Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag for 5.- 13. trinn

Se studieprogram

Høst 2024 (1. semester)

Spesialisering
DID1003
0 sp
DID1001
0 sp
DID1006
0 sp
DID1004
0 sp
DID1002
0 sp

Vår 2025 (2. semester)

Spesialisering
DID1003
15 sp
DID1001
15 sp
DID1006
15 sp
DID1005
15 sp
DID1004
15 sp
DID1002
15 sp

Studiet gir innblikk i hvordan skolen fungerer, hva det vil si å skape et godt læringsmiljø og hvordan interesse og engasjement for faglige spørsmål vekkes hos elevene. I pedagogikken legges vekt på å bevisstgjøre studentene på lærerens og skolens verdigrunnlag og oppgaver i samfunnet nå og tidligere.

Studentene skal tilegne seg vitenskapelige tenkemåter. Ved å analysere læreplanverket skal studentene utvikle evnen til å se hvordan læreren kan planlegge undervisningen ved å bryte ned sentrale retningslinjer og tilpasse disse til ulike elevgrupper. Studentene skal videre sette seg inn i lærerens rolle som klasseleder, relasjonsbygger og skoleutvikler. Det vil bli gitt innføring i samiske barn og ungdoms rett til opplæring i tråd med Lov om grunnskolen og den videregående opplæringen.

Fagdidaktikken inneholder forhold knyttet til profesjonsutøvelsen som lærer i de enkelte fagene. Studentene får et grunnlag for å kunne planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over undervisning i fagene forankret i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori. I praksisopplæringen skal studentene under veiledning prøve ut sentrale undervisnings-, arbeids- og vurderingsformer på 5.-13.trinn.

Studiet er et nettbasert deltidsstudie med obligatorisk nettundervisning, gruppearbeid og praksis. Utdanningen gir totalt 60 studiepoeng innenfor pedagogikk og fagdidaktikk og med 60 dager obligatorisk og veiledet praksis. Undervisningen skal være forskningsbasert og dreie seg om nyere og aktuell forskning i læringsarbeid og undervisning. Studentene skal i siste semester gjennomføre et tverrfaglig FoU-prosjekt.

For å ivareta prinsippet om helhet og sammenheng i PPU A, anvendes felles læringsutbyttebeskrivelser for pedagogikk og fagdidaktikk i henhold til de nasjonale retningslinjene.

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om danning og utdanning i et samfunn basert på demokrati, bærekraftig utvikling, mangfold, likestilling og likeverd
  • har solid kunnskap om lov- og planverk, skolen som organisasjon, rammebetingelser og styringsstruktur og om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn og unge en god oppvekst
  • har inngående kunnskap om barn og unges utvikling, motivasjon, læring og sosialisering, og om sammenhenger mellom individuelle, sosiale, kulturelle og fagspesifikke forhold i arbeidet med tilpasset opplæring
  • har inngående kunnskap om undervisningsfagets plass, begrunnelse og progresjon i skolen
  • har bred kunnskap om undervisnings-, arbeids- og vurderingsformer generelt og fagspesifikt og om hvordan praktiske, digitale, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring
  • har kunnskap om overgrep mot barn og unge, om vanskelige livssituasjoner som barn og unge kan komme i, samt kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser
  • har inngående kunnskap om sammenhenger mellom samfunnsutvikling, utdanningspolitikk samt skolens og lærerens rolle i samfunnet
  • har bred kunnskap om samiske forhold og samiske elevers rettigheter

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og drøfte utfordringer i læreplaner og øvrige styringsdokumenter
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne undervisning i fag basert på mål for opplæringen, lokale og individuelle behov
  • kan bruke varierte og relevante metoder i undervisningen og tilpasse opplæringen i faget slik at den tar hensyn til elevens ulike læringstempo, interesse for faget og evne
  • innehar profesjonsfaglig digital kompetanse og kan bruke digitale ressurser som er sentrale for det aktuelle faget
  • kan gi underveis- og sluttvurdering, informere om elevens faglige nivå og utvikling, og gi faglige vurderingsbegrunnelser
  • kan lede og motivere elever i faglig arbeid og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever
  • kan bygge relasjoner, kommunisere og samarbeide med elever, kolleger, foresatte og øvrige samarbeidspartnere i opplæringen
  • kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
  • kan gjennomføre profesjonsrettete, praksisrelevante, selvstendige og avgrensede FoU-prosjekter i tråd med forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan vise og utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger, og kan fremme dialog, toleranse og respekt
  • kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk og utvikle sin egen faglige praksis
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i opplæringen
  • kan bidra til kritisk analyse av utdanningspolitiske spørsmål og formål, ideologier og praksiser og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk

For å få opptak til PPU for allmennfag må du ha 

  • mastergrad
  • minimum 60 relevante studiepoeng i minst ett skolefag som utdanningen tilbyr fagdidaktikk i

eller

eller

  • Bachelorgrad i praktisk-estetiske fag som oppfyller følgende kriterier:
  • Bachelorgraden må bestå av utelukkende praktiske og/eller estetiske fag.
  • Inntil tre fag som gir kompetanse til å undervise i praktiske og/eller estetiske fag i grunnskolen, hvorav minimum 60 studiepoeng er relevant for et skolefag som utdanningen tilbyr fagdidaktikk i.
  • Ett av fagene kan erstattes av drama/teaterfag.
  • Det må inngå fordypning på minst 120 studiepoeng i ett fag.
  • Øvrige fag må ha et omfang på minst 30 studiepoeng.
  • Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C (minimum 3,0 poeng) eller bedre fra bachelorgraden.

De praktisk-estetiske fagene i grunnskolen er kroppsøving, mat og helse, kunst- og håndverk, musikk, design og redesign, fysisk aktivitet og helse, medier og informasjon, sal og scene, og natur, miljø og friluftsliv. Siste gang du kan søke på bakgrunn av bachelorgrad i praktiske- og/eller estetiske fag vil være i 2024.

Følgende opptakskrav gjelder for de ulike didaktiske retningene vi tilbyr:

Samfunnsfag:

  • Mastergrad
  • Minimum 60 studiepoeng i samfunnsvitenskapelige emner.
  • Av de 60 studiepoengene må minimum 30 studiepoeng være innenfor sosiologi, statsvitenskap, historie eller sosialantropologi.
  • De resterende 30 studiepoengene kan være innenfor følgende fag: Kriminologi, psykologi, jus, samfunnsgeografi, samfunnsøkonomi, u-landsstudier, utviklingsstudier, kjønn og likestilling og internasjonale studier.

Naturfag:

  • Mastergrad
  • Minimum 60 studiepoeng emner innenfor biologi, kjemi, fysikk, naturfag, botanikk, zoologi, ernæring, miljøfag, medisin, geologi, farmasi, bioteknologi, limnologi, økologi, astronomi, mekanikk, elektromagnetisme, termodynamikk eller statikk.
  • Naturfaglige emner innen ingeniørfag og helsefag kan også være relevante.

Fremmedspråk:

  • Mastergrad
  • Minimum 60 studiepoeng i minst ett av følgende språk : fransk, spansk, tysk, engelsk. Dette gjelder også de som har språket som morsmål.
  • Av de 60 studiepoengene må minimum 20 være språklige emner og 20 være litteraturemner eller emner i kultur/samfunnsfag.

Matematikk (ikke opptak 2024):

  • Mastergrad
  • Minimum 60 studiepoeng i matematikk.
  • Av de 60 studiepoengene må minimum 30 studiepoeng være i matematiske fag.
  • De resterende 30 studiepoengene kan være innenfor statistikk, mekanikk, økonomi eller informatikk.
  • Studenter med matematikk fra økonomiutdanning og ingeniørutdanning fra høgskole får vurdert matematikkemnene i hvert enkelt tilfelle.

Kroppsøving:

  • Mastergrad
  • 60 studiepoeng i idrett og/eller kroppsøving.

eller

  • Bachelorgrad i praktisk-estetiske fag. Ett av fagene skal være fordypningsfag på minst 120 studiepoeng, mens øvrige fag må ha et omfang på minst 30 studiepoeng. Du må ha minst 60 studiepoeng i kroppsøving og/eller idrett. Inntil 10 studiepoeng metodefag, Ex.phil. eller Ex.fac. kan inngå i bachelorgraden. Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C (3,0 poeng) eller bedre for hele bachelorgraden (180 studiepoeng)

Musikk:

  • Mastergrad
  • 60 studiepoeng i utøvende og/eller teoretiske musikkfag.

eller

  • Bachelorgrad i praktisk-estetiske fag. Ett av fagene skal være fordypningsfag på minst 120 studiepoeng, mens øvrige fag må ha et omfang på minst 30 studiepoeng. Du må ha minst 60 studiepoeng i musikk. Inntil 10 studiepoeng metodefag, Ex.phil. eller Ex.fac. kan inngå i bachelorgraden. Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C (3,0 poeng) eller bedre for hele bachelorgraden (180 studiepoeng).

eller

  • Bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag i finansieringskategori A eller B, med minimum 180 studiepoeng i musikkfag.

Søk opp bachelorutdanningen din for å se hvilken finansieringskategori den hører til her.

Rangeringsregler:

Kvalifiserte søkere til samfunnsfag, fremmedspråk, naturfag og matematikk rangeres etter:

1. Fullført grad fra universitet eller høgskole hvor ph.d.-grad går foran mastergrad.

2. Vektet gjennomsnitt av karakterer i 60 studiepoeng i faget/fagene som gir kompetanse til å undervise.

3. Søkere med 2 fag på 60 studiepoeng.

4. Totalt antall studiepoeng ved søknadsfrist.

Kvalifiserte søkere til kroppsøving og musikk rangeres etter:

1. Ph.d.-grad og minimum 120 studiepoeng i faget, rangert etter antall studiepoeng i faget.

2. Mastergrad og minimum 120 studiepoeng i faget, rangert etter antall studiepoeng i faget.

3. Bachelorgrad og minimum 120 studiepoeng i faget, rangert etter antall studiepoeng i faget.

4. Mastergrad og mellom 60 og 119 studiepoeng i faget, rangert etter antall studiepoeng i faget.

5. Bachelorgrad og mellom 60 og 119 studiepoeng i faget, rangert etter antall studiepoeng i faget.

6. Vektet gjennomsnitt av karakterer i opptaksgrunnlaget. Ved betinget tilbud om opptak, jf. § 14a, tas det ikke hensyn til eksamener avlagt i søknadssemesteret ved beregning av vektet gjennomsnittskarakter. Totalt antall studiepoeng ved søknadsfrist.

Minst 30 studiepoeng må bære bestått før man kan søke permisjon i studiet.
Praktisk-pedagogisk utdanning for allmenne fag gir undervisningskompetanse i relevante fag på mellom- og ungdomstrinnet, i videregående opplæring på studiespesialiserende program, i fellesfag på yrkesfaglige program og i voksenopplæring. PPU gir også et godt grunnlag for å jobbe i annen pedagogisk virksomhet som f.eks. folkehøgskole og kulturskole. 
PPU for allmenne fag er et profesjonsstudium som kvalifiserer til læreryrket og i seg selv ikke til andre studier. For studenter med mastergrad, vil studiet kunne kvalifisere til videre Phd-utdanning.

Studiet har ikke fysiske samlinger, men ukentlig, obligatorisk digital undervisning på nett. Studiet legger også opp til selvstendig arbeid og arbeid i grupper. 

For å legge til rette for en god og strukturert nettundervisning må studentene sette av tid til organisert studiearbeid på onsdager mellom kl. 09.00 – 11.30.

Dette gjelder gjennom hele studieåret, utenom uker med praksis. I tillegg til dette, forventes det at studentene jobber i læringsgruppemøter, har veiledning, samarbeid med medstudenter og jobber individuelt.

Praktisk-pedagogisk utdanning for allmenne fag har per i dag ikke utveksling.
Ut over semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenter har tilgang til Internett og datamaskin med mikrofon og kamera.

Sammensatt vurdering – alle delene må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet.

Eksamens- og vurderingsformer som brukes på PPU A-studiet, er hjemmeeksamen, oppgaver til innlevering, muntlig eksamen og FoU-oppgave. 

Obligatorisk deltakelse (OD) på nettbasert undervisning (onsdager 09.00 – 11.30): Godkjent/ikke godkjent. Studiet har krav om 80 % obligatorisk, aktiv deltagelse for å sikre at studenten behersker de områder som er grunnleggende for kommende yrkesutøvelse. Aktiv deltagelse kan for eksempel bety at studentens kamera er aktivt når det ønskes. Ved fravær utover 20 % må tapt undervisning normalt tas igjen, ved neste ordinære undervisning i emnet.

Arbeidskrav (AK): Godkjent/ikke godkjent.

Eksamener, inkludert FoU-oppgave: Karakter A – F.

Praksis (PRA): Bestått / ikke bestått

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen.

FoU-oppgave. 
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer.

Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering. Forvaltningslovens regler om saksbehandling kommer til anvendelse ved særskilt skikkethetsvurdering.

Les mer om skikkethetsvurdering ved Nord universitet. 

For ytterligere informasjon se Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning

PPUA-studiet har 60 dager skolepraksis. Praksis er 100% obligatorisk. Alt fravær må tas igjen.

Praksis er organisert i bolker på to og fire sammenhengende uker, to uker høst og fire uker vår begge studieår:

1. semester: to uker praksis.

2. semester: fire uker praksis.

3. semester: to uker praksis.

4. semester: fire uker praksis.

Praksisuker studieåret 2024/2025:

1. studieår (kull 2024):

  • uke 47 og 48
  • uke 4 - 7

2. studieår (kull 2023):

  • uke 45 og 46
  • uke 8 - 12 (vinterferie i løpet av perioden)

Det skal gjennomføres praksis i både i grunnskolen og videregående opplæring, med minimum to uker i hvert skoleslag. Ved behov og etter søknad kan noe praksis innvilges i f.eks. folkehøgskole eller kulturskole.

Innholdet i praksis knyttes tett opp til tematikken i pedagogikk og fagdidaktikk på en måte som gjør at studentene utvikler sin profesjonskunnskap både gjennom teoretisk refleksjon og gjennom bearbeiding av egne faglige, pedagogiske og fagdidaktiske kunnskaper, ferdigheter og erfaringer.

Studentens oppgave er å være en interessert og aktiv deltager i praksis og ta ansvar i veiledningen.

Studenter kan ha maks 50% praksis ved egen arbeidsplass (30 av 60 dager). Studenten må ta fri fra eget arbeid for å ha praksis, og praksis kan ikke foregå i egne klasser.

Les mer om praksis her:

Praksis i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) (nord.no)