Kompetanse for kvalitet: Engelsk 2 for 5.-10. trinn

Se studieprogram

Høst 2024 (1. semester)

Vår 2025 (2. semester)

Studiet består av to emner som er profesjonsrettet og praksisnært: Litteratur og kultur og Språklæring og kommunikasjon. Temaet Engelskundervisning i Norge er gjennomgående.

Emnet gir en forsknings- og praksisbasert innføring i språkopplæring og moderne fagdidaktikk med fokus på profesjonsfaglig digital kompetanse hvor engelsklærerens profesjonskunnskap ses i lys av det nye læreplanverket. Emnet vektlegger samarbeid mellom studentene og vil ha en tydelig forankring i studentenes undervisningspraksis på 5.-10. trinn.

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler, og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og kulturelle uttrykk
  • har kunnskap om samfunnsliv, levesett, kulturuttrykk og mangfold i den engelskspråklige verden sett i relasjon til egen kultur
  • har kunnskap om et bredt utvalg barne- og ungdomslitteratur, fagtekster og digitale læringsressurser og hvordan disse kan brukes for å fremme språklæring og interkulturell kompetanse
  • har innsikt i elevers digitale tekstverden (spill, sosiale media, film etc.)og hvordan bruk av digitale ressurser kan tilrettelegge for elevenes videre utforskning av samfunnsliv, levesett og mangfold i den engelskspråklige verden
  • har kunnskap om engelsk som verdensspråk og hva dette innebærer for utviklingen av språklig, kommunikativ og interkulturell kompetanse
  • har inngående kunnskap om ulike språklige emner samt økt kunnskap om genretilpasset språk, diskurs og creative writing
  • har inngående kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter med utgangspunkt i gjeldene læreplan
  • har kunnskap om tverrfaglige arbeidsformer for å fremme dybdelæring
  • har omfattende kunnskap om strategier, læringsressurser og metoder egnet til å utvikle elevenes lese- og skriveferdigheter samt kritiske tekstkyndighet på mellom- og ungdomstrinnet
  • har kunnskap om kompleksiteten av flerspråklighet

Ferdighet

Studenten:

  • kan legge til rette for elevmedvirkning og dialog i vurdering av elevers måloppnåelse i engelskfaget
  • kan bruke engelsk nyansert og presis, både muntlig og skriftlig, for ulike formål og i ulike sjanger
  • kan veilede elevene til å utvikle sin språkbevissthet og sin metalingvistiske kompetanse i engelsk og andre språk de kan
  • kan veilede elevene i utforskende tilnærminger til språklæring og fremme deres evne til å uttrykke seg
  • kan planlegge, lede og kritisk vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer videre utvikling av elevenes språkferdigheter, blant annet gjennom pedagogisk bruk av digitale verktøy
  • Kan tilrettelegge for elevenes videre utforskning av samfunnsliv, levesett og mangfold i den engelskspråklige verden sett i relasjon til egen kultur
  • kan tilrettelegge for elevers arbeid med ulike tekster for barn og ungdom, inkludert digitale narrativer
  • kan stimulere til lese- og skriveglede ved å sette i gang inspirerende og meningsfulle læringsaktiviteter i et trygt læringsmiljø
  • kan vurdere elevers måloppnåelse med og uten karakter, og inkludere elevene i dialogen
  • kan diskutere muntlig og skriftlig et rikt utvalg skjønn- og faglitteratur
  • kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen, blant annet i tverrfaglige prosjekt
  • kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant engelskfaglig forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere tydelig på engelsk
  • kan kritisk vurdere egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan og relevant fagkunnskap
  • kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige, litterære, kulturelle og didaktiske kompetanse for å bidra til faglig nytekning
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling i engelskfaget med utgangspunkt i gjeldene læreplan og relevant fagkunnskap

Godkjent lærerutdanning eller tilsvarende.

Søkere utenom stipend- eller vikarordningen vil få tildelt ledige studieplasser etter at opptaket gjennom Utdanningsdirektoratet er gjennomført. Søkere utenom stipend- og vikarordningen må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole. Hvis du ikke er ansatt i en skole må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole mens du gjennomfører videreutdanningen.

Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som har et ansettelsesforhold i en skole prioriteres.

Gjennomgått Engelsk 1 (30stp) eller tilsvarende.

Studiet er et videreutdanningstilbud rettet mot lærere som har færre enn 30 studiepoeng i fagkretsen eller vil oppdatere sine kunnskaper.

Samlingsplan 2024/2025

Høstsemester 2024

Zoom undervisning i sanntid 09.00-14.00 onsdager i følgende uker

35, 37, 39, 42, 44 og 46

Vårsemester 2025

Zoom undervisning i sanntid 09.00-14.00 onsdager i følgende uker

4, 6, 8, 11, 15 og 18

Seminargruppene møtes regelmessig på onsdager.

Med forbehold om endringer.

Kostnader til semesteravgift og litteratur.
I tillegg kommer studieavgift på NOK 60.000,-.

NB! Lærere som søker Udir om å bli en del av stipend- og vikarordningen vil få studieavgiften dekket.

Det er derfor viktig å legge inn korrekt studieavgift når man søker via Udir.

Det forutsettes at studenter har tilgang på oppdatert datamaskin samt god internettforbindelse. Studenter trenger nødvendig utstyr for å kunne spille inn lyd og bilde i en audiovisuell presentasjon og headset.

Vurderingene på programmets emner består av skriftlig hjemmeeksamen, muntlig eksamen, arbeidskrav og deltakelseskrav. For mer spesifikk informasjon, se de respektive emneplanene.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig.

Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem. Studentene oppfordres også å delta i Udirs Deltakerundersøkelse.

Emnet er praksisrettet og mye av innholdet er rettet mot praktisk lærerarbeid i eget klasserom.