Prosjektet ledes av Jessica Aspfors og Anne Marit Valle
Prosjektet fokuserer på forskningsbasert lærerutdanning sett fra et lærerutdanningsperspektiv. Prosjektet startet opp i 2018 og utfyller og fordyper foregående prosjekt. Dette er også et komparativt prosjekt, der forskere fra Nord universitet samarbeider med forskere fra OsloMet og Åbo Akademi. Formålet er å undersøke lærerutdanneres kunnskap og forståelse av forskningsbasert lærerutdanning.
I løpet av 2018-19 er det samlet inn både kvantitativt og kvalitativt datamateriale. Det kvantitative materialet er samlet inn via spørreskjema og retter seg mot lærerutdannere i grunnskolelærerutdanningen. Dette materialet ligger til grunn for en første artikkel; Teacher Educators’ perceptions on Research-Based Teacher Education (Aspfors, J., Eklund, G., Fiskum, T.A., Hansén, S-E, Holand, A.M., Jegstad, K. & Valle A M) som ferdigstilles høsten 2019. Resultater herfra vil også bli presentert på Den åttende nordiske lærerplanteoretiske konferansen 7.-8. november 2019 i Vasa. I tillegg til kvantitative data er det også gjennomført kvalitative intervjuer med lærerutdannere (totalt ca 20 intervjuer). Ambisjonen er at kunnskapsbasen som genereres skal bidra til å øke kvaliteten på den femårige forskningsbaserte lærerutdanningen, gi støtte til lærerutdanneres profesjonelle utvikling, samt styrke samarbeidet mellom lærerutdanninger.
Publikasjoner:
Aspfors, J., Eklund, G., Fiskum, T.A., Hansén, S-E, Holand, A.M., Jegstad, K. & Valle A.M. (in progress). Teacher Educators’ perceptions on Research-Based Teacher Education. Nordic Studies in Education.
Prosjektmedlemmer:
Jessica Aspfors (Nord universitet/Åbo Akademi)
Gunilla Eklund (Åbo Akademi/OsloMet)
Tove Fiskum (Nord Universitet)
Sven-Erik Hansèn (Åbo Akademi/Nord Universitet)
Anna Holand (Nord Universitet)
Kirsti Jegstad (OsloMet)
Ann Karin Orset (Nord Universitet)
Katarina Pajchel (OsloMet)
Anne Marit Valle (Nord universitet)
Tom Wikman (Åbo Akademi/Nord Universitet)