Sjekkliste for nye studenter

Er du ny student ved Nord universitet? Her finner du en sjekkliste som hjelper deg i gang etter at du har fått tilbud om studieplass.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​1. Takk ja til studieplassen

Bekreft studieplassen din via nettsøknad hos Samordna opptak. For studieprogram med lokalt opptak bekrefter du via Søknadsw​eb.
Manglende svar på tilbud eller tilbud om venteliste betraktes som et nei til studieplass.

Studentnummer
Når du har fått opptak og takket ja til plassen, blir du lagt inn i våre systemer som aktiv student. I begynnelsen av august vil du motta en e-post som inneholder ditt studentnummer.  Studentnummeret er ditt brukernavn for semesterregistreringen og andre digitale tjenester ved Nord universitet.

2. Aktiver​ studentkonto​

Som ny student må du aller først aktivere studentkontoen og opprette et passord på selvaktiveringsportalen.  
Du benytter etternavn og fødselsdato for å registrere deg.

Vi anbefaler at du bruker PC eller Mac til selvaktiveringen da mobile enheter ikke alltid viser nødvendige avhukingsbokser.

Obs: Du vi​l ikke kunne aktivere konto​en før du har takket ja til tilbudet (se punk 1: "Takk ja til studieplassen" ovenfor).
Det kan ta opp til ett døgn fra du har takket ja til du vil kunne aktivere kontoen din.  Ved feil melding, vent noen timer og prøv på nytt. 
Passordet som genereres på selvaktiveringsportalen brukes sammen med ditt studentnummer til innlogging på alle våre nettjenester.​

Maks ett døgn etter aktivering av studentkonto får du tilgan​g til digitale verktøy som du trenger i studiehverdagen, som e-post, Microsoft 365, Canvas, og studentweb​​. For å få tilgang til dine emner i Canvas må du gjennomføre semesterregistrering  i Studentweb (se punkt 3 under). Det tar opptil 90 minutter fra du er semesterregistrert før du får se dine emnene for semesteret i C​anvas. 

3. Semesterregistrering

For å oppnå studentstatus ved Nord universitet og få tilgang til emner​ i Canvas, må du betale semesteravgift og registrere deg​ ved studiestart hvert semester.  Start semesterregistreringen og følg instruksjonene. ​

 
Frist for semesterregistrering og betaling av semesteravgift er 15. september i høstsemesteret og 1. februar i vårsemesteret.
Se oversikt over registreringsfrister i vår studiekalender

4.​​ Adgangskort og studentbevis

Adgangskort
Alle nye studenter kan få utstedt adgangskort etter å ha betalt semesteravgift og fullført registering. Adgangskortet gir deg tilgang til campus og brukes som lånekort på biblioteket. Kortet brukes også til utskrift og kopiering.

> Hvordan bestille adgangskort

Studentbevis

Studentbeviset kommer i form av mobil-app
Studentbeviset viser at du er aktiv student og gir deg bl.a. rabatt på buss, tog og andre tjenester. For at studentbeviset skal være gyldig må du ha fullført studentregistreringen og betalt semesteravgiften. 

Den enkleste måten å skaffe seg dette er å laste ned appen Studentbevis-appen på mobiltelefonen din (lastes ned via Google Play eller AppStore).
Bildet i appen er det samme som du har på adgangskortet ditt. Den blir hentet automatisk til appen når du logger deg på. 

    • Pålogging i app: Logg inn med samme brukernavn og passord som du bruker i StudentWeb og Canvas.

For studenter som ikke har smart-telefon er det fortsatt mulig å få klistremerke som semesterkvittering på adgangskortet.
Ta kontakt med informasjonsskranken eller servicetorget@nord.no.

Nesna

  • Bilde til adgangskortet og studentbeviset tar du med din egen telefon eller PC ved å gå til selvbetjeningsportalen. Har du et passbilde som du ønsker å bruke kan dette lastes opp på samme sted. Les "Retningslinjer for bilder" nøye før du tar bilde. Disse finner du i portalen.
  • Adgangskort bestilles ved å kontakte servicetorget på Nesna. Kortet vil normalt være klart til henting påfølgende dag. 
  • Dersom du er fjernstudent kan du, ved behov, sende e-post til servicetorget@nord.no for å bestille adgangskort.
Hvis du mister adgangskortet ditt:

    • Meld tap av kort til informasjonsskranken/servicetorget på ditt studiested slik at det kan sperres​

    • Nytt kort utstedes mot et gebyr på kroner 100,-​
    • Det nye kortet hentes hos servicetorget​​

5. Oppmøtetid og oppstart for ditt studieprogram

Tidspunktet for oppstart og informasjon om oppmøte finner du på nettsiden til din utdanning. 

>> Finn din utdanning i studiesøket for å lese mer om hvilke tidspunkter/sted gjelder for nettopp deg.

Timeplanen kommer i løpet av juli. Da vil du kunne lete opp emner i timeplanverktøyet TimeEdit. Når du har fullført semesterregistreringen kan du enkelt se din personlige timeplan i TimeEdit. 

Mindre endringer kan forekomme

Vær oppmerksom på at det kan forekomme mindre endringer i timeplanen frem mot studiestart, særlig når det gjelder tidspunkt for digital undervisning. 


6. Smittevernskurs og smittevernveileder

Både ansatte og studenter må gjennomføre e-læringskurs i smittevern før de tar i bruk lokalene.
For å få tilgang til kurset må du ha aktivert studentkontoen, betalt semesteravgiften og registrert deg​ (gjelder nye studenter). ​

Alle som er på studiestedene skal følge Nord universitets smittevernveileder, og eventuelle spesifikke regler knyttet til bestemte lokaler. 

>> Les mer om hvordan du bidrar til en smittefri campus​

7. Logg på din student e-post 

Din tildelte student-epostadresse: navn.etternavn@student.nord.no skal være din primæradresse i elektronisk kommunikasjon med forelesere og ansatte på universitetet. Viktig informasjon fra universitetet vil bli sendt til denne e-postadressen.

 
Pålogging skjer via ​Microsoft365. Bruk samme pålogging som for semesterregistering (studentnummer og passordet du opprettet ved aktivering av studentkontoen).


Mer om student-epost.

8. Bli kjent med viktige verktøy i en digital studiehverdag

Enten utdanningen din er campusbasert, samlingsbasert eller foregår utelukkende på nett, er digitale verktøy en viktig del av studiehverdagen. 

På nettsiden "Digital undervisning og verktøy" kan lese mer om blant annet e-læringsplatformen Canvas, samarbeidsverktøyet Microsoft Teams, og møte- og undervisningsverktøyet Zoom. 
​​
Webinar/opplæring
Det er mange plattformer og verktøy du skal forholde deg til som student. ​Kompetansesenter for teknologi og læring (KOLT) tilbyr webinar, hvor du får informasjon om og grunnleggende opplæring i noen av verktøyene som brukes av dine undervisere, f.eks. ​Canvas, Microsoft​ 365, Zoom, Teams og Inspera.​


9. Logg på Canvas

Pensumlister, beskjeder fra faglærer, forelesningsnotater og annen info finner du i læringsplattformen Canvas
Et døgn etter gjennomført betaling og registrering kan du logge deg på Canvas. Bruk samme pålogging som for semesterregistrering (studentnummer og passordet du opprettet ved aktivering av studentkontoen).

Trenger du hjelp for å komme i gang med Canvas? Se mer info på vår side "Canvas 1-2-3 opplæring for studenter".​

10. Sjekk om du må søke om politiattest

På flere av våre studier med praksis må studentene levere politiattest (gjelder bl.a. grunnskolelærer, barnehagelærer, faglærer, trafikklærer, PPU, sykepleie, lektorutdanning, bachelor i barnevern og bachelor i sosialt arbeid). Attesten må enten leveres fysisk i servicetorget/infoskranken på ditt studiested eller sendes per post til opptakskontoret på Nord universitet. Frist: 1. september.​

11. Sjekk om studiet ditt har medisinske krav

Studenter ved enkelte studieprogram og studenter som skal ha praksis ved for eksempel sykehus og sykehjem har ulike medisinske krav.

12. Meld inn behov for tilrettelegging

Dersom du har behov for tilrettelegging i undervisningen bør du ta kontakt med oss god tid i forkant slik at vi tidlig kan legge til rette for deg. Alle fakultet har en egen kontaktperson for studenter med behov for tilrettelegging.

Frist for å søke om tilrettelegging til eksamen er 15. september. Les mer og søk om tilrettelegging her.

13. Søk støtte fra Lånekassen

Etter du har fått opptak kan du søke støtte fra Lånekassen.
Søknadsfrist for å søke om lån og stipend er:

    • Høstsemesteret: 15. november
    • Vårsemesteret: 15. mars
Les mer om Lånekassens ordninger.

14. Søk bolig

Du søker studentbolig via StudentinordTildeling skjer fortløpende, så det lønner seg å være tidlig ute. Dersom du har fått tilbud om bolig hos Studentinord er det lurt å bekrefte tilbudet. Da er du sikret bolig fra studiestart. Les mer om bolig.
 
Studiested Vesterålen: Les mer på boligsidene.

15​. IT Helpdesk

IT Helpdesk kan hjelpe deg med spørsmål om passord, e-post, wifi og programvare.