Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag for 5.- 13. trinn
Ta PPU og bli lærer for barn og unge! Nettstudiet går på deltid over to år. Du kan velge mellom seks ulike fagretninger.
Om studiet
Hva kan du jobbe som?
Studiet har ikke fysiske samlinger, men ukentlig, obligatorisk digital undervisning på nett. Studiet legger også opp til selvstendig arbeid og arbeid i grupper.
For å legge til rette for en god og strukturert nettundervisning må studentene sette av tid til organisert studiearbeid på onsdager mellom kl. 09.00 – 11.30.
Dette gjelder gjennom hele studieåret, utenom uker med praksis. I tillegg til dette, forventes det at studentene jobber i læringsgruppemøter, har veiledning, samarbeid med medstudenter og jobber individuelt.
PPUA-studiet har 60 dager skolepraksis. Praksis er 100% obligatorisk. Alt fravær må tas igjen.
Praksis er organisert i bolker på to og fire sammenhengende uker, to uker høst og fire uker vår begge studieår:
1. semester: to uker praksis.
2. semester: fire uker praksis.
3. semester: to uker praksis.
4. semester: fire uker praksis.
Praksisuker studieåret 2023/2024.(Kan endres for fremtidige studieår):
1. studieår (kull 2023): uke 47, 48, 4, 5, 6 og 7.
2. studieår (kull 2022): uke 45, 46, 8, 9, 10, 11 eller 12 (inkl. vinterferieuke.)
Det skal gjennomføres praksis i både i grunnskolen og videregående opplæring, med minimum to uker i hvert skoleslag. Ved behov og etter søknad kan noe praksis innvilges i f.eks. folkehøgskole eller kulturskole
Innholdet i praksis knyttes tett opp til tematikken i pedagogikk og fagdidaktikk på en måte som gjør at studentene utvikler sin profesjonskunnskap både gjennom teoretisk refleksjon og gjennom bearbeiding av egne faglige, pedagogiske og fagdidaktiske kunnskaper, ferdigheter og erfaringer.
Studentens oppgave er å være en interessert og aktiv deltager i praksis og ta ansvar i veiledningen.
Studenter kan ha maks 50% praksis ved egen arbeidsplass (30 av 60 dager). Studenten må ta fri fra eget arbeid for å ha praksis, og praksis kan ikke foregå i egne klasser.
For å få opptak til PPU for allmennfag må du ha
- en mastergrad og minimum 60 relevante studiepoeng i minst ett skolefag som utdanningen tilbyr fagdidaktikk i
eller
- en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag i finansieringskategori A og B med minimum 180 studiepoeng i kunstfaget
eller
- Bachelorgrad i praktisk-estetiske fag som oppfyller følgende kriterier:
- Bachelorgraden må bestå av utelukkende praktiske og/eller estetiske fag.
- Inntil tre fag som gir kompetanse til å undervise i praktiske og/eller estetiske fag i grunnskolen, hvorav minimum 60 studiepoeng er relevant for et skolefag som utdanningen tilbyr fagdidaktikk i.
- Ett av fagene kan erstattes av drama/teaterfag.
- Det må inngå fordypning på minst 120 studiepoeng i ett fag.
- Øvrige fag må ha et omfang på minst 30 studiepoeng.
- Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C (minimum 3,0 poeng) eller bedre fra bachelorgraden.
De praktisk-estetiske fagene i grunnskolen er kroppsøving, mat og helse, kunst- og håndverk, musikk, design og redesign, fysisk aktivitet og helse, medier og informasjon, sal og scene, og natur, miljø og friluftsliv. Siste gang du kan søke på bakgrunn av bachelorgrad i praktiske- og/eller estetiske fag vil være i 2024.
Følgende opptakskrav gjelder for de ulike didaktiske retningene vi tilbyr:
Samfunnsfag:
- Mastergrad og minimum 60 studiepoeng i samfunnsvitenskapelige emner.
- Av de 60 studiepoengene må minimum 30 studiepoeng være innenfor sosiologi, statsvitenskap, historie eller sosialantropologi.
- De resterende 30 studiepoengene kan være innenfor følgende fag: Kriminologi, psykologi, jus, samfunnsgeografi, samfunnsøkonomi, u-landsstudier, utviklingsstudier, kjønn og likestilling og internasjonale studier.
Naturfag:
- Mastergrad og minimum 60 studiepoeng emner innenfor biologi, kjemi, fysikk, naturfag, botanikk, zoologi, ernæring, miljøfag, medisin, geologi, farmasi, bioteknologi, limnologi, økologi, astronomi, mekanikk, elektromagnetisme, termodynamikk eller statikk.
- Naturfaglige emner innen ingeniørfag og helsefag kan også være relevante.
Fremmedspråk:
- Mastergrad og minimum 60 studiepoeng i minst ett av følgende språk : fransk, spansk, tysk, engelsk. Dette gjelder også de som har språket som morsmål.
- Av de 60 studiepoengene må minimum 20 være språklige emner og 20 være litteraturemner eller emner i kultur/samfunnsfag.
Matematikk (ikke opptak 2024):
- Mastergrad og minimum 60 studiepoeng i matematikk.
- Av de 60 studiepoengene må minimum 30 studiepoeng være i matematiske fag.
- De resterende 30 studiepoengene kan være innenfor statistikk, mekanikk, økonomi eller informatikk.
- Studenter med matematikk fra økonomiutdanning og ingeniørutdanning fra høgskole får vurdert matematikkemnene i hvert enkelt tilfelle.
Kroppsøving:
- Mastergrad og 60 studiepoeng i idrett og/eller kroppsøving.
eller
- Bachelorgrad i praktisk-estetiske fag. Ett av fagene skal være fordypningsfag på minst 120 studiepoeng, mens øvrige fag må ha et omfang på minst 30 studiepoeng. Du må ha minst 60 studiepoeng i kroppsøving og/eller idrett. Inntil 10 studiepoeng metodefag, Ex.phil. eller Ex.fac. kan inngå i bachelorgraden. Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C (3,0 poeng) eller bedre for hele bachelorgraden (180 studiepoeng)
Musikk:
- Mastergrad og 60 studiepoeng i utøvende og/eller teoretiske musikkfag.
eller
- Bachelorgrad i praktisk-estetiske fag. Ett av fagene skal være fordypningsfag på minst 120 studiepoeng, mens øvrige fag må ha et omfang på minst 30 studiepoeng. Du må ha minst 60 studiepoeng i musikk. Inntil 10 studiepoeng metodefag, Ex.phil. eller Ex.fac. kan inngå i bachelorgraden. Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C (3,0 poeng) eller bedre for hele bachelorgraden (180 studiepoeng).
eller
- Bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag i finansieringskategori A eller B, med minimum 180 studiepoeng i musikkfag.
Søk opp bachelorutdanningen din for å se hvilken finansieringskategori den hører til her.
Rangeringsregler:
Kvalifiserte søkere til samfunnsfag, fremmedspråk, naturfag og matematikk rangeres etter:
1. Fullført grad fra universitet eller høgskole hvor ph.d.-grad går foran mastergrad.
2. Vektet gjennomsnitt av karakterer i 60 studiepoeng i faget/fagene som gir kompetanse til å undervise.
3. Søkere med 2 fag på 60 studiepoeng.
4. Totalt antall studiepoeng ved søknadsfrist.
Kvalifiserte søkere til kroppsøving og musikk rangeres etter:
1. Ph.d.-grad og minimum 120 studiepoeng i faget, rangert etter antall studiepoeng i faget.
2. Mastergrad og minimum 120 studiepoeng i faget, rangert etter antall studiepoeng i faget.
3. Bachelorgrad og minimum 120 studiepoeng i faget, rangert etter antall studiepoeng i faget.
4. Mastergrad og mellom 60 og 119 studiepoeng i faget, rangert etter antall studiepoeng i faget.
5. Bachelorgrad og mellom 60 og 119 studiepoeng i faget, rangert etter antall studiepoeng i faget.
6. Vektet gjennomsnitt av karakterer i opptaksgrunnlaget. Ved betinget tilbud om opptak, jf. § 14a, tas det ikke hensyn til eksamener avlagt i søknadssemesteret ved beregning av vektet gjennomsnittskarakter. Totalt antall studiepoeng ved søknadsfrist.
For å ivareta prinsippet om helhet og sammenheng i PPU A, anvendes felles læringsutbyttebeskrivelser for pedagogikk og fagdidaktikk i henhold til de nasjonale retningslinjene.
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om danning og utdanning i et samfunn basert på demokrati, bærekraftig utvikling, mangfold, likestilling og likeverd
- har solid kunnskap om lov- og planverk, skolen som organisasjon, rammebetingelser og styringsstruktur og om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn og unge en god oppvekst
- har inngående kunnskap om barn og unges utvikling, motivasjon, læring og sosialisering, og om sammenhenger mellom individuelle, sosiale, kulturelle og fagspesifikke forhold i arbeidet med tilpasset opplæring
- har inngående kunnskap om undervisningsfagets plass, begrunnelse og progresjon i skolen
- har bred kunnskap om undervisnings-, arbeids- og vurderingsformer generelt og fagspesifikt og om hvordan praktiske, digitale, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring
- har kunnskap om overgrep mot barn og unge, om vanskelige livssituasjoner som barn og unge kan komme i, samt kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser
- har inngående kunnskap om sammenhenger mellom samfunnsutvikling, utdanningspolitikk samt skolens og lærerens rolle i samfunnet
- har bred kunnskap om samiske forhold og samiske elevers rettigheter
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og drøfte utfordringer i læreplaner og øvrige styringsdokumenter
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne undervisning i fag basert på mål for opplæringen, lokale og individuelle behov
- kan bruke varierte og relevante metoder i undervisningen og tilpasse opplæringen i faget slik at den tar hensyn til elevens ulike læringstempo, interesse for faget og evne
- innehar profesjonsfaglig digital kompetanse og kan bruke digitale ressurser som er sentrale for det aktuelle faget
- kan gi underveis- og sluttvurdering, informere om elevens faglige nivå og utvikling, og gi faglige vurderingsbegrunnelser
- kan lede og motivere elever i faglig arbeid og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever
- kan bygge relasjoner, kommunisere og samarbeide med elever, kolleger, foresatte og øvrige samarbeidspartnere i opplæringen
- kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
- kan gjennomføre profesjonsrettete, praksisrelevante, selvstendige og avgrensede FoU-prosjekter i tråd med forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan vise og utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger, og kan fremme dialog, toleranse og respekt
- kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk og utvikle sin egen faglige praksis
- kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i opplæringen
- kan bidra til kritisk analyse av utdanningspolitiske spørsmål og formål, ideologier og praksiser og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk