk og samarbeid til barnets beste.
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid
- har bred kunnskap om vurdering og forståelse av barns beste og barn og familiers rettigheter, deriblant samiske barns rett til eget språk og kultur
- har bred kunnskap om kommunikasjon, konflikthåndtering og samarbeid i et samfunn preget av mangfold
- har kunnskap om velferdsstatens strukturer og profesjoner
- har kunnskap om inkludering, ikke-diskriminering og likestilling, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
- har kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger i barnevernsfeltet
- har kunnskap om egen profesjon og barnevernfeltets historie
- har kunnskap om og kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk
Ferdigheter
Kandidaten
- kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn og familier
- kan anvende faglig kunnskap og kompetanse til å initiere og lede tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid
- kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning
- kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte, og kan samtale med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
- kan bruke erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer inklusjon, deltakelse og medvirkning
- kan vurdere og ivareta barns beste og barn og familiers rettigheter
- kan anvende kunnskapsbaserte metoder, teorier og faglig skjønn til det beste for barn og familier
- kan anvende faglig kunnskap om kulturell mangfold og vise flerkulturell forståelse og kultursensitivitet i tjenesteutøvelsen
- kan anvende erfaringer og faglig kunnskap til å støtte og veilede medarbeidere, samt reflektere kritisk over egen og tjenestens praksis og justere praksis under veiledning
Generell kompetanse
Kandidaten
a) har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier og betydningen av relasjonskompetanse i barnevernfaglig arbeid
b) har innsikt i og kan håndtere etiske problemstillinger innen fagområdet og egen tjenesteutøvelse
c) har innsikt i og kan ivareta barn, unge og familiers rettigheter og bidra til å sikre likeverdige tjenester i et samfunn preget av mangfold
d) kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
e) kan dokumentere og formidle faglige vurderinger, muntlig og skriftlig
Læringsutbytte for kompetanseområde 4 - Innovasjon, kritisk tenkning og kunnskapsbasert praksis
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om vitenskapsteori og hvordan kunnskap utvikles og forstås
- har kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode og dets muligheter og begrensinger
- har kjennskap til relevante fagdebatter, forsknings- og utviklingsarbeid
- har kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser
- har digital kompetanse, deriblant kunnskap om digital sikkerhet, og kan bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi både på individ- og systemnivå
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap til fagutvikling, kvalitetsforbedring og tjenesteinnovasjon
- kan anvende ny faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte
- kan anvende digitale verktøy og relevant teknologi
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre, begrunne, evaluere og dokumentere barnevernfaglig arbeid selvstendig og sammen med andre
- kan utrede og analysere barnevernfaglig arbeid selvstendig og sammen med andre