Veiledningspedagogikk
Kortere studier

Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1

Nett

Studiet gir formell kompetanse i veiledning og tverrprofesjonell samhandling, og du vil kunne veilede studenter, elever, kolleger og brukere av ulike tjenester.

Veiledningssamtalen står sentralt.

Om studiet

Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1 er et studium som gir formell kompetanse i veiledning og tverrprofesjonell samhandling i utdanning og yrke. Målgruppen er praksisveiledere i profesjonsutdanninger og ansatte i privat og offentlig sektor som utøver veiledning i utdanning og yrke. Studiet kvalifiserer til å veilede studenter, elever, kolleger, nytilsatte, ledere og brukere av ulike tjenester.

Studiet er universitetets tilbud til kvalifisering av praksisveiledere med utgangspunkt i Universitets- og høgskolerådets nasjonale retningslinjer for praksisveilederutdanning. Sentrale emner i studiet er veiledningsteorier og metoder, kunnskaps- og læringssyn, etikk, kompetanseutvikling og tverrprofesjonelt samarbeid. Veiledningssamtalen står sentralt.

Studiet er nettbasert.

Hva kan du jobbe som?

Studiet er nettbasert.

Datoer for samlinger høsten 2024:

Samling 1: Uke 34: 22. og 23. august kl 09 - 15

Samling 2: Uke 37: 12. september kl 09 - 12

Samling 3: Uke 40: 3. og 4. oktober kl 09 - 15

Samling 4: Uke 44: 31. oktober kl 09 - 12

Samling 5: Uke 48: 28. og 29. november kl 09 - 15

Eksamen: Uke 49: 2. - 9. desember Hjemmeeksamen 7 dager

Praksis skal primært foregå på studentens egen arbeidsplass eller i annen relevant yrkessammenheng. Studenten tar selv initiativ til å planlegge og å organisere sin praksis ut fra de muligheter hun/han har.
Bachelorgrad eller tilsvarende grad på minst 180 studiepoeng
Dette er et studieprogram som ikke har utveksling.

Studiet er et frittstående emne på masternivå, og kan søkes innpasset i masterløp.

Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 2 (20 studiepoeng) tilbys som påbygging av veilederkompetansen.

Etter fullført videreutdanning i Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1 har studenten følgende sluttkompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

• inngående kunnskap om utvalgte, sentrale teorier, metoder, begreper og empiri innen veiledning
  • inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i et tverrfaglig perspektiv
  • inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
  • inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
  • inngående kunnskap om etiske og juridiske krav til veiledning

Ferdigheter

Studenten kan

• planlegge, organisere, lede og gjennomføre veiledningssamtaler individuelt og i gruppe innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt
  • anvende veiledningsprosessen som en pedagogisk og faglig lærings- og utviklingsprosess
  • planlegge og gjennomføre vurderingssamtaler og foreta løpende skikkethetsvurdering
  • drive fagutvikling, vurdering og utprøving av ulike veiledningsmodeller og –metoder, studentaktive læringsformer og digitale arbeidsformer

Generell kompetanse

Studenten kan

• kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
  • reflektere over egen atferd og kommunikasjon, begrunne egen veiledningspraksis og eventuelt justere denne
  • identifisere og analysere utfordringer, etiske dilemma og juridiske utfordringer i veiledning, og drøfte valg av tilnærming og handlingsalternativer
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i utfordrende samtaler
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur. PC med kamera og mikrofon.