Nettbaserte læringsformer – Dybdelæring i praksis


Om studiet

Studiet er finansiert av Utdanningsdirektoratet og kan knyttes til Kunnskapsdepartementets strategi «Yrkesfaglærerløftet – for fremtidens fagarbeidere». Det er viktig at elever kan gå i dybden, se sammenhenger mellom kjente og ukjente situasjoner, og kunne overføre det har lært til de nye situasjonene for å kunne løse ulike problemer. Innenfor problemløsning er elevenes kreativitet, nysgjerrighet og vitenskapelige tenkemåter viktige momenter i nettbaserte læringsmiljøer. Studiet fokuserer på hvordan yrkesfaglærere kreativt kan undervise og lede nettbaserte læringsmiljøer.

Yrkesfaglærere som underviser i programfag på yrkesfag vil bli prioritert. Dette må dokumenteres med skriftlig bekreftelse på arbeidsforhold som er stemplet og signert av arbeidsgiver.

Merk: Det er ikke krav om at yrkesfaglærerne må ha hele sin stilling som programfaglærer.

Ved ledig plass, kan følgende målgrupper kvalifiseres for opptak:

ansatte i opplæringskontorer med pedagogisk kompetanse, instruktører i bedrift med godkjent pedagogisk kompetanse, samt fagskolelærere med godkjent pedagogisk kompetanse

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner til ulike teorier rundt digital pedagogikk og nettbasert læring
  • har innsikt i og forståelse for bruk av teknologi i undervisningen
  • har innsikt i hvordan bruken av teknologi og digitale verktøy kan tilpasse og modernisere undervisningen
  • har innsikt i hvordan bruken av ulike digitale verktøy og teknologi kan påvirke brukerne og kjenne til de regler som foreligger
  • kjenner til de etiske problemstillingene som oppstår ved innføring av ny teknologi

Ferdigheter

Studenten

  • Har innsikt i, samt evnen til å bruke, ulike digitale spesifikke verktøy som kan være relevant for dybdelæring
  • kan planlegge, gjennomføre og nyttiggjøre seg erfaringer ved bruk av digitale verktøy i klassesituasjon
  • kan legge til rette for kommunikasjonsprosesser ved hjelp av ulike typer medier
  • kan gjenkjenne ulike praktiske og etiske problemer, og kjenne til ulike metoder for å håndtere disse
  • kan se sammenhenger mellom skolens mål og bruken av teknologi for å fremme disse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og bidra til kunnskapsutvikling hos medarbeidere i eget praksisfelt, ved bruk av erfaringslæring
  • kan reflektere over erfaringer gjort i praktiske øvelser gjennomført alene og i gruppe
  • kan identifisere samarbeidsutfordringer på ulike nivå
  • kan identifisere nye måter å kommunisere og formidle undervisning
  • kan formidle utvalgt fagstoff ut ifra gitte problemstillinger både skriftlig og muntlig gjennom digitale medier