– Målet er å være et forbilde barna snakker om

Etter flere år som vekter valgte Fredrik Tvete Hansen å forfølge en årelang tanke. Nå studerer han ved Nord universitet for å bli barnehagelærer.

​​​​​​Fredrik Tvete Hansen har tenkt på å ta barnehagelærerutdanning i mange år. Nå er han i gang med studiene, og synes det er både interessant og lærerikt. Foto: Ole Johan Ramfjord.

–​ I dag har det vært pepperkakebaking, tegning, lesing og legobygging. Vi har også lekt i sandkassa, mer rakk vi ikke å gjøre utendørs fordi været ble så dårlig.

Fredrik Tvete Hansen er entusiastisk når han forteller om en dag som praksisstudent i en barnehage på Nesset i Levanger. 32-åringen er inne i sitt første studieår på Nord universitets barnehagelærerutdanning og er ute i praksis for første gang:

​​–​ Det er en hverdag som er aktiv. Når dagen er over er du sliten og du føler at du har gjort en god gjerning for ungene. Dagene er innholdsrike og ingen av dem er like. 

– Du er også med på å bidra til trygge rammer for ungene og oppveksten deres. Og du skaper gode relasjoner til barna, du blir en rollemodell for dem, forteller Tvete Hansen.

Fra vekter til barnehagelærer

Han har blant annet bakgrunn som vekter, og det er ikke tilfeldig at han nå studerer for å jobbe i barnehage.

​​–​ Barnehagelærerutdanning er noe jeg har tenkt på i mange år, men jeg trengte  motivasjon for å ta utdanning. Jeg har fått høre at jeg flink med unger, og jeg synes dette er et yrke som både er givende, spennende og veldig aktivt. Og dét er viktig for meg.

​​–​ Hva synes du om studiet så langt?

​​–​ Jeg synes at det er interessant og lærerikt, det er lett å forstå faget. Studentlivet i Levanger er også fint. Jeg er ti år eldre enn de andre i klassen, men det gjør ingen ting. Jeg synes livet som student er ganske bra, forteller Tvete Hansen.

Allsidig utdanning

Han ser lyst på mulighetene for å få seg jobb når han er ferdig med studiene.

​​–​  Jeg tror ikke det vil by på problemer, i hvert fall ikke for meg som er mann. Både på utdanninga og der jeg er i praksis, sier de at det trengs menn i barnehagen. Vi ser også hvor bra det er for barna at de får møte menn i hverdagen.

​​–​ ​Hva tenker du å bruke utdanninga til?

​​–​ ​I første omgang har jeg tenkt å jobbe som barnehagelærer. Dette er jo også en lederutdanning, så det er mange muligheter. Men min prioritering er barnehagelærer.

​​–​  Hva vil du si til andre som vurderer å ta barnehagelærerutdanning?

​​–​ ​Det er viktig å være motivert. Og det er viktig at du ønsker å skape trygge rammer og være en god rollemodell for ungene. Målet må være at du er et så godt forbilde at barna snakker om deg.
Student

Navn: Fredrik Tvete Hansen
Alder: 32 
Bosted: Frosta
Studiested: Levanger
Studie: Barnehagelærerut​​danning, bachelorgrad​ i Levanger​. Første studieår.​