Stipendiat:
Dette ph.d.-prosjektet er et studie av barnehagelæreres profesjonspraksis, og er tverrvitenskapelig på tvers av forskningsfeltene barnehagepedagogikk og praktisk profesjonskunnskap.
Prosjektets forskningsfokus vil være barnehagelærere, og deres profesjonspraksis i ledelse av læringsprosesser med de yngste barna (0-3 år), og har som mål å finne ut av hvordan barnehagelærerne jobber med å stimulere de yngste barnas læring.
82,5 % av landets ettåringer har plass i barnehage (Statistisk sentralbyrå, 2018), og en stor andel barnehagelærere har i stillingen som pedagogisk leder ansvar for en gruppe med barn i alderen 0 til 3 år. Småbarnsgrupper er den lærings- og ledelseskonteksten prosjektet har fokus på, da det er et uttalt behov for mer kunnskap omkring de aller yngste barna i barnehagen, og hvordan ulike ledelsespraksiser påvirker deres læringsprosesser i barnehagen. Dette behovet kommer bla. frem av SINTEFs rapport «Ledelse i barnehage og skole : en kunnskapsoversikt» (Mordal, 2014).
Datainnsamlingsmetoder som vil anvendes er deltagende observasjon, video-observasjon, og stimulated recall intervju med barnehagelærere.