Fonologisk bevissthet er et viktig kognitivt grunnlag og prediktor for lese-/skriveutvikling hos barn. Men også musikalske resepsjons- og reproduksjonsferdigheter (for eksempel distinksjon av forskjellige rytmer, klapping av en rytme, etc.) kan være relevant for lese-/skriveutvikling siden språk- og musikkprosessering har visse likheter.
Ulike studier har funnet sammenhenger mellom musikalske ferdigheter (for eksempel rytmeoppfattelse og melodiforståelse) og fonologisk bevissthet eller lese-/skriveutvikling. Dermed kan det være mulig å bruke diagnostiske prosedyrer for musikkprosessering i førskolealder for å vurdere en potensiell risiko for lese- og skrivevansker. Men eksisterende musikkrelaterte diagnostiske instrumenter er stort sett ubrukelige, siden de hovedsakelig er utviklet for eldre personer, den psykometriske kvaliteten er ikke tilstrekkelig, eller de innebærer bare en liten del av de relevante musikalske ferdighetene. Derfor er det nødvendig å utvikle/adaptere nye testoppgaver for et diagnose-instrument i henhold til musikalske ferdigheter. Siden lese-/skrivevansker er assosiert med deficiter i henhold til tidsmessig og spektral (frekvens) prosessering, er det nærliggende å utvikle test-oppgavene først og fremst i henhold til tidsmessig (rytme, metrum, tempo, aksent) og spektral prosessering av musikalsk informasjon (harmoni, klangfarge, tonehøyde).
Publikasjoner:
Knigge, J. (2011): Modellbasierte Entwicklung und Analyse von Testaufgaben zur Erfassung der Kompetenz „Musik wahrnehmen und kontextualisieren". Münster: LIT.
Knigge, J., Sallat, S., Mannhaupt, G., & Steinbrink, C. (in preparation). Assessment of music perception from pre-school to grade 3 – Adaption and psychometric evaluation of subtests from the "Montreal Battery of Evaluation of Musical Abilities" (MBEMA) and Jungbluth's "Music Screening for children I".
Sallat, S. & Jentschke, S. (2015): Music perception influences language acquisition – Melodic and rhythmic-melodic perception in children with and without specific language impairment. Behavioural Neurology. Volume 2015 (2015), http://dx.doi.org/10.1155/2015/606470
Steinbrink, C., Klatte, M. & Lachmann, T. (2014). Phonological, temporal and spectral processing in vowel length discrimination is impaired in German primary school children with developmental dyslexia. Research in Developmental Disabilities, 35, 3034-3045.
Steinbrink, C.; Knigge, J.; Mannhaupt, G.; Sallat, S. & Werkle, A. (2019): Are Temporal and Tonal Musical Skills Related to Phonological Awareness and Literacy Skills? – Evidence From Two Cross-Sectional Studies With Children From Different Age Groups. In: Frontiers in Psychology, 10:805. doi: 10.3389/fpsyg.2019.00805
Prosjektets nettside:
Prosjektet har en
egen nettside på Universitetet i Erfurts nettsted.
Prosjektpartnere: