Interkulturell kommunikasjon


Om studiet

I emnet Interkulturell kommunikasjon med interpersonlig utvikling får studentene fordypet forståelse og innsikter for mer bevisst å møte og kommunisere med mennesker med annen bakgrunn enn en selv i forskjellige personlige, profesjonelle og andre sammenhenger.

Hva kan du jobbe som?

Studiet gir studenten kompetanse i interkulturell kommunikasjon til å samhandle med mennesker fra ulike kulturer i spesialisthelsetjenesten, kommunehelsetjenesten, utdanning og samfunnet generelt.

Tverrfaglig, profesjoner som arbeider med velferdsarbeid. Personer som ønsker å videreutvikle sin kompetanse for å kunne forstå og innvirke på kommunikasjon og de møtene som skjer i flerkulturelt velferdsarbeid.

Dette emnet på masternivå forutsetter fullført relevant bachelor eller lignende.
Ikke aktuelt.

Kunnskap:

ha inngående kunnskap om begreper i interkulturell kommunikasjon og evne til å relatere kunnskapen til ulike kontekster i samfunnet

kunne anvende kunnskap og problematisere hvordan menneskers bakgrunn og oppvekst i ulike kulturelle og sosiale sammenhenger kan interagere med opplevelser og tolkninger av ulike situasjoner og tjenester i Norge

Ferdigheter:

kunne forstå og kritisk reflektere over før-kulturelle og grunnmenneskelige perspektiver og de etiske konsekvensene av ulike tilnærminger i interkulturell kommunikasjon

kunne bruke og vurdere ny kunnskap innen interkulturell kommunikasjon i profesjonelle møter med personer (elever/studenter/pasienter, klienter, o.l) og deres nærmeste i ulike situasjoner og i sammenhenger i utdannelse, helse og velferdstjenester

Generell Kompetanse:

kunne anvende og kritisk reflektere over sine kunnskaper, ferdigheter og egne holdninger og fordommer ut fra grunnmenneskelige perspektiver og etikk i møte med mennesker med ulik sosiokulturell bakgrunn

kunne analysere og kritisk reflektere over ulike aspekter av identitet(er) som etnisitet (inkludert urfolk, minoriteter, innvandrere), alder, kjønn, funksjonsnedsettelse, seksuell identitet. Og hvordan slike forhold påvirker opplevelse av velferds tjenester, helse/uhelse, omsorg og utdannelse