Stipendiat: Tina Yngvesson
Hovedveileder: Susanne Garvis (Göteborgs universitet, Stockholms universitet )
Biveileder: Heidi Harju-Luukkainen (Nord universitet,
Göteborgs universitet)
I Sverige begynner de fleste barn i førskole (barnehage) når de er mellom femten og atten måneder gamle, og majoriteten av barna er der mer enn førti timer per uke. Man går ut fra at barna (med unntak) oppholder seg i førskolen i foreldrenes arbeidstid, samt rimelig reisetid til og fra arbeidet. Dette gjør at barneoppdragelse blir en oppgave som fordeles mellom stat og familie.
Med vekt på barnets aktørskap og egenverdi, dikterer førskolens læreplan (eller pensum) at "Förskolan ska spegla de värden och rättigheter som uttrycks i FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen)" (Lpfö, 18, s. 1). Altså tar førskolen utgangspunkt i en holistisk tilnærmelsesmåte til barnet, og ambisjonen er å bygge stabile og trygge partnerskap med hjemmet med det overgripende mål at barnets sunne utvikling sikres. Hvordan dette skal oppnås i praksis, er ofte et tolkningsproblem både for hjemmet og for førskolen.
Denne studien undersøker oppbyggingen av barns, foreldres og førskolelæreres forståelse av foreldreengasjement i den svenske førskolen ved å undersøke fenomenet 'foreldreengasjement' gjennom barns proksimale prosesser (PPCT modellen) og opp mot barnekonvensjonen. Studiens overgripende mål er å løfte barnas stemmer og sentrale spørsmål i studien er:
Hvordan interagerer de tre perspektivene (barn, foreldre, førskolelærer) i hjem – førskolepartnerskapet?
Hvordan påvirker denne interaksjonen barnets evne til meningsskaping i førskolehverdagen, og hvordan påvirker det barnets forståelse av hva foreldreengasjement er?
I hvilken grad harmoniserer denne forståelse med førskolens holistiske tilnærmelsesmåte til barnet og barnets rettigheter ifølge barnekonvensjonen?
Ved å anvende en narrativ tilnærming med utgangspunkt i tre ulike perspektiv (barn, foreldre, førskolelærer), utforsker denne studien sammenhengen mellom forståelse og praksis av foreldreengasjement i barns tidlige lærende og utvikling (ECEC), med den overgripende ambisjonen å fremheve barnas stemmer og identifisere diskrepanser mellom voksne og barns erfarenheter.
Publikasjoner:
Parent engagement in Swedish preschool: what do the children say?
tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004430.2019.1673385
Parental Involvement in ECEC in Finland and in Sweden.
link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-16866-7_5
Towards a test driven early childhood education: Alternative practices to testing children.
link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-18925-9_4
Parent engagement in Swedish preschool: A narrative inquiry through the conceptual lens of proximal processes (Master thesis)
hdl.handle.net/2077/62908