Slik blir du kvitt de vanskelige tankevirusene

Visste du at du kan trene tankene dine? Psykologiske vitaminer kan nemlig påvirke både humøret ditt og handlingene dine.

Klikk her for å endre bildet
Kursholdere: Studentrådgiver Sissel Rian og kursinstruktør Åse Grande Dahl. Foto: Bjørnar Leknes.​
​Omtrent 60 førsteårsstudenter i Namsos meldte seg på mestrings- og selvhjelpskurs som lærer deg å takle negative tanker. Kurset ble arrangert i forbindelse med Verdensdagen for ​psykisk helse. 

– Kurset handler om å normalisere lette til moderate psykiske plager, og gir studentene verktøy og strategier for å takle forskjellige utfordringer. Tankevirus er negative tanker, og psykologiske vitaminer er strategiene for hvordan du kan håndtere disse tankene, forklarer Åse Grande Dahl, kursinstruktør fra Namsos kommune. 

Psykologiske vitaminer 

Studentene har gjennom kurset blitt kjent med flere ulike tankevirus, for eksempel vær perfekt-viruset og enn hvis-viruset. Kanskje gjør de negative tankene at du har dårlig samvittighet fordi du føler du ikke strekker til, eller at du takker nei til noe du egentlig har lyst til fordi du er bekymret for hva som kan skje.  

For å klare å stå opp mot de negative tankene, altså tankevirusene, må vi jobbe med vårt psykologiske immunforsvar. På den siste kursdagen ble studentene presentert for fire psykologiske vitaminer. 

– Det første A-vitaminet handler om å avsløre tanker med virus, de tankene er ofte mer negative enn de trenger å være. Deretter har du D-vitaminet, som står for diskusjon. Ved å diskutere med deg selv vil du oppdage at det finnes flere måter å forstå situasjonen på - annet enn bare det negative. A3-vitaminet står for aksept. Aksepter at negative tanker kan dukke opp, og husk at negative følelser ikke er farlige og kan endres. A2-vitaminet handler om aktivitet, og går ut på at det kan være lurt å gjøre noe annet og avlede de negative tankene, rett og slett å gi hodet en pause, forklarer Grande Dahl. ​

Vanligere enn du tror ​

Klikk her for å endre bildet
Ikke alene: Førsteårsstudentene Irina Myrvik og Amalie Aalberg synes det er fint å høre at det er vanlig å ha negative tanker, og at flere medstudenter deltok på samme kurs. Foto: Bjørnar Leknes.
Det er forsker og psykolog Hanne H. Brorson som står bak metoden. 

– I løpet av en vanlig dag har 95 prosent av oss tanker med angstfylt eller depressivt innhold, forteller hun i en av kursvideoene. 

De ferske studentene har over tre kursdager fått psykologiske vitaminer, og kurset har blitt godt mottatt. 

– Jeg visste ikke at så mange faktisk har negative tanker i løpet av en dag, forteller Irina Myrvik, som går førsteåret på sykepleieutdanningen. 

– Det har vært nyttig å lære seg å vri om hodet og hvordan vi kan unngå å få negative tanker, sier medstudent Amalie Aalberg. 

Et godt tilbud 

Klikk her for å endre bildet
Kjempebra: Sykepleiestudentene Iselin Vikestad Alstad og Marie Mårvik Laugen synes tankevirus-kurset har vært veldig nyttig. Foto: Bjørnar Leknes.
Også Iselin Vikestad Alstad har satt pris på kurset. 

– Kurset har vært kjempebra. Det har vært veldig lærerikt å høre om ulike typer negative tanker og hvordan jeg kan gjøre noe med dem, forteller Iselin Vikestad Alstad, som går førsteåret på sykepleieutdanningen.  

Studentene mener at flere studenter burde benytte seg av tilbudet, men tror at det for mange kan være en terskel å melde seg på et mestringskurs innen psykisk helse. 

– Jeg kjente faktisk litt på det selv, at jeg i alle fall håpet det skulle være flere fra gruppa mi her så jeg ikke kom til kurset alene, sier Myrvik. 

En sårbar gruppe 

Sissel Rian, kursinstruktør og studentrådgiver i studentsamskipnaden Studentinord, forstår at noen kan kvie seg for å melde seg på et slikt tilbud. 

– Det er viktig at studentene vet at dette er et lavterskeltilbud, og at det kanskje er vanligere enn du tror å ha negative tanker. Det har vært godt å se responsen blant alle studentene som har vært her. 

Hun bruker også tankevirus-metoden i samtale med studenter som kommer til henne med sine hverdagsutfordringer. 

– Studenter er en sårbar gruppe. Mange er nye i byen, mange har ikke fått møte hverandre over lang tid på grunn av korona og det er ulikt hvordan de håndterer det ferske livet som student, sier Rian. 

Kurset ble arrangert av Namsos kommune, i samarbeid med Studentinord og Nord universitet. Studentinord tilbyr flere kurs ​for studentene utover høsten, blant annet om eksamensnerver. ​

Psykevettreglene 


  • ​Bær ikke på tunge tanker alene. 
  • Søk hjelp i tide, det er ingen skam å be om hjelp. 
  • Spar på fine opplevelser, de er gode å ha med seg i «ryggsekken». 
  • Vær rustet mot tunge perioder, snakk om det før det blir for vanskelig. 
  • Tenk p​​å det du får til i stedet for det du ikke får gjort. 
  • Vær aktiv, regelmessig fysisk aktivitet er bra for din psykiske helse. 
  • Forsøk å gjøre noe hyggelig hver dag, enten for deg selv eller for andre. 

Kilde: verdensdagen.no  ​