Semesterregistrering

For å oppnå studentstatus ved Nord universitet må alle studenter betale semesteravgift og semesterregistrere seg ved studiestart hvert semester.
  • Når du har fått opptak og takket ja til studieplassen, blir du lagt inn som aktiv student og ført på rett studieprogram i våre systemer. I slutten av juli/begynnelsen av august vil du motta en e-post med et velkomstbrev som inneholder ditt studentnummer.

  • ​​​For å oppnå studentstatus ved Nord universitet må alle studenter betale semesteravgift og semesterregistrere seg ved studiestart for hvert semester. Se oversikt over registreringsfrist i vår studiekalender.

    Slik går du frem:
    1. Aktivering av studentkonto

    Som ny student må du aller først registrere deg og opprette et passord i Selvbetjeningsportalen.

    Obs: Du vil ikke kunne aktivere kontoen før du har takket ja til tilbud om studieplass og mottatt e-post med studentnummer. Det kan ta et døgn fra du har mottatt e-post med studentnummer til du vil kunne aktivere kontoen din. Hvis du får feilmelding i forbindelse med aktiveringen, kan du prøve på nytt etter noen timer.​​

    Passordet som genereres på selvbetjeningsportalen brukes sammen med ditt studentnummer til innlogging på alle våre nettjenester.

    Innlogging til våre tjenester​

    De fleste tjenester krever pålogging via Feide. På grunn av sikkerhet kreves det i tillegg bruk av tofaktorautentisering ved pålogging. Se IT Helpdesk sine sider for mer informasjon om Feide og tofaktorautentisering.

    2. Betal semesteravgift

    Du må betale semesteravgift før du kan registrere deg. Semesteravgiften er på kroner 815,-. Giro oppretter du selv i StudentWeb. Husk å oppgi riktig KID-nummer ved betaling. 1-3 virkedager etter betaling vil du kunne semesterregistrere deg ved å logge inn i StudentWeb.

    3. Semesterregistrering
    Alle studenter må betale semesteravgift og semesterregistrere seg på StudentWeb for hvert semester. 

    1-3 virkedager etter betaling vil du kunne semesterregistrere deg ved å logge inn i StudentWeb.

    Viktig å huske på:

    • kontroller at du er både undervisnings- og vurderingsmeldt.
    • kontroller at din kontaktinformasjon er korrekt.
    Tidslinje semesterregistrering
  • Adgangskort
    Alle nye studenter kan få utstedt adgangskort etter å ha betalt semesteravgift og fullført registering. Adgangskortet gir deg tilgang til campus og brukes som lånekort på biblioteket. Kortet brukes også til utskrift og kopiering. Les om dette og kostnad under utskrift på nord.no/it​​.

    Les hvordan du går frem for å få adgangskort.

    Studentbevis
    Studentbeviset kommer i form av mobil-app. Studentbeviset viser at du er aktiv student og gir deg bl.a. rabatt på buss, tog og andre tjenester. For at studentbeviset skal være gyldig må du ha fullført studentregistreringen og betalt semesteravgiften. 

    Den enkleste måten å skaffe seg dette er å laste ned Studentbevisappen på telefonen din (lastes ned via Google Play eller AppStore).

    Bildet i appen er det samme som du har på adgangskortet ditt. Den blir hentet automatisk til appen når du logger deg på. 

    • Pålogging i app: Logg inn med samme brukernavn og passord som du bruker i StudentWeb og Canvas.

    For studenter som ikke har smart-telefon er det fortsatt mulig å få klistremerke som semesterkvittering på adgangskortet. Ta kontakt med informasjonsskranken eller servicetorget@nord.no.

  • Semesteravgiften er på kroner 815,-.

    Slik fordeles semesteravgiften:

    • 620,- i semesteravgift til Studentinord.
    • 175,- i avgift til KOPINOR. Avgiften dekker kostnader ved bruk av opphavsrett-beskyttet materiale i undervisningssammenheng.
    • 20,- i støtte til SAIH. SAIH er Studentenes og akademikernes internasjonale hjelpefond. Sistnevnte er frivillig å betale, og hvis du ikke vil gi din støtte endrer en beløpet fra kr. 815,- til kr. 795,-

    Hva semesteravgiften dekker:
    Semesteravgiften er med på å finansiere velferdstilbudet til Studentinord. Avgiften går blant annet til:

    • Studentinords kjernetjenester
    • Refusjon av helseutgifter
    • Kurs i eksamensmestring, stressmestring, yoga osv.
    • Ulike studentorganisasjoner og -aktiviteter
    • Støtte til idrett og kultur for studentene (20 kr øremerket studentidrett og studenthus)​

    Mer informasjon finner du på studentinords websider.

    Refusjon av semesteravgift:
    Dersom du av ulike årsaker ønsker å få semesteravgiften refundert, må du benytte søknadsskjema: 

    Søk om refusjon av semesteravgift

    Søknadsfrist: 1 måned etter ordinær betalingsfrist ​​

    Unntak

    Student ved flere utdanningsinstitusjoner:
    Dersom du allerede har betalt semesteravgift ved en annen utdanningsinstitusjon, må du gjøre følgende for å fortsatt opprettholde din aktive studierett ved Nord universitet:

    • Logg inn på studentweb tilhørende Nord universitet
    • Generer faktura som vanlig
    • Betal kun kopiavgiften
    • Send så dokumentasjon (f.eks. bekreftelse på utført betaling fra din nettbank) på betalt semesteravgift ved annen utdanningsinstitusjon til fsokonomi@nord.no 

    Når Nord universitet har mottatt kopiavgift og dokumentasjon fra deg, vil det bli ordnet slik at du kan semesterregistrere deg på Nord universitet.

    Permisjon
    Ved begrunnet permisjon kan du velge om du vil betale semesteravgift, eksempelvis ved foreldrepermisjon, førstegangstjeneste, verv i studentpolitiske organer ol.  Ved ubegrunnet permisjon skal semesteravgift ikke betales.

    PhD-kandidater
    PhD-kandidater er fritatt for å betale semesteravgift, men dersom man er tatt opp på et annet studieprogram i tillegg, må semesteravgift likevel betales.


    Frist for semesterregistrering finner du i studiekalenderen.​