Prosjektleder: Klaus-Peter Eichler
Formål:
- Forberede lærerstudenter til å mestre utfordringen med større elevmangfold i en klasse.
- Forberede lærerstudenter til å møte utfordringene med å bruke digitale verktøy både som et eget tema og som et verktøy i undervisningen.
- Gi lærerstudenter og undervisere på universitetene erfaringer og øve på interessante motiverende muligheter for å bruke maskinvare og programvare som mathematikus, GeoGebra, micro:bit, og 3D-printing.
- Forbedre lærerstudenters diagnostiske ferdigheter slik at de kan bruke
programvaren som et verktøy i klasserommet.
- Gi et første utgangspunkt for kommende forskningsaktiviteter når det gjelder inkludering av digitale verktøy i matematikkundervisningen.
- Styrke det gjensidige samarbeidet om matematikkundervisning mellom to universiteter i Norge og Tsjekkia.
Prosjektmedlemmer/partnere:
Nord universitet, Bodø, Norge
1. Prof. Dr. Klaus-Peter Eichler (Prosjektleder)
2. Dr. Dag Oskar Madsen
3. Dr. Asif Mushtaq
TU University Liberec, Tsjekkia
1. Dr. Daniela Bimova
2. Dr. Petra Pirklová
3. Dr. Jiří Břehovský
Aktiviteter og gjennomføring av prosjektet:
- Kick-off-møte i Bodø (september 2020)
Dette møtet ble avholdt og deltakerne i prosjektet ble kjent med hverandre. Dette møtet var planlagt å være i Bodø, men på grunn av Korona-pandemien ble det bestemt å holde det online.
Noen praktiske avgjørelser ble gjort og det ble jobbet med framdriftsplanen.
- Aktiviteter ved Nord universitet i Norge
o Utvikling/framdrift mathematikus.de
Professor Klaus-Peter Eichler jobber med utviklingen av mathematikus.de
o Aktiviteter relater til Microbit
Seminar: Forskningsdagene september 2020
Dag Oskar Madsen var faglig ansvarlig for arrangementet.
Klaus-Peter Eichler kunne ikke reise fra Tyskland på grunn av pandemien.
Asif Mushtaq gjennomførte to workshops om Microbit med vgs.-elever fra Bodin.
Temaet var “Micro:bit som hjerne for mange aktiviteter”.
