– Jeg har lyst til å være en del av elevenes liv og fremtid

Da han var yngre skulle han absolutt ikke bli lærer. Nå er Vegard Engøy Henriksen sikker i sin sak. Han har et genuint ønske om å gi unge en god start.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​FORNØYD: Vegard Engøy Henriksen har god grunn til å smile bredt. Han har funnet et studium han er fornøyd med og han gleder seg til å bli lærer. Foto: Nina Kjeøy​.

Vegard Engøy Henriksen (26) har brukt noen år på å tenke over hva han egentlig vil. Først jobbet han noen år. Så startet han på økonomistudier, men valgte å slutte. Nå har han havnet på utdanningen han kjenner gir mening: Ei femårig grunnskolelærerutdanning som gjør at han kan undervise ungdom i 5.-10. trinn.  

– Jeg har lyst til å jobbe med ungdom. Jeg har lyst til å gjøre skolen mer tilgjengelig for ungdom som kanskje ikke synes ting er så lett. 
 
Jobb som betyr noe for mange

Med ei mor som lærer og en fa​​​​r som rektor, legger ikke tobarnsfaren skjul på at han har blitt flasket opp på pedagogikk. Han vet også så mye om yrket, at han ikke velger det på grunn av lange sommerferier. 

– Jeg har tenkt mye over om jeg har mest lyst til å være i klasserommet, eller om jeg også kunne ha tenkt meg en administrativ stilling innenfor skolen. Men jeg har lyst til å være sammen med ungdom. Jeg liker å jobbe med mennesker og jeg synes det er gøy med fag.


FELLESSKAP: Master grunnskolelærerutdanning 5-10 i Mo i Rana er et nett- og samlingsbasert studium. Det er oversiktlige klasser og lett å bli kjent på samlinger. Her er Vegard Engøy Henriksen (t.h.) sammen med medstudentene  Jesper Selsbakk og Jesper Flosand Aune (t.v.) ved oppstarten av studiet. Foto: Nina Kjeøy​.

Fag er viktig - og det å være medmenneske er viktig

Vegard Engøy Henriksen er opptatt av at læreryrket, og hvordan lærerne møter elevene, er viktig. Nettopp elevmøtene synes han også praksislærerne er gode forbilder på.

– Når vi er ute i praksis så er praksislærerne opptatt av hele mennesket, og at vi skal bidra til å skape dugelige folk. Fag er viktig, men det medmenneskelige og det sosiale er også viktig.                         
 
Fleksibelt og krevende

Med smittevernhensyn i forbindelse med korona og små barn som innimellom er snørrete og må være hjemme fra barnehagen, så passet et nett- og samlingsbasert studium perfekt for ham og familien. Det er såpass fleksibelt mellom samlingene, at det er mulig å jobbe innimellom. Selv om det betyr at det blir desto mer studier på kveldstid.

– Vi har hatt to samlinger i Mo i Rana, og så har det vært samlinger på nett mellom. I pedagogikkfaget har alle samme undervisning, ellers er vi delt opp etter hvilke fag vi tar.

Engøy Henriksen har valgt fagene han liker best; norsk og engelsk. Klassene er såpass oversiktlige at han blir kjent med medstudenter. Han er også i samme praksisgruppe som tre andre, og får diskutert og delt erfaringer underveis i utdanningen.

– ​Jeg har blitt godt kjent med flere av de andre. Og det er interessant å jobbe med oppgaver og ulike problemstillinger sammen.


MIDT I SENTRUM: Campus Helgeland, der samlingene foregår, ligger midt i sentrum i Mo i Rana. Her er det kort vei til tog og fly, hotell og andre sentrumsfasiliteter som studenter trenger. Foto: Nina Kjeøy​.

Student: Vegard Engøy Henriksen

Alder: 26 år
Bosted: Mo i Rana
Studiested: Mo i Rana
Studie: Master grunnskolelærerutdanning 5-10, nett- og samlingsbasert, Mo i Rana​​



Grunnskolelærerutdanning master

Studiepoeng: 300
Studiested: Bodø, Levanger og Mo i Rana
Organisering: Heltid / nett- og samlingsbasert
Opptakskrav: Generell studiekompetanse med spesielle opptakskrav

Du må ha: 
  • ​minst 35 skolepoeng
  • ​gjennomsnittskarakteren 3 eller bedre i norsk (393 timer)
  • ​​gjennomsnittskarakteren 4 eller bedre i matematikk (fellesfag 224 timer)​​

​​>> Se våre lærerutdanninger. ​​​