Kompetanse for kvalitet: Kunst og håndverk 1, 1-10. trinn - digitale ferdigheter og kompetanse


Om studiet

Kunst og håndverk 1 for 1.-10. trinn identifiserer digital kompetanse for kunst og håndverksfaget og introduserer studenten til grunnleggende digitale ferdigheter som er relevant for undervisning i faget i grunnskolen. Studiet er grunnleggende og gir en bred innføring i praktiske digitale og webbaserte verktøy og didaktiske problemstillinger.

Studiet er 100 % nettbasert og inkluderer noen nettbaserte seminarer med oppmøteplikt.

Studiet er en del Utdanningsdirektoratets strategi "Kompetanse for kvalitet".

Hva kan du jobbe som?

Ved gjennomføring av studiet er du kvlaifisert for å jobbe med kunst og håndverk - faget i skolen.Studiet er primært en introduksjon til sentrale deler av det visuelle kunstfagfeltet, med bred dekning og med forankring i teori, historie, praktisk arbeid og eksperimentering. Det kan også bidra til kompetanse for arbeid i kultursektoren.

Studiet er primært en introduksjon til sentrale deler av det visuelle kunstfagfeltet, med bred dekning og med forankring i teori, historie, praktisk arbeid og eksperimentering. Det kan også bidra til kompetanse for arbeid i kultursektoren.

Lærerutdanning. Søker må ha fullført lærerutdanning eller tilsvarende utdanning.

Søkere utenom stipend- eller vikarordningen vil få tildelt ledige studieplasser etter at opptaket gjennom Utdanningsdirektoratet er gjennomført.

Søkere utenom stipend- og vikarordningen må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole. Hvis du ikke er ansatt i en skole må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver.

Søkere som har et ansettelsesforhold til en skole prioriteres.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan digitale verktøy kan brukes i kunst og håndverk med utgangspunkt i læreplanens fagplaner og rammeplan for grunnleggende ferdigheter (grunnleggende digitale ferdigheter)
  • har kunnskap om fagbegreper som kan knyttes til digital kompetanse som grunnleggende ferdighet i kunst og håndverksfaget
  • har kunnskap om konkrete digitale verktøy som kan brukes i kjerneelementene i kunst og håndverk (digital bearbeidingskompetanse)
  • har kunnskap om kunstfag- og kulturfagdidaktisk forskning og annen forskning med relevans for utvikling og bruken av digitale verktøy i grunnskolen
  • har undervisningskunnskap knyttet til progresjonen i kreative prosesser og dynamisk og divergent problemløsningskompetanse i kunst og håndverksfaget

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for bruken av digitale verktøy i kunst og håndverksundervisning og i forbindelse med tverrfaglige tema
  • kan formulere kunst og håndverksoppgaver som inkluderer eller er basert på utvikling av digitale ferdigheter og kompetanse i faget
  • kan finne frem til aktuell digitalisert og kreert digital materiale på nettet for bruk i undervisningssammenheng (digital navigeringskompetanse)
  • kan finne frem til gode digitale verktøy som fremmer læring i kunst og håndverk (kildekritisk vurderingskompetanse)

Generell kompetanse

Studenten

  • blir bevisstgjort på hvordan digital kompetanse og ferdigheter er forenelig med kunst og håndverksfagets premisser
  • kan være ressursperson innenfor digital kompetanse på sin skole
  • blir bevisstgjort betydningen av elevenes og egen digital kompetanse og digital dannelse