Fem råd til deg som skal flytte på studenthybel

Å flytte på hybel er for mange unge en drøm som går i oppfyllelse. Men forskning viser at hybellivet er krevende for mange. Her er ekspertrådene som kan hjelpe deg.

Bjørnar Leknes
Klikk her for å endre bildet
Alene hjemme: Å flytte inn på egen hybel er ikke bare en dans på roser. Forskning viser at mange unge hybelboere føler seg ensomme. Foto: Svein-Arnt Eriksen.
Førsteamanuensis Wenche Wannebo ved Nord universitet forsker på ungdom og psykisk helse, med hovedfokus på hybelboere i alderen 16-18 år. 

En stor overgang for mange

Hennes studier viser at livet på hybel kan være veldig krevende for mange, ikke minst psykisk.

– Overganger i seg selv er positivt og gir stort potensiale for vekst og utvikling, og vi ser at en god del opplever økt mestring og bedre selvtillit. Men for veldig mange kan følelsen av ensomhet være sterk. 

– Mange sliter også med å få på plass gode rutiner, noe som gir utfordringer i en hverdag vekk fra mor og far. Flere opplever at overgangen er veldig tøff psykisk, forteller hun. 

Travel hverdag - ansvar for alt

Wannebo mener det er mange fellestrekk mellom videregående elever og studenter når det gjelder hybellivet. 

– Et felles kjennetegn er tidspresset de opplever. Hverdagen blir veldig travel, og plutselig får de ansvar for alt. Fra å komme seg opp til rett tid om morgenen, lage mat, gjøre innkjøp, holde det rent og ryddig, vaske klær til å tenke økonomi. Dette i tillegg til at de skal balansere søvn og hvile med et sosialt liv, og ikke minst tilegne seg en god studieteknikk. 

Basert på sin forskning har Wannebo flere gode råd til unge som står foran en helt ny og ukjent hybeltilværelse. 

Rådene deler hun inn i fire dimensjoner: tid, selvstendighet, sosial og identitet.

1. Skaff deg faste rutiner 

Klikk her for å endre bildet
Tyven tyven: Mobilen og soiale medier stjeler mye av vår tid. Gode rutiner er derfor viktig, sier forsker Wenche Wannebo. Foto: Bjørnar Leknes
– Lykkes du med å få på plass gode rutiner raskt kommer du tidligere i god gjenge, noe som også smitter over på studiene, sier Wannebo. 

Mange føler de hele tida er på etterskudd med alt og at tiden ikke strekker til. Nettopp derfor er det viktig å skaffe seg faste rutiner så tidlig som mulig. 

Gjør for eksempel mandagen til fast handledag, vask klær hver torsdag og skrive dagsplan hver kveld eller morgen. 

Ha også et bevisst forhold til nettbruk, som lett kan ta overhånd. Koble deg helt fra sosiale medier, som er en stor tidstyv, noen timer hver dag, for eksempel fra kl 17-20, hvor du har fokus på skolearbeid. 

2. Vær sosial 

Klikk her for å endre bildet
Ansikt til ansikt: Å gjøre ting sammen med andre er viktig for vår mentale helse. Foto: Svein-Arnt Eriksen.
Den sosiale dimensjonen går ut på å være mye sammen med andre fysisk og ikke kun gjennom sosiale medier. 

Se folk i øynene, le og gjøre ting i lag er viktig for psykisk helse. Bli med i et lag eller en forening og gjør det du liker, om det er å spille sjakk, fotball eller som frivillig i Røde Kors. 

Forskning viser ifølge Wannebo at om du får til dette, vil du trives bedre enn de som sitter på hybelen og har det sosialt via skjerm. 

– Engasjer deg gjerne i lokalmiljøet. Det gir nettverk også utenfor studiene, slik at du vil føle at du faktisk bor på studiestedet, og ikke bare studerer der. 

3. Ta imot hjelp 

– Selvstendighet handler faktisk også om å være i stand til å ta imot hjelp, sier Wannebo.

Ha mye kontakt med de hjemme i starten og ikke vær redd for å be foreldre, hybelvert eller andre om råd om alt fra klesvask til økonomi. Det hjelper på ensomhetsfølelsen. 

For selv om du nå bestemmer selv og gjør som du vil, har de fleste fortsatt behov for hjelp og støtte innimellom.

– La mor eller far få lov til å montere skapet eller sy gardinene om de tilbyr seg, sier Wannebo. 

4. Gjør det hyggelig rundt deg 

Klikk her for å endre bildet
Føl deg hjemme på hybelen: Fra å bo hjemme og være en av familien, skal du brått skape en egen heim. Sørg derfor for at hybelen blir et godt sted å være. Foto: Karoline O. A. Pettersen
Bruk tid på å gjøre det koselig og greit på hybelen, slik at det blir godt å være der, at du føler deg hjemme og at det er ditt. 

Overraskende mange finner ut at det faktisk er viktig å ha det ryddig rundt seg, selv om de gjerne var rotete da de bodde hjemme. På mange måter skaper du ditt aller første hjem for deg selv, så legg litt energi i det.

– Ta gjerne med noe hjemmefra. En ting, et bilde eller noe annet som betyr noe for deg. 

5. Søk hjelp om du trenger det

Klikk her for å endre bildet
Forskningsbaserte råd: rsteamanuensis Wenche Wannebo ved Nord universitet forsker på ungdom og psykisk helse, med hovedfokus på hybelboere i alderen 16-18 år. Foto: Bjørnar Leknes
Wannebo understreker at det er viktig å ikke gå for lenge om du ikke har det greit. Ta gjerne kontakt med rådgivere, studentpresten, studentverten eller helsesykepleier om det føles tungt den første tiden. 

Ofte kan en god samtale hjelpe en over kneika og forebygge større problemer.

– Eller ta kontakt med helsestasjon for ungdom, som er et gratistilbud for ungdommer. I mange kommuner gjelder tilbudet helt opp til du er fylt 24 år. Det er det mange som ikke er klar over.

Referanse:
Wenche Wannebo m.fl.: Conditions and strategies high school students living in lodgings experience as important and helpful for their well-being. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being (2018) 
Bjørnar Leknes

 Kontaktperson