Nords publikasjonsserier

Nord universitet utgir to interne publikasjonsserier: FoU-rapporter og arbeidsnotater.

​​I de interne publikasjonsseriene fra Nord universitet har universitetets ansatte anledning til å publisere egne arbeider av faglig og vitenskapelig kvalitet.​

FoU-rapport og arbeidsnotat administreres av Universitetsbiblioteket og publiseres i universitetets åpne vitenarkiv, Nord Open Research Archive.

FoU-rapport vil som regel være oppdragsforskning, mens arbeidsnotat først og fremst er ​forbeholdt foreløpig rapportering.

• Underskrevet dekangodkjenning (docx) og underskrevet avtale om publisering skal følge med når forfatter sender inn manus.

Forfatteren legger manus fram for dekangodkjenning, jf. Forskningsutvalgets vedtak: «Dekan signerer rapporten etter intern kvalitetssikring av fagperson som ikke er medforfatter. Fagpersonen utpekes av dekan.»

Det skal inngås avtale om ​p​u​blisering​ (PDF) mellom Nord universitet og forfatter, hvor det framgår at forfatter er opphavsperson til arbeidet/dokumentet. Opphavsperson har selv ansvar for å avklare med sine eventuelle medforfattere og samarbeidspartnere om dokumentet kan tilgjengeliggjøres i vitenarkivet.

Manus skal leveres til Universitetsbiblioteket i henhold til følgende spesifikasjoner:

• Som vedlegg til e-post i PDF-format
    • Angivelse av tittel på manus og navn på forfatter(e)
    • Forfatter nummerer første side i manuset som side tre, mens dekangodkjenning ikke skal ​nummereres
    • Manuset skal være korrekturlest
    • Ved bruk av illustrasjoner og eventuelt annet materiale som ikke er produsert av forfatteren skal opphavsrettslige forhold være avklart og dokumentasjon på dette skal følge manus​
    • Tildeling av ISBN og publikasjonsnummer
    • Sammenstilling av forside, dekangodkjenning og manus iht. Universitetsbibliotekets mal
    • Oversending av den ferdige publikasjonen til forfatter for siste korrekturlesing
    • Publisering av endelig versjon i vitenarkivet​
    • Elektronisk pliktavlevering til Nasjonalbiblioteket​​

Trykking av papirutgave av publikasjonen kan medføre kostnader. Dersom det skal produseres trykte utgaver, må forfatter selv ta kontakt med fakultetet/trykkeriet.

Ta gjerne kontakt med Trude Gystad, UB Nesna, dersom du har spørsmål.​ Alternativt kan også Peter Hannemose Furuset, UB Namsos, svare på spørsmål.​