Kortere studier

Spesialpedagogikk spesialisering


Om studiet

Spesialpedagogisk utdanning er en svært viktig og ettertraktet kompetanse i barnehager og skoler.

Studiet er en spesialisering innen språk-, lese- og skrivevansker eller innen samspills- og atferdsvansker på masternivå. Det har også en fellesdel som omfatter teorier knyttet til det spesialpedagogiske arbeidsfeltet, spesialpedagogiske forskningsmetoder, spesialpedagogisk rådgivning og språk- og sosial utvikling hos minoritetsgrupper.

Studiet kan inngå i Master i tilpassa opplæring med fordypning i spesialpedagogikk.

Hva kan du jobbe som?

Studiet gir grunnlag for tilsetting som spesialpedagog i barnehager, i skoler, i spesialpedagogiske fagteam i kommunene og i andre institusjoner med spesialpedagogiske arbeidsoppgaver.

For opptak kreves en bachelorgrad med minimum 30 studiepoeng/ ECTS i spesialpedagogikk i bachelorgraden, eller som videreutdanning.

Følgende utdanninger tilfredsstiller kravet til opptak: Allmennlærere, grunnskolelærere, barnehagelærere, førskolelærere, faglærere, praktisk-pedagogisk utdanning, barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere eller tilsvarende utdanning av 3 års varighet, og med minimum 30 studiepoeng/ ECTS i spesialpedagogikk i bachelorgraden, eller som videreutdanning.

Det kreves godkjent politiattest. Denne leveres som vedlegg til søknaden om studieplass.

Er under utvikling
Studiet kan inngå som fordypningsemne på 30 studiepoeng (30 ECTS) i Master i tilpassa opplæring eller søkes godkjent og innpasset i andre relevante masterporogram.

KUNNSKAPER

Kandidaten har på avansert nivå

  • kunnskap om spesialpedagogikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet, normalisering, likeverd og inkludering
  • kunnskap om spesialpedagogiske rådgivnings-/veiledningstradisjoner og teorier, foreldreveiledning og foreldresamarbeid, ulike forskningsmetoder og forskningsetikk
  • kunnskap om språk-, lese- og skrivevansker, eller ulike former for samspillsvansker, og om forebygging, utredning/kartlegging og avhjelping
  • kunnskap om hvordan en skal samarbeide fler- og tverrfaglig
  • kunnskap om innovasjon, utviklings-og systemarbeid, og hvordan utvikle gode læringsmiljøer i skole og barnehage, og kunnskap om rettigheter og saksgang ut i fra lov og forskrifter

FERDIGHETER

Kandidaten kan på avansert nivå

  • planlegge og gjennomføre selvstendig spesialpedagogisk utviklingsarbeid ved kritisk bruk av teori og andre kilder, relevante forskningsmetoder og i samsvar med etiske krav og retningslinjer
  • gi relevant spesialpedagogisk rådgivning og veiledning
  • tidlig oppdage barn/elever som har språk-, lese- og skrivevansker eller samspillsvansker
  • kartlegge/utrede og analysere resultatene for å arbeide forebyggende, og for å kunne planlegge, gjennomføre og evaluere relevante spesialpedagogiske tiltak
  • samarbeide fler- og tverrfaglig med andre faggrupper og med foreldre/foresatte

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten kan på avansert nivå

  • analysere relevante spesialpedagogiske og forskningsetiske problemstillinger
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter på det spesialpedagogiske fagområdet for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker uttrykksformene på det spesialpedagogiske fagområdet
  • kommunisere om spesialpedagogiske problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med spesialister og til allmennheten
  • bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser på det spesialpedagogiske område