Den tematiske innretningen er praktisk og estetisk innhold i barnehage, skole og lærerutdanning. Dette bidrar til at forskningsgruppen har en tverr- og flerfaglig forskningsprofil.
Gruppen har et strategisk og målrettet forskningssamarbeid med nasjonale og internasjonale fag- og forskernettverk og andre aktører. Gjennom dette bidrar gruppen til å styrke de praktiske og estetiske fagområdene og arbeidsformene i barnehage og skole gjennom å sikre forskningsbasert utdanning for lærere med praktisk og estetisk fagkompetanse.
Forskningsgruppens virksomhet er praksis- og profesjonsrettet forskning med fokus på tverrfaglighet.
Vi bygger opp under Nord universitets verdier respekt, åpenhet, nærhet og kreativitet.
Ut over å initiere, gjennomføre og formidle forskning, arrangerer forskningsgruppen seminarer og workshops. Det avholdes jevnlig forskningsgruppemøter for medlemmene gjennom året.
Avsluttede forskningsprosjekter
Stipendiat: Ida Pape Pedersen
Prosjektets tittel: Pedagogkroppen. En danse-basert studie av barnehagelærerens kroppslige profesjonskunnskap
Veiledere: Professor Tone Pernille Østern og Førsteamanuensis Ann Karin Orset
Formål: Formålet med studien er en dypere forståelse av hva barnehagelærerens kroppslige profesjonskunnskap er- og kan være, og hvordan kroppslig profesjonskunnskap utøves og aktiveres hos et utvalg barnehageansatte. Gjennom feltarbeid, intervju og danseworkshops for barnehageansatte jobber forskeren praksisnært med kropp og profesjon.
Publikasjoner: Pedersen, I.P. (2019). Med embodied pedagogy og småbarnspedagogikk på paletten – å se nyanser av rødgul farge i to (u)like fag- og forskningsfelt. På Spissen forskning/Dance Articulated, Special Issue Bodily Learning, 2019(3), 25-44
Andre nettverk: tilknyttet forskerskolen NAFOL og forskninggruppen Bodily learning, NTNU