Motiverende intervju
Om studiet
Motiverende intervju er en målrettet, klientsentrert samtalemetode for å motivere til atferdsendring, samt bistå ved endringsprosesser.
Hva kan du jobbe som?
Motivasjon er sentralt i alle forandrings- og behandlingsprosesser. I nyere tenking omkring behandling og hjelpetjenester legger man vekt på samarbeidet mellom klient/pasient/bruker og den profesjonelle hjelper. Samarbeidet må baseres på den motivasjonsgrad som klienten faktisk har.
Forventet læringsutbytte
Studentene skal ha kunnskap om:
- den teoretiske bakgrunnen for MI (Motivational Interviewing) og ha en oversikt over utviklingen av metoden siden 1980
- ha kunnskap im den forskningsbaserte evidens som finnes for at MI er virksom i ulike sammenhenger, nasjonalt og internasjonalt
- ha kunnskap om og forståelse for når MI kan anvendes
- ha kunnskap om og forståelse for den grunnleggende etiske holdning MI bygger på.
Studenten skal ha ferdigheter i:
- å mestre metoden i praktisk arbeid med klienter/pasienter/brukere, gjennom å utvikle ferdigheter i å bruke samtaleredskaper som spørsmål, refleksjoner, oppsummeringer og bekreftelser
- å tilpasse sin bruk av samtaleredskaper til spesifikke formål som kartleggingssamtaler, forandringssamtaler og støttesamtaler
- å reflektere over sin egen rolleog atferd i samhandling med andre mennesker
Studenten skal ha generell kompetanse i:
- å kunne reflektere over og utvikle sin forståelse for hvordan metoden må tilpasses ulike klientgrupper
- ha forståelse for hvordan MI kan kombineres med eller integreres i andre behandlings- og rådgivningsmetoder
- ferdigheter og kunnskap som kan anvendes i arbeid med ulike klient/pasiengrupper, det være seg forebyggende arbeid, helsefremmende arbeid, behandling og omsorgsarbeid