Eksamen

Ti tips til eksamen

Her har vi samlet noen gode råd til deg som skal ha eksamen.

Skriv en plan over hva som skal gjøres, og når. Er det tre dager til eksamen, setter du opp en plan med hva som skal leses og hvilke oppgaver som skal gjennomføres hver dag. Det kan være lurt å skrive en slags sjekkliste. Da kan man krysse ut etter hvert som man fullfører. Dette er nesten motivasjon i seg selv.


Legg gjerne inn "premier" etter hvert som du blir ferdig med arbeidet. Etter to kapitler kan du for eksempel belønne deg selv med 30 minutters TV-tid, noen minutter på facebook eller en liten sjokolade. En avslappende helg på hytta etter eksamen kan også være god motivasjon. Det hjelper alltid å ha noe å se frem til.


Unngå multitasking. Å sitte med telefonen eller sosiale medier når man leser, er aldri en god idé.
 

Fysisk trening gir effektivt oksygenopptak og bedre blodtilførsel til hjernen. Du blir mer utholdende og hjernen virker bedre. Trening hjelper også for å senke stressnivået i kroppen.


Skal du holde deg våken og opplagt til å lese, er det viktig å sove nok. Selv om det kan være fristende å heller snu om døgnet, vil du sannsynligvis angre når eksamensdagen kommer.


Spis sunt i perioden før eksamen og pass på at du får i deg nok vann, da holder du ut lenger og blir mer konsentrert. En dehydrert hjerne kan ikke tenke eller behandle informasjon korrekt.


Øv til eksamen sammen med andre. Felles pensumgjennomgang, diskusjoner og muntlige høringer lærer man mye av på kort tid.


Gi deg selv regelmessige pauser. Ikke les mer enn 50 min før du tar 10 min pause. Det er bra for hodet med en avkopling. Gå en kort tur på universitetets campus eller ta en kaffe med en venn.


Om du sier til deg selv at eksamen er forferdelig at du kommer til å stryke og at pensum er uoverkommelig – vel, gjett hva: Sjansen er større for at nettopp det skjer. Ha positive tanker, det er klart du fikser det!

Koble av med å gå en tur eller dra på kino. Det er fristende å sitte til langt på natt, men du vil ha mer igjen for å koble av og tenke på noe annet. Sjansen for en natt med dårlig søvn er stor om du stresser med notater og lesing rett før leggetid. Dessuten tar det tid å fordøye stoffet.

Lykke til!

Se også:

7 ofte stilte spørsmål før eksamen