Ansattbilde: Kathrine Moen

Kathrine Moen

Førsteamanuensis
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
Studiested
Levanger
Kontor
Levanger, C Nylåna 4213
Kompetanseområder
Early Childhood Education, Ethics, Cultural diversity, Competence for Diversity, Religion in kindergarten, Upbringing, Values

Førsteamanuensis i Religion, Livssyn og Etikk på barnehagelærerutdanninga.

Bakgrunn:

Utdannet Cand. Philol. med hovedfag kristendom fra Det Teologiske Menighetsfakultetet med pedagogikk og nordisk i fagkretsen (1993).

Praktisk pedagogisk utdanning 1994 og arbeidserfaring som lærer i ungdomsskole (1994-1998).

Ansatt ved fakultet for lærerutdanning med undervisning i Religion, Livssyn og Etikk på Høgskolen i Nord-Trøndelag og seinere Nord Universitet siden 1999/2000.

Undervisning / Veiledning:

Underviser i religion, livssyn og etikk i barnehagelærerutdanninga.

Veileder på bachelor barnehagelærerutdanning.


Forskning/ publikasjoner:

Doktoravhandling 2021:

Moen, K. (2021). Kjærlig kamp: En analyse og drøfting av barnehagelæreres dømmekraft i situasjoner med verdimotsetninger mellom foreldre og ansatte i barnehager med religiøst mangfold [Nord universitet, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag]. Bodø. https://hdl.handle.net/11250/2988397



Moen, K. (2023). Ethical discretion in kindergarten. In O. B. Øien, S. L. Heggernes & A. M. F. Karlsen (red.), Flerstemmige perspektiver i norsk utdanningsforskning: Spenninger og muligheter (Kap. 6, pp. 117–134). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.212.ch6 License: CC-BY-NC 4.0


Moen, K. (2022). Professional and personal values in the role as religious educators in kindergartens in Norway. I A. Kuusisto (Red.), The Routledge International Handbook of the Place of Religion in Early Childhood Education and Care (s. 123-135). Routledge.


Moen, K. (2022). Educators’ strategies in value conflicts in religiously diverse kindergartens in Norway In K. Smith (Ed.), Inquiry as a bridge in teaching and teacher education. NAFOL 2022 (pp. 105-122). Fagbokforlaget.


Moen, K. (2017). Mot til å formidle verdier, også i kulturelt mangfold. I S. Sagberg (Red.), Mot til å være barnehagelærer: Verdier som omdreiningspunkt (s. 25-51). Bergen: Fagbokforlaget.


Moen, K. (2014). Engasjement og varsomhet. I K. Fuglseth (Red.), RLE i klemme: Ein studie av det erfarte RLE-faget (s. 287-308). Fagbokforlaget.


Moen, K. (2014). Tid for danning? Om etisk danning i barnehagens hverdag. I I. Kjølsvik (Red.), Danning for liten og stor (s. 22-45). Forlaget Helse-frelse.


Moen, K. & Lauritsen, K. (2012). Kulturelt mangfold i barnehager og skoler: Evaluering av utbytte av kompetanseutviklingsprosjekt i regi av NAFO, HiNT og Fylkesmannen i Nord-Trøndelag. Steinkjer: Rapport nr 81 Høgskolen i Nord-Trøndelag.


Kompetanseområder:

Etikk, verdier og danning i barnehage og skole. Dømmekraft. Verdimangfold i barnehagen. Profesjonsetikk for barnehagelærere og grunnskolelærere. Religion i barnehagen. Kulturelt og religiøst mangfold i barnehage og skole. Barn i sorg og krise

Undervisning / Veiledning:

Underviser og veileder i religion, livssyn og etikk i barnehagelærerutdanninga.

Doktoravhandling 2021:

Moen, K. (2021). Kjærlig kamp: En analyse og drøfting av barnehagelæreres dømmekraft i situasjoner med verdimotsetninger mellom foreldre og ansatte i barnehager med religiøst mangfold [Nord universitet, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag]. Bodø. https://hdl.handle.net/11250/2988397


FoU-prosjekt knyttet til Universitetsbarnehageprosjektet 2023 -

2017
Courage to explore religion and values in Early Childhood Education 2017, Sagberg, Sturla; Svare, Marit Hallset; Fætten, Sølvi Ann; Moen, Kathrine; Sando, Svein