Nord universitet og kommuner i Nordland og Trøndelag samarbeider nå tett for å styrke rekrutteringa av lærere. Det er nødvendig å utdanne flere barnehage- og grunnskolelærere for å sikre bærekraftige lokalsamfunn i framtida.
Målet med LæreriNord er å få flere til å velge lærerutdanning og læreryrkene. For å oppnå dette må Nord universitet og kommunene samarbeide godt om rekruttering og omdømmebygging, og dette arbeidet er nå godt i gang.
Gjennom høsten 2022 og vinteren 2023 har representanter fra Nord universitet hatt møter i en rekke kommuner i Nordland. Her har aktuelle søkere fått informasjon og veiledning om de mange studietilbudene som finnes for å bli lærer i skolen eller barnehagen.
Målet er å bli ferdige med Nordland fylke innen utgangen av mars 2023. Parallelt med jobben i Nordland fylke, er det også planlagt møter med kommuner Trøndelag.
Målgruppa for prosjektet er alt fra elever i videregående skole til de som allerede jobber i skole og barnehage.
LæreriNord har en egen referansegruppe for å sikre forankring og faglig støtte. Denne gruppa møtes fire ganger i året.
Aktører i LæreriNords referansegruppe:
Nordland Fylkeskommune
KS Trøndelag
Statsforvalteren i Trøndelag
Utdanningsforbundet Nordland
Studentforeningen EUREKA
Regionalt kompetansekontor Lofoten
Studiesenter RKK Ytre Helgeland
Sortland kommune
Nærøysund kommune
Moskenes kommune
Meløy kommune
Nord universitet
Sagt om LæreriNord:
– Dersom vi skal opprettholde skolene våre ute i distriktene er vi helt avhengig av god rekruttering av lærere for å kunne tilby like god opplæring til alle barn. Jeg tror prosjektet «LæreriNord» bidrar til større fokus hos den enkelte kommune på hva vi kan gjøre for å rekruttere og beholde lærere.
Bianca Halvorsen, kommunalsjef for oppvekst i Vestvågøy kommune.
– Statsforvalteren er opptatt av at Trøndelag skal være et godt sted å bo, vokse og virke for alle – og da er kompetente og kvalifiserte lærere viktig for barn og unge i fylket vårt. Med bakgrunn i dette er det naturlig for Statsforvalteren å bidra i prosjektet «LæreriNord», som er med på å styrke omdømmet og attraktiviteten til læreryrket og lærerutdanningene.
Frode Kvittem, direktør hos Statsforvalteren i Trøndelag.
– Hvis nordlandssamfunnet skal lykkes med full gjennomføring i det trettenårige skoleløpet, så er vi også nødt til å ha full dekning med kvalifiserte lærere i grunnskole og videregående opplæring – fra storby til det minste tettsted! Bare lærere er lærere – derfor støtter fylkeskommunen LæreriNord-prosjektet.
Geir Hareide Hansen, assisterende fylkesdirektør for utdanning og kompetanse i Nordland fylkeskommune.