Nettbaserte læringsformer – Dybdelæring i praksis
Om studiet
Studiet er finansiert av Utdanningsdirektoratet og kan knyttes til Kunnskapsdepartementets strategi «Yrkesfaglærerløftet – for fremtidens fagarbeidere». Det er viktig at elever kan gå i dybden, se sammenhenger mellom kjente og ukjente situasjoner, og kunne overføre det har lært til de nye situasjonene for å kunne løse ulike problemer. Innenfor problemløsning er elevenes kreativitet, nysgjerrighet og vitenskapelige tenkemåter viktige momenter i nettbaserte læringsmiljøer. Studiet fokuserer på hvordan yrkesfaglærere kreativt kan undervise og lede nettbaserte læringsmiljøer.
Yrkesfaglærere som underviser i programfag på yrkesfag vil bli prioritert. Dette må dokumenteres med skriftlig bekreftelse på arbeidsforhold som er stemplet og signert av arbeidsgiver.
Merk: Det er ikke krav om at yrkesfaglærerne må ha hele sin stilling som programfaglærer.
Ved ledig plass, kan følgende målgrupper kvalifiseres for opptak:
ansatte i opplæringskontorer med pedagogisk kompetanse, instruktører i bedrift med godkjent pedagogisk kompetanse, samt fagskolelærere med godkjent pedagogisk kompetanse
Kunnskaper
Studenten
- kjenner til ulike teorier rundt digital pedagogikk og nettbasert læring
- har innsikt i og forståelse for bruk av teknologi i undervisningen
- har innsikt i hvordan bruken av teknologi og digitale verktøy kan tilpasse og modernisere undervisningen
- har innsikt i hvordan bruken av ulike digitale verktøy og teknologi kan påvirke brukerne og kjenne til de regler som foreligger
- kjenner til de etiske problemstillingene som oppstår ved innføring av ny teknologi
Ferdigheter
Studenten
- Har innsikt i, samt evnen til å bruke, ulike digitale spesifikke verktøy som kan være relevant for dybdelæring
- kan planlegge, gjennomføre og nyttiggjøre seg erfaringer ved bruk av digitale verktøy i klassesituasjon
- kan legge til rette for kommunikasjonsprosesser ved hjelp av ulike typer medier
- kan gjenkjenne ulike praktiske og etiske problemer, og kjenne til ulike metoder for å håndtere disse
- kan se sammenhenger mellom skolens mål og bruken av teknologi for å fremme disse
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og bidra til kunnskapsutvikling hos medarbeidere i eget praksisfelt, ved bruk av erfaringslæring
- kan reflektere over erfaringer gjort i praktiske øvelser gjennomført alene og i gruppe
- kan identifisere samarbeidsutfordringer på ulike nivå
- kan identifisere nye måter å kommunisere og formidle undervisning
- kan formidle utvalgt fagstoff ut ifra gitte problemstillinger både skriftlig og muntlig gjennom digitale medier