Senter for samisk og urfolksstudier

Senteret skal koordinere, synliggjøre og styrke samisk- og urfolksrelatert forskning og utdanning ved Nord universitet og Nordlandsforskning.

Nord universitet dekker geografisk de tradisjonelle lulesamiske, pitesamisk, umesamiske og sørsamiske områdene i Saepmie/Sámeednam. Nord universitet har et nasjonalt ansvar for forskning og utdanning innen lule- og sørsamisk språk og kultur.

Vårt samiske senter vil også inkludere arbeidet med pite- og umesamisk språk og kultur.

Etableringa av senteret startet i 2022 og det skal videreutvikles i 2023, slik at struktur og organisasjonsform skal være fastsatt fra 2024. Senteret er organisert under Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag.

Senterleder: Tove Synnøve Mentsen Ness

• Hovedformålet med senteret er å samkjøre, synliggjøre og styrke samisk- og urfolkrelatert utdanning og forsking ved Nord universitet og Nordlandsforskning​. Dette inkluderer tet​​t samarbeid med det samiske samfunnet og dets institusjoner, språk- og kultursentre og kompetansemiljøer utenfor universitetet.

I tillegg vil senteret samarbeide med regionale, nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere. Et viktig mål er å følge opp og konkretisere den institusjonelle samarbeidsavtalen mellom Samisk høgskole/Sámi allaskuvla og Nord universitet som ble signert i oktober 2021.

• Vil du studere samisk eller er du nysgjerrig på samisk kultur? Her finner du er en oversikt over samiske studier og kurs ved Nord universitet.

• Fakultet for samfunnsvitenskap:​

INDHOME – Indigenous homemaking as survivance: Homemaking as cultural resilience to the effects of colonization and assimilation
    "The project will explore how Sámi and Inuit homemaking as an everyday life practice is a form of cultural resilience after the effects of assimilation, colonization and post-war welfare policies in the Scandinavian countries."

Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag:​

Fakultet for sykepleie og helsevitenskap:

Coming of age in indigenous communities
    "This project examines ageing, quality of life, and home-based care among two indigenous peoples: Sámi in Norway and Atayal in Taiwan."

Likeverdig samfunndeltakelse og marginaliserte grupper
    Gruppens har fokus på hvordan marginaliserte gruppers stemme kan bli hørt både i samfunnet gjennom likeverdig samfunnsdeltakelse, medborgerskap, og selvbestemmelse i eget liv.

Nordlandsforskning:

Nordlandsforskning er et samfunnsvitenskapelig forskningsinstitutt med om lag 40 ansatte, lokalisert i Bodø, med avdelingskontorer i Svolvær og Mo i Rana.​​

• NAISA – internasjonal urfolkskonferanse

I 2024 arrangerer Senter for samisk og urfolksstudier ved Nord universitet i samarbeid med Native American and Indigenous Studies Association konferanse i Bådåddjo/Buvvda/Bodø.

NAISA er den største internasjonale akademiske organisasjonen for urfolksforskning, og arrangerer årlig en konferanse som tiltrekker seg akademikere, studenter, uavhengige forskere, lokale utdanningsaktører og urfolksdeltakere fra hele verden, og fra mange ulike fagområder.

Bilde av et fargerikt, samisk symbol på ei gammedør.
Døra til den sørsamiske torvgamma ved Nord universitets campus i Levanger. Foto: Ole Johan Ramfjord.