To personer som går på en isbre.
Kortere studier

Extreme Environments

Bodø

Om studiet

Hvordan reagerer mennesker fysiologisk og kognitivt i ekstreme miljøer? I dette kurset er feltbasert erfaring og praktiske øvelser sentrale begreper. Du vil lære om fysiologiske og psykologiske reaksjoner på ekstreme miljøer mens du for eksempel bygger snøhuler, svømming/dykking i åpent vann, skigåing, vintervandring og isklatring .

Obligatorisk deltakelse i Bodø, Norge kun i mars, i.e. slutten av februar til begynnelsen av april.

Januar og februar: Forberedelse (egenarbeid) og Online undervisning

Mars: Obligatorisk deltakelse på turer i Nordland/Bodø, Norge. Studentene må ha ankommet Bodø senest Mandag den uken når mars måned begynner, dvs. siste uke i februar. Studentene kan dra til sin hjeminstitusjon etter 31. mars.

April og mai: Individuelt arbeid og Online undervisning

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse. Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse

Ingen utenlandsstudier. Emnet tilbys på engelsk for både norske og internasjonale studenter.

Kunnskaper og ferdigheter

  • Gi en feltbasert opplevelse av menneskets fysiologiske og psykologiske reaksjoner på trening og fysisk aktivitet under utvalgte miljøforhold.
  • Vurdering av de akutte fysiologiske responsene.
  • Trening og prestasjon i  forskjellige miljøer.
  • Ferdigheter og strategier som mennesker kan bruke for å motvirke negative effekter av ekstreme miljøer.
  • Kurset vil gi studentene ferdighetene som kreves for å gi råd til enkeltpersoner om forberedelsene som er nødvendige for å utføre fysisk aktivitet i disse miljøene.
  • Forståelse for sosiale, psykologiske og fysiologiske utfordringer ved å leve og trene i ekstreme miljøer slik som i Nord-Norge.
  • Forstå hvordan man samhandler med andre og naturen i ekstreme miljøer.

Læringsutbytte

  • Kunne diskutere menneskelige fysiologiske og psykologiske reaksjoner på akutt og kronisk eksponering for forskjellige (f.eks. kald luft og vann) miljøer.
  • Vite hvordan man vurderer effekten som ulike miljøer har på kroppens respons på å tilpasse seg og prestere.
  • Kunne bruke fysiologiske og psykologiske måleteknikker for å måle effekten på ytelse under ekstreme forhold og demonstrere ferdigheter som kan dempe slike effekter.
  • Ha kunnskap om og kunne diskutere sosiale og psykologiske aspekter ved å leve i ekstreme miljøer.
  • Utvikle forståelse for og ha respekt for naturen i ekstreme miljøer
  • Kunne ta stilling til etiske problemstillinger relatert til aktiviteter i naturen
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer bærbar PC. Personlig utstyr i forbindelse med uteaktivitetene dekkes av studenten.