Ansattbilde: Heidi Vinge

Heidi Vinge

Førsteamanuensis
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
Studiested
Levanger
Kontor
Levanger, C Nylåna 4.309
Kompetanseområder
Utdanning for bærekraftig utvikling, Arealbruk, Samfunnsfag, Sosiologi, Journalistikk, Landbruk

Heidi Vinge er førsteamanuensis i samfunnsfag ved Fakultet for lærerutdanning, kunst og kulturfag ved Nord universitet.

Hennes ekspertise er innenfor sosiologi, kvalitative forskningsmetoder og skriveprosesser. Tematiske interesser er bærekraftig matproduksjon, arealbruk og digitalt medborgerskap. Hun har en doktorgrad i sosiologi fra NTNU (2020), hvor hun studerte situert kunnskap og diskurser i jordvernforvaltning og -politikk i Norge og Canada.

Vinge er arbeidspakkeleder for areal og arbeid i forskningsprosjektet "Just Grow:Samdesign av rettferdighetsorienterte indikatorer og styringsprinsipper for bærekraftig intensivering av urbant landbruk" , finansiert av Belmont Forum (2023-2026).

Fra 2011 til 2021 var Vinge tilsatt som forsker ved Ruralis - Institutt for rural- og regionalforskning (tidligere Norsk senter for bygdeforskning). Hun har også journalistutdanning fra Høgskolen i Bodø (2006), og oppnådde universitetspedagogisk basiskompetanse i 2022.


Grunnskolelærerutdanning master 5.-10.

SAM1002 Samfunnsfag 1B (emneansvarlig)

SAM2001 Samfunnsfag 2A (emneansvarlig)

SAM5001 Samfunnsfag 3A

SAM5003 Samfunnsfag 4 Masteroppgave


SAM1007 Samfunnsfag 1 5.-10. trinn


Videreutdanning for lærere - Kompetanse for kvalitet

SAM1008 Demokrati, medborgerskap og politikk

SAM1009 Samfunn og miljø - samfunnsfaget i praksis


Årsenhet i samfunnsfag, nett og samlingsbasert

SAM1012 Samfunnsfag 1

SAM1013 Samfunnsfag 2


Fritt emne i universitetsalliansen European University of the Seas


SAM7001 Education for Sustainable Development in Coastal Communities (emneansvarlig)



Veileder FOU-oppgaver, bacheloroppgaver og masteroppgaver

Vinge forsker på tema i skjæringspunktet mellom utdanning og bærekraft, og er medlem av forskningsgruppa Utvidet klasserom og varierte læringsmetoder.