Teknologisk verktøykasse for yrkesfaglærere


Om studiet

Studiet skal styrke yrkesfaglærerens kompetanse i bruk av ny teknologi og arbeidslivsrelevante digitale verktøy i sin undervisning.

Formålet er å styrke yrkesfaglærerens forståelse for og anvendelse av teknologi i opplæringen, i tråd med fagfornyelsens krav om tidligere arbeidslivsrelevant opplæring, økt yrkesrelevans og elevenes forståelse for teknologi i skole og arbeidsliv.

Temaer som kan berøres i studiet kan være for eksempel bruk av virtuell virkelighet, robotisering, automatisering, nye digitale verktøy, bruk av alternative opplæringsarenaer, introduksjon til læringslabber og pedagogisk entreprenøriell tenkning.

Studiet er tilpasset alle yrkesfaglærere innen alle yrkesfaglige utdanningsprogrammer.

Studiet vil være søkbart for deltakere utenfor stipend- og vikarordningen, hvis det er ledige plasser. Førstemann-til-mølla-prinsippet vil da gjelde. Følg med på https://www.nord.no/no/studier/ledige-studieplasser i juni og juli

Hva kan du jobbe som?

Videreutdanning innen bruk av teknologi i en læringskontekst for lærere og opplæring i bedrift og fagskole.

Yrkesfaglærere som underviser i programfag på yrkesfag vil bli prioritert.

Merk: Det er ikke krav om at yrkesfaglærerne må ha hele sin stilling som programfaglærer.

Ved ledig plass, kan følgende målgrupper kvalifiseres for opptak:

Ansatte i opplæringskontorer med pedagogisk kompetanse, instruktører i bedrift med godkjent pedagogisk kompetanse, samt fagskolelærere.


Dette studiet tilbyr ikke utveksling, men et samarbeid med bedrifter.

Kunnskap

Studenten

  • Har oversikt over hvilke simuleringsmetoder som er relevante for eget utdanningsprogram
  • Har oversikt over framvoksende teknologier i samfunn og utdanning
  • Har oversikt over nye og framtidsrettede undervisningsmetoder, med fokus på elevaktive læringsmetoder
  • Har oversikt over teknologisk utvikling innen eget utdanningsprogram
  • Har forståelse for anvendelse av teknologi i en læringskontekst
  • Har en didaktisk forståelse for anvendelse av teknologi som verktøy for å fremme læring

Ferdigheter

Studenten

  • Kan etablere, vedlikeholde og utvikle lærende nettverk mellom skole og arbeidsliv
  • Kan ta framvoksende teknologi i bruk i samhandling med elever og kollegaer og bli en ressurs innen eget utdanningsprogram
  • Kan utvikle og evaluere eget yrkesdidaktisk utviklingsprosjekt hvor bruk av teknologi er et sentralt element
  • Kan ta i bruk arbeidsrelevant teknologi og simulering av arbeidsoppgaver for å fremme læring hos elever og lærlinger
  • Kan bruke bedriftspraksis, både i bredde og dybde, for å utvikle egen kompetanse knyttet til teknologi og teknologianvendelse i læringsarbeidet med elever og lærlinger
  • Kan kartlegge aktuelle samarbeidspartnere i eget nærmiljø, hvor teknologi og yrkesutøvelse ligger i en nasjonal og internasjonal faglig front
  • Kan sette seg inn i bruk av ny teknologi og ta denne i bruk i egen undervisningssituasjon
  • Kan utvikle undervisningsopplegg som ivaretar ulike yrkers bruk av teknologi, knyttet mot elevers ulike ønsker om utdanningsløp
  • Kan utvikle eget yrkesdidaktisk utviklingsprosjekt hvor bruk av teknologi er et sentralt element

Generell kompetanse

Studenten

  • Har en overordnet forståelse for teknologi knyttet til yrkesutøvelse, arbeidsprosesser og arbeidsorganisering.
  • Har en forståelse for muligheter og hindringer knyttet til bruk av teknologi i læringsarbeidet
  • Kan sette seg inn i nasjonal og internasjonal litteratur og forskning knyttet til læring og teknologi