Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 2
Se studieprogramVeiledningspedagogikk 2 er et tverrfaglig studium og en påbygning til veiledningspedagogikk 1. Studiets innhold og mål er å styrke veilederens menneskelige og faglige formelle kompetanse i veiledning til studenter, elever, fagtilsatte, ledere, brukere av ulike tjenester og andre grupper. Det gir studentene anledning til å tilegne seg faglige kunnskaper, bevisstgjøre verdier og holdninger som er nødvendige for å fungere som veileder. Veileders rolle og funksjon vektlegges. Ferdighet til refleksjon og handling i ulike veiledningssituasjoner bidrar til at studenten får erfaringer med nye sider av veilederrollen.
Emnet er et frittstående masteremne som kan søkes innpasset i masterprogram. Det er samlingsbasert med obligatorisk deltakelse på samlinger og oppgaver/ aktivitet mellom samlingene.
Det teoretiske og praktiske fundamentet i veiledning bygger på humanistisk tradisjon, konfluent pedagogikk, gestaltteori, personsentrert teori, systemteori og kognitiv teori. Sentrale innholdskomponenter i studiet er veiledningsteori- og metode, relasjonskompetanse, etikk, gruppeprosess, konflikthåndtering, pedagogikk.
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om veiledningsteorier og metoder innenfor personsentrert-, kognitiv- og gestalt tilnærming
- har inngående kunnskap om veiledningsteori og metoder innenfor systemteoretisk tilnærming
- har inngående kunnskap om improvisasjon og kreativ tilnærming i veiledning
- har inngående kunnskap om tverrprofesjonell samhandling, relasjons- og samspillsprosesser
- har avansert kunnskap om lærings- og endringsprosesser
- kan anvende kunnskap om gruppeprosess og konflikthåndtering innenfor veiledningsfaget
- kan analysere veiledningsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets tradisjoner og egenart og plass i samfunnet.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og forholde seg kritisk til faglige og etiske problemstillinger og anvende dette i utøvelse av veiledning.
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier, strategier og metoder i veiledning og anvende disse knyttet til lærings- og endringsprosesser.
- kan ta initiativ og anvende kunnskap om tverrprofesjonell samhandling, samspillsprosesser og konflikthåndtering på en aktiv og selvstendig måte
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere eksistensielle og etiske problemstillinger i veilednings- og samhandlingsprosesser.
- kan anvende veiledningsfaglige kunnskaper og ferdigheter på nye områder innen kommunikasjon og samhandling på person- og systemnivå.
- kan analysere veiledningens dynamikk og kompleksitet, og benytte kunnskap og kreativitet i planlegging og gjennomføring av veiledningen.
- kan kommunisere veiledningsfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med spesialister og til allmennheten
Samlinger Levanger høsten 2024:
Samling 1: Uke 33: 15. og 16. august kl 09 – 15 (fysisk samling)
Samling 2: Uke 36: 5. september kl 09 – 12 (digital samling)
Samling 3: Uke 39: 26. og 27. september kl 09 – 15 (fysisk samling)
Samling 4: Uke 42: 17. oktober kl 09 – 12 (digital samling)
Samling 5: Uke 45: 7. og 8. november kl 09 – 15 (fysisk samling)
Samling 6: Uke 47: 21. november kl 09 – 12 (digital samling)
Samling 7: Uke 49: 5. og 6. desember kl 09 – 15 (fysisk samling)
Eksamen: Uke 50: 9. - 16. desember Eksamen, hjemmeeksamen over 7 dager
Sammensatt vurdering (SV/SA)
Alle delene beskrevet under må være godkjent eller bestått for å få endelig karakter i emnet.
Obligatorisk deltakelse (OD)
Obligatorisk deltakelse på studiesamlinger og digitale seminar, inkludert veiledning på veiledningspraksis i gruppe. Krav om tilstedeværelse i minimum 80%. Godkjent/ikke godkjent, vekting 0/100.
Praksis (PR/P)
Studentene skal gjennomføre 20 timer veiledningspraksis. Av disse er 14 timer direkte veiledning, og 6 timer er for- og etterarbeid.
Praksis skal primært foregå på studentens egen arbeidsplass eller i annen relevant yrkessammenheng. Studenten tar selv initiativ til å planlegge og å organisere sin praksis ut fra de muligheter hun/han har.
Følgende arbeidskrav tilknyttet praksis må være godkjent for å få bestått praksis:
Arbeidskrav 1 (AK) Individuell plan for veiledningspraksis.
Arbeidskrav 2 (AK) 3 individuelle refleksjonslogger fra gjennomført veiledning.
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være bestått for at studenten kan få endelig karakter i emnet. Vekting 0/100.
Hjemmeeksamen (HJ/H)
Individuell skriftlig besvarelse. Varighet: 7 dager.
Omfang: 3500 ord +/-10 %. Karakterskala:
Gradert karakter A-F, vekting 100/100.
Hjemmeeksamen (HJ/H)
Individuell skriftlig besvarelse. Varighet: 7 dager.
Omfang: 3500 ord +/-10 %. Karakterskala:
Gradert karakter A-F, vekting 100/100.