Ledelse og endringsarbeid i barnehagen
Dette studiet kan gjøre deg til en bedre leder og veileder i barnehagen. Du lærer også om strategisk ledelse og endringsarbeid.
Om studiet
Ønsker du å utvikle deg som leder i barnehagen?
En viktig del av jobben som barnehagelærer, er å være leder. Du leder barn og du leder voksne. I dette studiet blir du en bedre leder, bedre veileder og du lærer om strategisk ledelse og endringsarbeid.
Studiet er en del av master i profesjonsutøvelse og ledelse i barnehagen.
Hva kan du jobbe som?
Mastermodulen ledelse og endringsarbeid i barnehagen er en del av masterprogramet master i profesjonsutøvelse og ledelse i barnehagen og utgjører 50% av undervisningen følgende uker:
Uke 36 - Fysisk samling Bodø 5 dager
Uke 37 - Digital samling 2 dager
Uke 39 - Digital samling 3 dager
Uke 42 - Digital samling 3 dager
Uke 44 - Digital samling 2 dager
Uke 46 - Fysisk samling Bodø 5 dager
Med forbehold om endringer.
Mer detaljert timeplan for undervisning i emnet vil være klart ved publisering av timeplanen etter 15.juni.
Lærer- eller barnehagelærerutdanning, barnevernspedagoger eller annen pedagogisk utdanning som gir bachelorgrad med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.
Utenlandsk eller eldre utdanning som gir tilsvarende kompetanse som en bachelor barnehagelærerutdanning, eller bachelor i pedagogikk eller bachelor med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.
Dersom studenten ikke har arbeid i en barnehage, må studenten gjøre avtale med en barnehage for å gjennomføre en oppgave (OP 2). Arbeidsforhold eller avtale med barnehage må dokumenteres ved opptak, med stemplet attest.
En student skal etter fullført studiet ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Ved gjennomført studium skal studenten:
- Ha inngående kunnskap om teori og nyere forskning om ledelse og lederrollen og deres betydning for pedagogisk ledelse i barnehagen
- Kan anvende kunskap om kommunikasjon, veiledning og pedagogisk ledelse i sitt arbeide i barnehagen
- Kan anvende kunskap om endringskultur og barnehagen som lærende organisasjon
- Kan analysere problemstillinger knyttet til makt og verdier i forhold til ledelse i barnehagen
- Ha avansert kunskap om strategisk ledelse i en kunnskapsorganisasjon
Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal studenten:
- Kan kritisk reflektere over hvordan ulike lederroller og strategier kan anvendes i rollen som pedagogisk leder
- Kan planlegge, begrunne og gjennomføre individuelle og kollektive veiledningsprosesser
- Kan selvstendig drøfte hva som kjennetegner lederroller i barnehagen
- Kan bruke relevante teorier og metoder for å utvikle barnehagen som lærende organisasjon
Generell kompetanse
Ved gjennomført studium skal studenten:
- Kan utøve pedagogisk lederskap og fremme barnehagen som lærende organisasjon.
Kan forstå og vurdere profesjonsetiske spørsmål, særlig knyttet til ledelse, ansvar, respekt og maktperspektiver i barnehagen, og kunne formidle slik innsikt til andre