Kompetanse for kvalitet: Engelsk 2 for 5.-10. trinn
Se studieprogramStudiet består av to emner som er profesjonsrettet og praksisnært: Litteratur og kultur og Språklæring og kommunikasjon. Temaet Engelskundervisning i Norge er gjennomgående.
Emnet gir en forsknings- og praksisbasert innføring i språkopplæring og moderne fagdidaktikk med fokus på profesjonsfaglig digital kompetanse hvor engelsklærerens profesjonskunnskap ses i lys av det nye læreplanverket. Emnet vektlegger samarbeid mellom studentene og vil ha en tydelig forankring i studentenes undervisningspraksis på 5.-10. trinn.
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler, og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og kulturelle uttrykk
- har kunnskap om samfunnsliv, levesett, kulturuttrykk og mangfold i den engelskspråklige verden sett i relasjon til egen kultur
- har kunnskap om et bredt utvalg barne- og ungdomslitteratur, fagtekster og digitale læringsressurser og hvordan disse kan brukes for å fremme språklæring og interkulturell kompetanse
- har innsikt i elevers digitale tekstverden (spill, sosiale media, film etc.)og hvordan bruk av digitale ressurser kan tilrettelegge for elevenes videre utforskning av samfunnsliv, levesett og mangfold i den engelskspråklige verden
- har kunnskap om engelsk som verdensspråk og hva dette innebærer for utviklingen av språklig, kommunikativ og interkulturell kompetanse
- har inngående kunnskap om ulike språklige emner samt økt kunnskap om genretilpasset språk, diskurs og creative writing
- har inngående kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter med utgangspunkt i gjeldene læreplan
- har kunnskap om tverrfaglige arbeidsformer for å fremme dybdelæring
- har omfattende kunnskap om strategier, læringsressurser og metoder egnet til å utvikle elevenes lese- og skriveferdigheter samt kritiske tekstkyndighet på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om kompleksiteten av flerspråklighet
Ferdighet
Studenten:
- kan legge til rette for elevmedvirkning og dialog i vurdering av elevers måloppnåelse i engelskfaget
- kan bruke engelsk nyansert og presis, både muntlig og skriftlig, for ulike formål og i ulike sjanger
- kan veilede elevene til å utvikle sin språkbevissthet og sin metalingvistiske kompetanse i engelsk og andre språk de kan
- kan veilede elevene i utforskende tilnærminger til språklæring og fremme deres evne til å uttrykke seg
- kan planlegge, lede og kritisk vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer videre utvikling av elevenes språkferdigheter, blant annet gjennom pedagogisk bruk av digitale verktøy
- Kan tilrettelegge for elevenes videre utforskning av samfunnsliv, levesett og mangfold i den engelskspråklige verden sett i relasjon til egen kultur
- kan tilrettelegge for elevers arbeid med ulike tekster for barn og ungdom, inkludert digitale narrativer
- kan stimulere til lese- og skriveglede ved å sette i gang inspirerende og meningsfulle læringsaktiviteter i et trygt læringsmiljø
- kan vurdere elevers måloppnåelse med og uten karakter, og inkludere elevene i dialogen
- kan diskutere muntlig og skriftlig et rikt utvalg skjønn- og faglitteratur
- kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen, blant annet i tverrfaglige prosjekt
- kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant engelskfaglig forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster
Generell kompetanse
Studenten:
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere tydelig på engelsk
- kan kritisk vurdere egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan og relevant fagkunnskap
- kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige, litterære, kulturelle og didaktiske kompetanse for å bidra til faglig nytekning
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling i engelskfaget med utgangspunkt i gjeldene læreplan og relevant fagkunnskap
Godkjent lærerutdanning eller tilsvarende.
Søkere utenom stipend- eller vikarordningen vil få tildelt ledige studieplasser etter at opptaket gjennom Utdanningsdirektoratet er gjennomført. Søkere utenom stipend- og vikarordningen må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole. Hvis du ikke er ansatt i en skole må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole mens du gjennomfører videreutdanningen.
Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som har et ansettelsesforhold i en skole prioriteres.
Gjennomgått Engelsk 1 (30stp) eller tilsvarende.
Samlingsplan 2024/2025
Høstsemester 2024
Zoom undervisning i sanntid 09.00-14.00 onsdager i følgende uker
35, 37, 39, 42, 44 og 46
Vårsemester 2025
Zoom undervisning i sanntid 09.00-14.00 onsdager i følgende uker
4, 6, 8, 11, 15 og 18
Seminargruppene møtes regelmessig på onsdager.
Med forbehold om endringer.
Kostnader til semesteravgift og litteratur.
I tillegg kommer studieavgift på NOK 60.000,-.
NB! Lærere som søker Udir om å bli en del av stipend- og vikarordningen vil få studieavgiften dekket.
Det er derfor viktig å legge inn korrekt studieavgift når man søker via Udir.
Det forutsettes at studenter har tilgang på oppdatert datamaskin samt god internettforbindelse. Studenter trenger nødvendig utstyr for å kunne spille inn lyd og bilde i en audiovisuell presentasjon og headset.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig.
Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem. Studentene oppfordres også å delta i Udirs Deltakerundersøkelse.