Palliativ behandling, omsorg og pleie 1
Kortere studier

Palliativ behandling, omsorg og pleie 1

Bodø

Forbedre livskvaliteten til pasienter med uhelbredelig kreftsykdom og pårørende gjennom å lære komplekse ferdigheter i palliativ behandling, omsorg og pleie.

Anvendbar både innen og utenfor institusjoner.

Om studiet

Studiet har som formål å dekke deler av det komplekse fagfeltet palliativ behandling, omsorg og pleie for pasienter med inkurabel kreftsykdom, og gi en kompetanse som er anvendbar både i og utenfor institusjon. Ved å bedre tilbudet til pasientgruppen med uhelbredelig sykdom, vil det føre til bedre livskvalitet for både pasientene og de pårørende.

Hva kan du jobbe som?

Studiet gir kompetanse til å arbeide med mennesker som har alvorlig, inkurabel kreftsykdom innenfor kommune- og spesialisthelsetjenesten.

Hvordan foregår undervisningen

Studiet gjennomføres med tre fysiske samlinger i Bodø: To samlinger á tre dager, og en samling á to dager.

Samlingene er obligatoriske, med fysiske forelesninger, og det legges vekt på studentaktive læringsformer med fokus på samhandling og dialog, samt fremlegg av obligatorisk arbeid. Mellom samlingene er det egenstudier og gruppearbeid.

Det er tre samlinger: To samlinger á tre dager, og en samling á to dager.

Samlinger høsten 2024 legges ut når det er klart.

Det er ikke praksis i studiet.

Bachelorgrad eller tilsvarende grad på minst 180 studiepoeng innen helse- eller sosialfag som er aktuell for arbeid med palliasjon, for eksempel sykepleier, sosionom, fysioterapeut, ergoterapeut eller vernepleier.

Rangering på bakgrunn av vektet karaktersnitt av opptaksgrunnlaget. Emner med «Bestått» eller «Godkjent» inkluderes ikke i beregning av gjennomsnittskarakter.

Dette er et studieprogram som ikke har utveksling.
Studiet kan inngå som fordypning i blant annet Master i klinisk sykepleie ved Nord universitet.

Kunnskap

Kandidaten

• har avansert kunnskap om begrepet grunnleggende palliasjon og den palliative pasienten
  • har avansert kunnskap om lindrende behandling og hospice filosofien