Læringsutbytte
En kandidat skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Ved gjennomført studium skal studenten:
• ha avansert kunnskap om hvordan globale, nasjonale og lokale diskurser påvirker barnehagen som institusjon
• ha inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder som er relevant for barnehagefeltet, globalt og nasjonalt, og hvordan forskeres posisjoner påvirker forskningsprosesser
• kunne anvende kunnskap om barnehagelærerens profesjonsetiske bevissthet og bruk av profesjonelt skjønn, i sitt pedagogiske arbeid
• kunne analysere hvilken betydning ulike teorier om ledelse og veiledning har for det arbeide som gjøres som pedagogisk leder i en lærende organisasjon
• ha avansert kunnskap om sammenhenger mellom profesjonsutøvelse og barns danning, lek og læring
Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal studenten kunne:
• analysere faglige problemstillinger i barnehagefeltet i lys av aktuell forskning, samfunnsmandatet, og lokale, nasjonale og globale diskurser
• analysere og forholde seg kritisk til hvordan barnehagefaglige diskurser er med på å utvikle barnehagelærerens profesjonsidentitet
• bruke kunnskap og metoder fra forskning for å kritisk forholde seg til hvordan ulike lederstiler og strategier kan anvendes i rollen som pedagogisk leder
• analysere og drøfte hva som kjennetegner lederrollen i barnehagen som en lærende organisasjon
• analysere og drøfte vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske perspektiver med hensyn til etikk og bærekraft, som har betydning for barnehagefeltet
• gjennomføre et selvstendig avgrenset endringsarbeid i egen organisasjon i tråd med gjeldende etiske normer
Generell kompetanse
Ved gjennomført studium skal studenten ha generell kompetanse i å:
• anvende fagområdets uttrykksformer for å formidle sin profesjonsidentitet og begrunne sin profesjonsutøvelse
• analysere relevante profesjonsetiske problemstillinger knyttet til barnehagen og utvikling av profesjonelt skjønn
• anvende sine kunnskaper til å bli en bevisst og autonom pedagogisk leder
• anvende sine kunnskaper til å delta i den barnehagefaglige samfunnsdebatten
• anvende sine kunnskaper for å planlegge, gjennomføre, evaluere og formidle eget forskningsarbeid
• kommunisere hvordan pedagogisk profesjonell utøvelse og ledelse og endringsarbeid, blir påvirket av ytre faktorer og rammer, og hvordan barnehagen må forholde seg til dette
• bidra til nytenking kring hvordan endringskulturer utvikles og utøves i barnehagen som lærende organisasjon