Hege Myhre
Har jobbet innenfor lærerutdanning siden 2003 - først ved HiST i Trondheim, og deretter på Levanger siden 2010.
Er utdannet allmennlærer fra 1999, har hovedfag (mastergrad) i sosiologi fra 2002 og en doktorgrad i pedagogikk fra 2010.
Underviser mest i pedagogikk i grunnskolelærerutdanningen, men har også mye erfaring med undervisning i utviklingsarbeid og forskningsmetode, veiledning på bachelor- og masteroppgaver, ulike emner innenfor skole- og barnehageledelse og desentralisert skoleutvikling i grunnskolefeltet.
I doktorgradsarbeidet forsket jeg på forholdet mellom rektorer og lærere i grunnskolen, med endrede styringsstrukturer i utdanningssystemet som bakteppe. Jeg har erfaring fra undervisning og veiledning innenfor masterutdanningen i skoleledelse ved NTNU.
Jeg er opptatt av sosial ulikhet og mangfold i skolen, og spesielt kjønnsperspektiver. Hovedoppgaven min i sosiologi fra 2002 tok for seg temaet kjønn og ledelse i lys av læreplanen og skolens praksis:
Emneansvarlig for Pedagogikk og elevkunnskap 2, som går 4. studieår.
Veileder på masteroppgaver, GLU.
Underviser og veileder på prosjekt Mangfold i lærerutdanning.
Medlem av forskningsgruppa " Sosial rettferdighet og mangfold i utdanning" , der jeg leder ei tverrfaglig gruppe som jobber med tematisering av kjønnsperspektiver i lærerutdanningene. Her er vi opptatt av å styrke bevisstheten rundt kjønnsperspektiver i lærerutdanningene, og vi holder på med flere forskningsprosjekter.
Jeg har siden 2019 jobbet med utvikling av simuleringsaktiviteter i undervisninga på GLU, der jeg har hentet inspirasjon fra erfaringer med simulering innenfor helsefag. I forbindelse med dette arbeidet ble jeg med i et prosjekt i samarbeid med Universitetet i Maribor, der vi fikk utviklingsmidler fra Norway Grant: SETCOM - PedagoÅ¡ka Fakulteta UM
Jeg holder på med et mindre forskningprosjekt på mellomlederrollen i grunnopplæringen