Kompetanse for kvalitet: Kunst og håndverk 1, 1-10. trinn - digitale ferdigheter og kompetanse

Om studiet

Kunst og håndverk 1 for 1.-10. trinn identifiserer digital kompetanse for kunst og håndverksfaget og introduserer studenten til grunnleggende digitale ferdigheter som er relevant for undervisning i faget i grunnskolen. Studiet er grunnleggende og gir en bred innføring i praktiske digitale og webbaserte verktøy og didaktiske problemstillinger.

Studiet er 100 % nettbasert og inkluderer noen nettbaserte seminarer med oppmøteplikt.

Studiet er en del Utdanningsdirektoratets strategi "Kompetanse for kvalitet".

Hva kan du jobbe som?

Ved gjennomføring av studiet er du kvlaifisert for å jobbe med kunst og håndverk - faget i skolen.Studiet er primært en introduksjon til sentrale deler av det visuelle kunstfagfeltet, med bred dekning og med forankring i teori, historie, praktisk arbeid og eksperimentering. Det kan også bidra til kompetanse for arbeid i kultursektoren.

Lærerutdanning. Søker må ha fullført lærerutdanning eller tilsvarende utdanning.

Søkere utenom stipend- eller vikarordningen vil få tildelt ledige studieplasser etter at opptaket gjennom Utdanningsdirektoratet er gjennomført.

Søkere utenom stipend- og vikarordningen må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole. Hvis du ikke er ansatt i en skole må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver.

Søkere som har et ansettelsesforhold til en skole prioriteres.

Kunnskap

Studenten

• har kunnskap om hvordan digitale verktøy kan brukes i kunst og håndverk med utgangspunkt i læreplanens fagplaner og rammeplan for grunnleggende ferdigheter (grunnleggende digitale ferdigheter)
  • har kunnskap om fagbegreper som kan knyttes til digital kompetanse som grunnleggende ferdighet i kunst og håndverksfaget