Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 2

Se studieprogram

Høst 2024 (1. semester)

Veiledningspedagogikk 2 er et tverrfaglig studium og en påbygning til veiledningspedagogikk 1. Studiets innhold og mål er å styrke veilederens menneskelige og faglige formelle kompetanse i veiledning til studenter, elever, fagtilsatte, ledere, brukere av ulike tjenester og andre grupper. Det gir studentene anledning til å tilegne seg faglige kunnskaper, bevisstgjøre verdier og holdninger som er nødvendige for å fungere som veileder. Veileders rolle og funksjon vektlegges. Ferdighet til refleksjon og handling i ulike veiledningssituasjoner bidrar til at studenten får erfaringer med nye sider av veilederrollen.

Emnet er et frittstående masteremne som kan søkes innpasset i masterprogram. Det er samlingsbasert med obligatorisk deltakelse på samlinger og oppgaver/ aktivitet mellom samlingene.

Det teoretiske og praktiske fundamentet i veiledning bygger på humanistisk tradisjon, konfluent pedagogikk, gestaltteori, personsentrert teori, systemteori og kognitiv teori. Sentrale innholdskomponenter i studiet er veiledningsteori- og metode, relasjonskompetanse, etikk, gruppeprosess, konflikthåndtering, pedagogikk.

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om veiledningsteorier og metoder innenfor personsentrert-, kognitiv- og gestalt tilnærming
  • har inngående kunnskap om veiledningsteori og metoder innenfor systemteoretisk tilnærming
  • har inngående kunnskap om improvisasjon og kreativ tilnærming i veiledning
  • har inngående kunnskap om tverrprofesjonell samhandling, relasjons- og samspillsprosesser
  • har avansert kunnskap om lærings- og endringsprosesser
  • kan anvende kunnskap om gruppeprosess og konflikthåndtering innenfor veiledningsfaget
  • kan analysere veiledningsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets tradisjoner og egenart og plass i samfunnet.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til faglige og etiske problemstillinger og anvende dette i utøvelse av veiledning.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier, strategier og metoder i veiledning og anvende disse knyttet til lærings- og endringsprosesser.
  • kan ta initiativ og anvende kunnskap om tverrprofesjonell samhandling, samspillsprosesser og konflikthåndtering på en aktiv og selvstendig måte

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere eksistensielle og etiske problemstillinger i veilednings- og samhandlingsprosesser.
  • kan anvende veiledningsfaglige kunnskaper og ferdigheter på nye områder innen kommunikasjon og samhandling på person- og systemnivå.
  • kan analysere veiledningens dynamikk og kompleksitet, og benytte kunnskap og kreativitet i planlegging og gjennomføring av veiledningen.
  • kan kommunisere veiledningsfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med spesialister og til allmennheten
Bachelorgrad eller tilsvarende grad på minst 180 studiepoeng. Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1, Yrkesfaglig veiledning 1 eller annet veiledningsstudium med minimum 10 studiepoeng.
Studiet kvalifiserer til å veilede studenter, elever, kolleger, nytilsatte, ledere og brukere av ulike tjenester.
Studiet er et frittstående emne på masternivå, og kan søkes innpasset i masterprogram.

Samlinger Levanger høsten 2024:

Samling 1: Uke 33: 15. og 16. august kl 09 – 15 (fysisk samling)

Samling 2: Uke 36: 5. september kl 09 – 12 (digital samling)

Samling 3: Uke 39: 26. og 27. september kl 09 – 15 (fysisk samling)

Samling 4: Uke 42: 17. oktober kl 09 – 12 (digital samling)

Samling 5: Uke 45: 7. og 8. november kl 09 – 15 (fysisk samling)

Samling 6: Uke 47: 21. november kl 09 – 12 (digital samling)

Samling 7: Uke 49: 5. og 6. desember kl 09 – 15 (fysisk samling)

Eksamen: Uke 50: 9. - 16. desember Eksamen, hjemmeeksamen over 7 dager

Dette er et studieprogram som ikke har utveksling.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur. PC med kamera og mokrofon.

Sammensatt vurdering (SV/SA)

Alle delene beskrevet under må være godkjent eller bestått for å få endelig karakter i emnet.

Obligatorisk deltakelse (OD)

Obligatorisk deltakelse på studiesamlinger og digitale seminar, inkludert veiledning på veiledningspraksis i gruppe. Krav om tilstedeværelse i minimum 80%. Godkjent/ikke godkjent, vekting 0/100.

Praksis (PR/P)

Studentene skal gjennomføre 20 timer veiledningspraksis. Av disse er 14 timer direkte veiledning, og 6 timer er for- og etterarbeid.

Praksis skal primært foregå på studentens egen arbeidsplass eller i annen relevant yrkessammenheng. Studenten tar selv initiativ til å planlegge og å organisere sin praksis ut fra de muligheter hun/han har.

Følgende arbeidskrav tilknyttet praksis må være godkjent for å få bestått praksis:

Arbeidskrav 1 (AK) Individuell plan for veiledningspraksis.

Arbeidskrav 2 (AK) 3 individuelle refleksjonslogger fra gjennomført veiledning.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være bestått for at studenten kan få endelig karakter i emnet. Vekting 0/100.

Hjemmeeksamen (HJ/H)

Individuell skriftlig besvarelse. Varighet: 7 dager.

Omfang: 3500 ord +/-10 %. Karakterskala:

Gradert karakter A-F, vekting 100/100.

Hjemmeeksamen (HJ/H)

Individuell skriftlig besvarelse. Varighet: 7 dager.

Omfang: 3500 ord +/-10 %. Karakterskala:

Gradert karakter A-F, vekting 100/100.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet samt tilhørende retningslinjer på universitetets nettsider.
Praksis skal primært foregå på studentens egen arbeidsplass eller i annen relevant yrkessammenheng. Studenten tar selv initiativ til å planlegge og å organisere sin praksis ut fra de muligheter hun/han har.