Spesialpedagogikk spesialisering
Om studiet
Spesialpedagogisk utdanning er en svært viktig og ettertraktet kompetanse i barnehager og skoler.
Studiet er en spesialisering innen språk-, lese- og skrivevansker eller innen samspills- og atferdsvansker på masternivå. Det har også en fellesdel som omfatter teorier knyttet til det spesialpedagogiske arbeidsfeltet, spesialpedagogiske forskningsmetoder, spesialpedagogisk rådgivning og språk- og sosial utvikling hos minoritetsgrupper.
Studiet kan inngå i Master i tilpassa opplæring med fordypning i spesialpedagogikk.
Hva kan du jobbe som?
For opptak kreves en bachelorgrad med minimum 30 studiepoeng/ ECTS i spesialpedagogikk i bachelorgraden, eller som videreutdanning.
Følgende utdanninger tilfredsstiller kravet til opptak: Allmennlærere, grunnskolelærere, barnehagelærere, førskolelærere, faglærere, praktisk-pedagogisk utdanning, barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere eller tilsvarende utdanning av 3 års varighet, og med minimum 30 studiepoeng/ ECTS i spesialpedagogikk i bachelorgraden, eller som videreutdanning.
Det kreves godkjent politiattest. Denne leveres som vedlegg til søknaden om studieplass.
KUNNSKAPER
Kandidaten har på avansert nivå
- kunnskap om spesialpedagogikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet, normalisering, likeverd og inkludering
- kunnskap om spesialpedagogiske rådgivnings-/veiledningstradisjoner og teorier, foreldreveiledning og foreldresamarbeid, ulike forskningsmetoder og forskningsetikk
- kunnskap om språk-, lese- og skrivevansker, eller ulike former for samspillsvansker, og om forebygging, utredning/kartlegging og avhjelping
- kunnskap om hvordan en skal samarbeide fler- og tverrfaglig
- kunnskap om innovasjon, utviklings-og systemarbeid, og hvordan utvikle gode læringsmiljøer i skole og barnehage, og kunnskap om rettigheter og saksgang ut i fra lov og forskrifter
FERDIGHETER
Kandidaten kan på avansert nivå
- planlegge og gjennomføre selvstendig spesialpedagogisk utviklingsarbeid ved kritisk bruk av teori og andre kilder, relevante forskningsmetoder og i samsvar med etiske krav og retningslinjer
- gi relevant spesialpedagogisk rådgivning og veiledning
- tidlig oppdage barn/elever som har språk-, lese- og skrivevansker eller samspillsvansker
- kartlegge/utrede og analysere resultatene for å arbeide forebyggende, og for å kunne planlegge, gjennomføre og evaluere relevante spesialpedagogiske tiltak
- samarbeide fler- og tverrfaglig med andre faggrupper og med foreldre/foresatte
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten kan på avansert nivå
- analysere relevante spesialpedagogiske og forskningsetiske problemstillinger
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på det spesialpedagogiske fagområdet for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker uttrykksformene på det spesialpedagogiske fagområdet
- kommunisere om spesialpedagogiske problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med spesialister og til allmennheten
- bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser på det spesialpedagogiske område