Hvilke valg gjør ungdom med hensyn til utdanning og yrke, og hva er av betydning for disse valgene?
Pågående longitudinalt prosjekt.
Følger 30 ungdommer med semistrukturerte intervjuer fra oppstart på yrkesfaglig utdanningsprogram og i ti år framover. Oppstart i 2011.
Forskere: Kitt Lyngsnes, Nord og Marit Rismark, NTNU
Publikasjoner:
• Lyngsnes, K. M. & Rismark, M (2019). Unges veier, omveier og avveier gjennom yrkesopplæring. I K. Lyngsnes & M. Rismark, Yrkesopplæring (s. 19-44). Oslo: Gyldendal Akademisk.
• Lyngsnes, K. M. & Rismark, M. (2019). Yrkesopplæring i spennet mellom skole og arbeidsliv. I K. Lyngsnes & M. Rismark, Yrkesopplæring (s. 9-18). Oslo: Gyldendal Akademisk.
• Lyngsnes, K. M. & Rismark, M. (2019). A study of young people's experiences, choices and learning careers throughout vocational education. The future of education. International Conference. Florence June 27- 29.
• Lyngsnes, K. M. & Rismark, M (2018). Trajectories through vocational education and training. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research 17(11). DOI:10.26803/ijlter.17.11.11
• Lyngsnes, K. M. & Rismark, M (2018). Skolen og livet - unges veier, omveier og avveier gjennom yrkesopplæring. Konferansen FoU i praksis. Trondheim, 24.-25. oktober.
• Lyngsnes, K. M. & Rismark, M (2018). Stayers, movers and leavers in vocational education. The European Conference on Education (ECE2018). Brighton, June 28th-July 2nd.