Kjærester med hver sin lærerutdanning

Tiril og Ole - studenter på Nesna
De ferske lærerstudentene Tiril Johanne Langseth og Ole Husvik studerer hver sin grunnskolelærerutdanning ved Nord universitet, Nesna.

Hilde V. Falch

​Tiril Johanne Langseth (19) har valgt grunnskolelærerutdanning for 1.–7. trinn, mens Ole Husvik (19) har valgt grunnskolelærerutdanning for 5.–10. trinn med matematikk og samfunnsfag som fordypning. Nå er de klare for fem spennende og utfordrende år som studenter.

Tiril kommer fra Nesna, mens kjæresten Ole kommer fra Løkta, en øy en halvtimes båttur fra Nesna. De har nå flyttet sammen på Nesna. 

Vanskelig å velge 

Tiril forteller at hun syns det var vanskelig å velge utdanning etter videregående. Hun landet på lærerutdanning, mye på grunn av at det er så stort behov for flere nye lærere.

– Jeg syns lærerutdanning hørtes spennende og morsomt ut. Det er greit å velge seg en utdanning som gir jobb etterpå. Langfri på sommeren er heller ikke å forakte, må jeg innrømme, sier Tiril.

Både Tiril og Ole ønsker å være med på å bygge opp et godt fundament som elevene kan ha med seg videre i livet. 

– Jeg tenker at det er en viktig oppgave generelt å lære opp barn og ungdom til å bli gode samfunnsborgere, barna er tross alt framtiden, sier Ole. 


Bildet: Ole og Tiril skal begge bli lærere, men har valgt ulike lærerutdanninger (Foto: Hilde V. Falch)

Samme yrke – ulik utdanning

For Ole sto valget mellom å bli lærer på 5.–10. trinn eller å bli lærer i videregående. 

– 5–10 ble det beste alternativet for meg siden det gir meg muligheten til å kunne bo og jobbe på mindre steder, sier Ole.

Tiril ønsker å jobbe med de yngste barna i skolen, derfor han hun valgt en utdanningen grunnskolelærer 1–7.

– For meg ble det 1–7-utdanningen fordi jeg syns leken er viktig i læring, og fordi barna i den alderen lærer utrolig mye, sier Tiril. 

Hvorfor Nesna?

Tiril er Nesnajente og valget av studiested ble lett når hun har både har familien og vennene sine på Nesna. 

– Jeg ble sikker i mitt valg etter at jeg møtte lærerstudenter her og fikk omvisning før jeg søkte, sier hun.

Ole, som også bodde på Nesna mens han tok videregående utdanning, forteller at han hadde hørt mye positivt om utdanningene på Nesna fra tidligere studenter.


Nå gleder de seg begge til å ta fatt på utdanningene sine – og på det ferske samboerskapet. 

Ole er sikker på at de, som samboere og medstudenter, ikke skal bli lei av hverandre: Selv om de begge utdanner seg til å bli lærer, så har de valgt hver sin vei faglig for å komme dit. 

– Det største problemet vårt blir vel hvem som skal ta oppvasken, ler Tiril.


Hilde V. Falch