Gir lærerne æren for lærervalget

Læreryrket frister mest. Det sier Solveig Magnussen (19), tredjeklasse-elev ved Bodin videregående skole.

Per Jarl Elle
Klikk her for å endre bildet
Fornøyd med studievalget. Bodin-eleven Solveig Magnussen liker tanken på å utvikle og forme fremtidige generasjoner, i tillegg til at læreryrket er sosialt og givende. Her sammen med dekan Egil Solli og konstituert rektor Hanne Solheim Hansen. Foto: Per Jarl Elle.
Solveig Magnussen og hennes medelever ved Bodin videregående skole møtte nylig Nord universitets rektor Hanne Solheim Hansen, dekan Egil Solli ved Fakultet for lærerutdanning, kunst- og kulturfag og statsråd Iselin Nybø (V), som er forsknings- og høyere utdanningsminister.

19-åringen fra Bodø sier hun vil studere til lærer, fordi hun synes læreryrket er et viktig yrke.

– Jeg tror jeg kan ha mye å by på som lærer. Det er også motiverende å vite at det alltid vil være etterspørsel etter lærere. Det er jo mye annet jeg kunne tenke meg å bli også, men læreryrket er det som frister mest, sier hun. 

Hun gir lærerne æren for veivalget 

Magnussen er tydelig på hvem det er som har inspirert henne mest til å velge læreryrket.

– Jeg må gi pappa, som jobber i skolesystemet, samt mine tidligere og nåværende lærere mye av æren for veivalget. De fleste av dem inspirerer meg til å bli superlærer.

– Jeg tenker ofte at om jeg blir halvparten så god som lærerne jeg har nå, så er jeg mer enn tilfreds med innsatsen.   

– Hva tror du må til for at flere ungdommer skal velge å bli lærere?

– Det er essensielt at vi fjerner kravet om å ha karakteren fire i praktisk matte. Løsninga på lærermangelen i skolen må være å gi flere goder, og ikke byrder, for dem som ønsker å ta en lærerutdanning. For eksempel ved å kutte enda mer i studielånet, sier hun.

Sondre brukte tid på å finne ut hva han ville

Klikk her for å endre bildetEntusiasme for høyere utdanning. Fra venstre, lærerstudentene Gunnar Svingen og Sondre Lauritsen, Iselin Nybø, forsknings- og høyere utdanningsminister og lærerstudentene Andreas Strand og Maija M. Tangen. Foto: Stine Håvemoen Morel.
Fire lærerstudenter ved Nord universitet fortalt de snart uteksaminerte Bodin-elevene hvorfor de siktet seg inn mot et yrkesliv i grunnskolen eller i den videregående skolen.

Sondre Lauritsen forteller at han ikke var så flink på skolen selv. 
– Jeg brukte en del tid på finne ut hva jeg ville, men nå føler jeg absolutt at jeg er inne på et riktig spor. Jeg trives som lærerstudent og gleder meg til å begynne å undervise selv, sier Sondre, som selv har valgt studiefagene matematikk, musikk og norsk ved Nord universitet. 

Klikk her for å endre bildet
Endelig på riktig spor. Sondre Lauritsen snakket engasjert til elevene ved Bodin videregående skole om hvorfor mange flere elever i videregående slole burde velge læreryrket. Foto: Per Jarl Elle.
Per Jarl Elle

Grunnskolelærer- 
utdanning master


Studiepoeng: 
300
Studiested: 
Bodø, Levanger og Nesna
Organisering: 
Heltid i Bodø og Levanger, samlingsbasert heltid i Nesna
Opptakskrav:
Generell studiekompetanse med spesielle opptakskrav

Du må ha: 

  • minst 35 skolepoeng
  • gjennomsnittskarakteren 3 eller bedre i norsk (393 timer)
  • gjennomsnittskarakteren 4 eller bedre i matematikk (fellesfag 224 timer) 

Sletting av studielån


Starter du på grunnskolelærer- eller lektorutdanning høsten 2019 eller senere, kan du få slettet deler av studielånet ditt:

1-7. trinn  106 000 kroner

5-10. trinn  51 000 kroner

8-13. trinn  51 000 kroner

Hvis du fullfører grunnskolelærer- eller lektorutdanning for å undervise elever i Nordland, Troms eller Finnmark i minst tre år, kan du få slettet 55 000 kroner av studielånet ditt.