Eksempler på fusk

Her er noen av de vanligste formene for fusk på eksamen – som du som student selvsagt må unngå å benytte.

Plagiat

Plagiat er en form for fusk som innebærer at du har kopiert og brukt andres arbeid, uten å oppgi hvem som har produsert det og hvor du har funnet det. Dette kan både gjelde faglitteratur, stoff du har funnet på nettet eller forelesningsnotater du har fått fra en medstudent. Nord universitet benytter plagiatkontroll på alle skriftlige eksamensbesvarelser.

Selvplagiat

Dersom du bruker tekst som du selv har skrevet og tidligere har levert i arbeidskrav eller på en tidligere eksamen, må du oppgi hvor du har brukt teksten tidligere og hvem som opprinnelig har skrevet den. Du må altså oppi deg selv som kilde.

Samarbeid

Ulovlig samarbeid mellom eksamenskandidater eller grupper på eksamen er også fusk. På hjemmeeksamen er det vanligvis tillatt med alle hjelpemidler. Det betyr ikke at det er lov å samarbeide på eksamen. Dersom det er en individuell eksamen, skal besvarelsen være utarbeidet av deg alene.

Dersom du likevel diskuterer for eksempel oppgavetekst med andre studenter, må du passe på at dette ikke fører til likheter mellom besvarelsene, verken i innhold, oppbygning eller språk. Likheter mellom besvarelser kan føre til at du blir mistenkt for å ha samarbeidet ulovlig med andre studenter på eksamen.

Chat GPT/kunstig intelligens

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen.

Ulovlige hjelpemidler

Å ha ulovlige hjelpemidler tilgjengelig under eksamen regnes som forsøk på fusk.

Ved skoleeksamener vil det bli foretatt kontroll av tillatte hjelpemidler.

Ved hjemmeeksamen er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved en individuell hjemmeeksamen, som nevnt over.

Se også Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet kapittel 9 Fusk, annullering, utestenging og bortvisning.